Hej
Då det skedde en del fuktgenomslag när bara takpappen låg på mitt nya tak vill jag kontrollera om takpappen är tät. Har ni några förslag på hur jag kan göra det? Jag funderar på att dra ner en rad med pannor uppe vid nocken och spruta vatten från trädgårdsslangen och sedan titta om det skett fuktgenomslag. Är det ett bra sätt? Några andra förslag? Typ så här (rött = pannrad som dragits ned)
Med vänlig hälsning
Peter
Då det skedde en del fuktgenomslag när bara takpappen låg på mitt nya tak vill jag kontrollera om takpappen är tät. Har ni några förslag på hur jag kan göra det? Jag funderar på att dra ner en rad med pannor uppe vid nocken och spruta vatten från trädgårdsslangen och sedan titta om det skett fuktgenomslag. Är det ett bra sätt? Några andra förslag? Typ så här (rött = pannrad som dragits ned)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med vänlig hälsning
Peter
När enbart takpappen låg blev det fuktgenomslag på två ställen:GoForIt skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När alla pannor utom översta raden takpannor och nockpannorna var lagda blev det fuktgenomslag på två ställen på vinden:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
och under takfläkten (där låg inga takpannor):
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Risken är kanske att du ser var vattnet kommer fram inne på vinden, men inte var läckorna i pappen är.
Vattnet kan ju rinna en bit innan det hittar springor i råsponten.
Men läcker det fortfarande in när alla pannor ligger på plats, inklusive nockpannor och nocktätning?
Vattnet kan ju rinna en bit innan det hittar springor i råsponten.
Men läcker det fortfarande in när alla pannor ligger på plats, inklusive nockpannor och nocktätning?
Jag har inte testat nu när allt ligger på plats, men det skulle jag kunna göra, bra idé.
Kan man inte förvänta sig att takpappen ska vara helt tät efter ett takbyte? Om en panna går sönder eller om snö och regn letar sig in så känns det inte så bra om det läcker in.
Kan man inte förvänta sig att takpappen ska vara helt tät efter ett takbyte? Om en panna går sönder eller om snö och regn letar sig in så känns det inte så bra om det läcker in.
Man ska kunna förvänta sig att underlagspappen håller vattnet på utsidan, underlagspappen/duken är ju tätskiktet och takbeläggningen (pannorna i ditt fall) ska ju bara skydda underlaget från sol och vind mm, sen att det även är fint att titta på är ju ett plus.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det regnar ganska ofta faktiskt, så jag tycker att det verkar onödigt att slösa dricksvatten på taketpeter_sweden skrev:
Men visst, jag håller absolut med alla om att pappen skall hålla tätt (till 99,99%)
Det är en duk: moniers biofelt tape: http://www.monier.se/takprodukter/underlagstak/biofelt-tape.html
Jag kan se ett spikhuvud där läktbrädorna möter varandra, kanske är bilden lite mörk? Här är en annan:
Jag kan se ett spikhuvud där läktbrädorna möter varandra, kanske är bilden lite mörk? Här är en annan:
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg