Hej
Bor i ett 60-talshus med källare och de två stuprören för respektive sida av huset går rakt ner i marken.
Hur undersöker man var de tar vägen? Det är ca 2,5 meter ner till grundplattan, och det är ju inget man vill börja gräva med spada gärna eller?
Efter lite googling så har jag förstått att det vanligaste är avloppsrör till antingen kommunala dagvattnet eller en slags stenkista gömd någonstans. Alt bara rakt ut i marken?

Brukar man använda någon slags inspektionskamera på sladd för att undersöka sånt här?

Tack på förhand
 
 
Öppna luckan ute i gatan för dagvatten eller avlopp en torr dag. Lägg en vattenslang i en av dina rännor. Gå ut på gatan och titta ner i brunnen och se om det börjar rinna mer i någon. Se till att inte någon bil eller cyklist kör ner i den öppna brunnen. )

Men är husen på gatan byggda samtidigt så gå till en granne som bott där ett tag och fråga, någon vet svaret på din fråga.

PS, Börjar det rinna mer i Avloppsbrunnen, så lägg igen locket och var tyst enligt skjut-gräv-tig principen. Låtsas förvånad om 20 år när kommunen knackar på och säger att dit dagvatten är kopplat till avloppet......)
 
  • Haha
plåtrickard
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[media]
Är det utrustning som man hyr eller säljs det för en rimlig peng? Jag är som sagt mest bara nyfiken på var det tar vägen, inget jag tänkt lägga flera tusenlappar på
 
I InsidersUnited skrev:
Öppna luckan ute i gatan för dagvatten eller avlopp en torr dag. Lägg en vattenslang i en av dina rännor. Gå ut på gatan och titta ner i brunnen och se om det börjar rinna mer i någon. Se till att inte någon bil eller cyklist kör ner i den öppna brunnen. )

Men är husen på gatan byggda samtidigt så gå till en granne som bott där ett tag och fråga, någon vet svaret på din fråga.

PS, Börjar det rinna mer i Avloppsbrunnen, så lägg igen locket och var tyst enligt skjut-gräv-tig principen. Låtsas förvånad om 20 år när kommunen knackar på och säger att dit dagvatten är kopplat till avloppet......)
Smart! Det skulle jag ju gjort under torkan nyss. Nu regnar det varje dag här och är dyngvått. Ska försöka komma ihåg detta.
 
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Smart! Det skulle jag ju gjort under torkan nyss. Nu regnar det varje dag här och är dyngvått. Ska försöka komma ihåg detta.
Häll i en liter mjölk så ser du om det blir vitt i någon brunn.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Man behöver hyra tre saker.

1. Sökare [länk]
2. Sond [länk]
3. Glasfiberstav [länk]

Ovan är bara exempel. Har inte kollat så de funkar tillsammans, men det hjälper uthyraren dig med. Kostnad cirka 1000 pix.
Tackar för det! Låter inte så farligt. Kan ta vägarna förbi uthyraren någon gång och kolla med dem.
 
N naikon skrev:
Smart! Det skulle jag ju gjort under torkan nyss. Nu regnar det varje dag här och är dyngvått. Ska försöka komma ihåg detta.
Fast stoppar du vattenslangen i röret så borde det spola som bara *** i brunnen jämfört med regnet..
 
En vattenslang ger väl runt 10 liter i minuten? Det är ungefär vad som landar på ett normalstort tak om det regnar 5 mm i timmen. Är flera hus ansluta till samma brunn och det regnar kraftigare så kommer man inte märka av vattenslangen.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.