S
Med dold spikning menar man att man spikar takpappen så att spikarna blir dolda i skarven mellan pappremsorna, med duk vet jag inte om detta är aktuellt. Läktens spik är alltid synlig :)

SueCia skrev:
Med dold spikning menar man att man spikar takpappen så att spikarna blir dolda i skarven mellan pappremsorna, med duk vet jag inte om detta är aktuellt. Läktens spik är alltid synlig :)
Haha då lär man sig något nytt :) I detta fall är det en duk med klisterkant så jag vet inte om den spikas.

KnockOnWood skrev:
Vad är detta?
Härifrån ser det ut som om pappen/duken är sönderskuren nere till vänster på bilden.

PS
SueCia undrade inte hur läkten är spikad, utan hur dukvåderna är fästade.
Det hade jag inte sett, så här ser hela bilden ut:
IMG_0909.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag får klättra upp på taket och ta en titt när jag kommer hem ikväll.

S
Takpapp med klisterkant spikas alltid, bör nog duken också göras tror jag.

Men det går att göra på 2 sätt, spika med dold spikning är lite meckigare, och inte alla takpappar är godkända. Men det innebär att man alltid spikar den underliggande våden före man klistrar ihop den med nästa våd. Jag gjorde så på mitt garagetak, 2 graders lutning och det höll tätt i en månads störtskurar innan takfirman kom o la ytpappen.

Jag hittade ett svar från dem "Pappen spikas med spikpistol med dold infästning (under klisterkant)." Huruvida detta är gjort eller inte vet jag ej. Hur kollar jag det?

Det på bilden ser ut som plastband från panntravarna. Ligger en i rännan också.

Du kollar skarven mellan två dukar, med dold spikning sitter spikarna i den undre duken och den övre är limmad ovanpå. Du ser alltså inte spikskallarna

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Larsa skrev:

Du kollar skarven mellan två dukar, med dold spikning sitter spikarna i den undre duken och den övre är limmad ovanpå. Du ser alltså inte spikskallarna
Så jag lyfter bara på den övre duken och då ska jag se spikskallarna som sitter i den undre duken?

S
peter_sweden skrev:
Så jag lyfter bara på den övre duken och då ska jag se spikskallarna som sitter i den undre duken?
kan hända att du sliter sönder duken då. om den är limmad.

SBH skrev:
Ok, kan man känna spikarna genom duken om man för handen ovanför den övre duken?

SBH skrev:
Eller kanske enklare är att gå upp på vinden och se hur många spikar som syns på insidan av råsponten eller är det bara läktens spikar som tränger igenom råsponten?

S
peter_sweden skrev:
Eller kanske enklare är att gå upp på vinden och se hur många spikar som syns på insidan av råsponten eller är det bara läktens spikar som tränger igenom råsponten?
duken ligger mest på plats genom ströläkten. är det häftat så ser du inget ändå.

S
Ser du inte spikarna på utsidanså är det inget att fundera över, det är lugnt.

Jag tror det tar sig in lite vatten genom nån läktspik

SBH skrev:
duken ligger mest på plats genom ströläkten. är det häftat så ser du inget ändå.
Underlagsduken ska väl spikas (eller klamras, beroende på fabrikat) rätt så tätt, inte ska den väl "mest" ligga på plats med hjälp av ströläkten?!

Larsa skrev:
...
Du har rätt! Det såg lite mysko ut på den första bilden bara.

S
LarssonBygger skrev:
Underlagsduken ska väl spikas (eller klamras, beroende på fabrikat) rätt så tätt, inte ska den väl "mest" ligga på plats med hjälp av ströläkten?!
hur stort kraft tror klammerna eller pappspiken håller fast med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.