10 054 läst ·
37 svar
10k läst
37 svar
Hur kontrollerar jag att takpappen är tät?
Haha då lär man sig något nyttSueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Takpapp med klisterkant spikas alltid, bör nog duken också göras tror jag.
Men det går att göra på 2 sätt, spika med dold spikning är lite meckigare, och inte alla takpappar är godkända. Men det innebär att man alltid spikar den underliggande våden före man klistrar ihop den med nästa våd. Jag gjorde så på mitt garagetak, 2 graders lutning och det höll tätt i en månads störtskurar innan takfirman kom o la ytpappen.
Men det går att göra på 2 sätt, spika med dold spikning är lite meckigare, och inte alla takpappar är godkända. Men det innebär att man alltid spikar den underliggande våden före man klistrar ihop den med nästa våd. Jag gjorde så på mitt garagetak, 2 graders lutning och det höll tätt i en månads störtskurar innan takfirman kom o la ytpappen.
Jag hittade ett svar från dem "Pappen spikas med spikpistol med dold infästning (under klisterkant)." Huruvida detta är gjort eller inte vet jag ej. Hur kollar jag det?
Det på bilden ser ut som plastband från panntravarna. Ligger en i rännan också.
Du kollar skarven mellan två dukar, med dold spikning sitter spikarna i den undre duken och den övre är limmad ovanpå. Du ser alltså inte spikskallarna
Du kollar skarven mellan två dukar, med dold spikning sitter spikarna i den undre duken och den övre är limmad ovanpå. Du ser alltså inte spikskallarna
Så jag lyfter bara på den övre duken och då ska jag se spikskallarna som sitter i den undre duken?Larsa skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg