1 499 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hur koppla bredbands telefoni+Wlan mellan 3 byggnader?
Funderar på att skaffa Telia smart det är telefon och bredband via adsl från telefonjacket!
Jag vill ha wlan och bredbands telefon i 3 olika byggnader!
Mellan husen finns idag nergrävd nätverkskabel och fungerande nätverk
I hus 1 finns första telefon jacket så där ska Thomson Gateway 799 v2 kopplas in
Thomson Gateway kopplas in i hus 1
Där finns första jacket
Jag vill ha telefon och trådlös internet
Thomson Gateway ska bryggas så att jag kan använda min router netgear WNDR3700v2
Så i hus 1 ska det fungera med bredbands telefon och wlan.
Men frågan är om man kan koppla in telefon och wlan till hus 2 och 3?
Hus 2 ca 40 meter från hus 1
Router netgear WNDR3500 finns i huset, har idag trådlös internet vill ha även bredbands telefon
Finns telefonuttag
Hus 3 ca 90 meter ifrån hus 1
Router netgear WNDR3700v2
Har trådlös internet
Vill ha bredbands telefon och wlan finns inget telefonjack!
Går det att lösa?
Har mer nätverkskabel att gräva ner om det hjäper!
Jag vill ha wlan och bredbands telefon i 3 olika byggnader!
Mellan husen finns idag nergrävd nätverkskabel och fungerande nätverk
I hus 1 finns första telefon jacket så där ska Thomson Gateway 799 v2 kopplas in
Thomson Gateway kopplas in i hus 1
Där finns första jacket
Jag vill ha telefon och trådlös internet
Thomson Gateway ska bryggas så att jag kan använda min router netgear WNDR3700v2
Så i hus 1 ska det fungera med bredbands telefon och wlan.
Men frågan är om man kan koppla in telefon och wlan till hus 2 och 3?
Hus 2 ca 40 meter från hus 1
Router netgear WNDR3500 finns i huset, har idag trådlös internet vill ha även bredbands telefon
Finns telefonuttag
Hus 3 ca 90 meter ifrån hus 1
Router netgear WNDR3700v2
Har trådlös internet
Vill ha bredbands telefon och wlan finns inget telefonjack!
Går det att lösa?
Har mer nätverkskabel att gräva ner om det hjäper!
Thomson Gateway är en allt i ett låda som bla innehåller en "SIP adapter" som det egentligen heter.
Tex en sån här http://www.everit.se/products/55663
Men då måste din bredbansoperatör tillåta flera svarsställen.
Du har tre vägar att gå för telefonin.
1. Kör trådlös telefon med flera handenheter. 40m är ganska långt för DECT men med lite tur med placering och fri sikt kan det fungera ok.
2. Du kopplar in husets "telefonnät" i din Thomson gateway. Då skall alla analoga telefoner vara inkopplade. Då får du dra en telefonkabel till hus 3.
3. Du skaffar en SIP adapter till hus 2 och 3 och kopplar in dessa i routrarna och sedan en analog telefon i adaptern. Kräver stöd från din operatör och ev en högre månadsavgift.
Tex en sån här http://www.everit.se/products/55663
Men då måste din bredbansoperatör tillåta flera svarsställen.
Du har tre vägar att gå för telefonin.
1. Kör trådlös telefon med flera handenheter. 40m är ganska långt för DECT men med lite tur med placering och fri sikt kan det fungera ok.
2. Du kopplar in husets "telefonnät" i din Thomson gateway. Då skall alla analoga telefoner vara inkopplade. Då får du dra en telefonkabel till hus 3.
3. Du skaffar en SIP adapter till hus 2 och 3 och kopplar in dessa i routrarna och sedan en analog telefon i adaptern. Kräver stöd från din operatör och ev en högre månadsavgift.
Då väljer jag nog att dra en ny telefonkabel!
Jag har ca 200 meter nätverkskabel som är gjord för att grävas ner fungerar det att använda den som telefonkabel eller måste man köpa en telefonkabel?
Om jag måste köpa ny telekabel har du något tips på vilken man ska köpa?
Kabeln kommer att dras i rör!
Länk till min nätverkskabel http://www.direktronik.se/pdfer/i06-8395.pdf
Jag har ca 200 meter nätverkskabel som är gjord för att grävas ner fungerar det att använda den som telefonkabel eller måste man köpa en telefonkabel?
Om jag måste köpa ny telekabel har du något tips på vilken man ska köpa?
Kabeln kommer att dras i rör!
Länk till min nätverkskabel http://www.direktronik.se/pdfer/i06-8395.pdf
Redigerat:
En cat5/6 innehåller 4 trådpar.
För 1000 mbit krävs 4 par.
För 100 mbit krävs 2 par.
För telefoni krävs 1 par.
Du kan alltså skaffa splitters och köra allt över en kabel. Exakt hur du ska koppla beror lite på hur ditt nät ser ut men utgå från att ha din router/gateway i hus 1 samt en telefon. Sedan accesspunkter och telefoner i de andra husen. Telefoner kopplas i serie.
För 1000 mbit krävs 4 par.
För 100 mbit krävs 2 par.
För telefoni krävs 1 par.
Du kan alltså skaffa splitters och köra allt över en kabel. Exakt hur du ska koppla beror lite på hur ditt nät ser ut men utgå från att ha din router/gateway i hus 1 samt en telefon. Sedan accesspunkter och telefoner i de andra husen. Telefoner kopplas i serie.
Klicka här för att svara