3 267 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hur kontakta ägare till obebyggd tomt?
P
Pelle8787
Medlem
· Västa Götaland
· 197 inlägg
Pelle8787
Medlem
- Västa Götaland
- 197 inlägg
Hej!
Jag har hittat en tomt i ett fritidshusområde som är obebyggd. Den är inte till salu (vad jag vet) men jag funderar på att kontakta ägaren och höra om han/hon kan tänka sig att sälja. Är det någon som har gjort något liknande? Jag vill ju inte att någon ska ta illa vid sig. Finns det något man bör tänka på när man kontaktar en okänd person på detta sätt. Tomterna bredvid är bebyggda.
Jag har hittat en tomt i ett fritidshusområde som är obebyggd. Den är inte till salu (vad jag vet) men jag funderar på att kontakta ägaren och höra om han/hon kan tänka sig att sälja. Är det någon som har gjort något liknande? Jag vill ju inte att någon ska ta illa vid sig. Finns det något man bör tänka på när man kontaktar en okänd person på detta sätt. Tomterna bredvid är bebyggda.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag skulle nog försöka vara lite detektiv, och luska lite om historiken.
Är det exempelvis den ursprunglige markägaren som har sålt resten av tomterna, men inte den här. Så kan man fråga lite mer rakt på.
Men har någon köpt tomten och av ngn anledning inte byggt på den på några år. Då skulle jag försöka gräva ännu lite djupare. Köptes den ex. av ett par som nu inte längre är ett par? Har det sökts bygglov? Alltså försöka bilda mig en uppfattning om varför det inte byggts på tomten. Och anpassa frågan lite efter det.
Förresten, vi tittade lite på att bygga fritidshus häromåret (lagt det på is). I området där vi hittade en tomt som vi blev lite intresserade, så råkade jag av slump googla fram en tidningsartikel om problem med att få anlägga avlopp i området. Kommunen hade givit förhandsbesked om att man fick bygga om avlopp ordnades, och även angivit en tidsplan för utbyggnad av kommunalt VA. Sedan efter att folk köpt tomter i området, har de backat på utbyggnadsplanerna för avloppet. Men tillåter ingen att anlägga enskilt avlopp, för att kommunalt är på gång. Så de har i praktiken infört byggstopp i området.
Är det exempelvis den ursprunglige markägaren som har sålt resten av tomterna, men inte den här. Så kan man fråga lite mer rakt på.
Men har någon köpt tomten och av ngn anledning inte byggt på den på några år. Då skulle jag försöka gräva ännu lite djupare. Köptes den ex. av ett par som nu inte längre är ett par? Har det sökts bygglov? Alltså försöka bilda mig en uppfattning om varför det inte byggts på tomten. Och anpassa frågan lite efter det.
Förresten, vi tittade lite på att bygga fritidshus häromåret (lagt det på is). I området där vi hittade en tomt som vi blev lite intresserade, så råkade jag av slump googla fram en tidningsartikel om problem med att få anlägga avlopp i området. Kommunen hade givit förhandsbesked om att man fick bygga om avlopp ordnades, och även angivit en tidsplan för utbyggnad av kommunalt VA. Sedan efter att folk köpt tomter i området, har de backat på utbyggnadsplanerna för avloppet. Men tillåter ingen att anlägga enskilt avlopp, för att kommunalt är på gång. Så de har i praktiken infört byggstopp i området.
P
Pelle8787
Medlem
· Västa Götaland
· 197 inlägg
Pelle8787
Medlem
- Västa Götaland
- 197 inlägg
Tack för bra tips! Jag ska "gräva" vidare. Det jag tagit reda på nu är att det ägs av en man sedan 2010 (området är från ca 60-70-talet). Så han har haft tomten i ca 10 år. Jag ska försöka ta reda på om bygglov är sökt, det ser inte ut så på hitta.se).H hempularen skrev:Jag skulle nog försöka vara lite detektiv, och luska lite om historiken.
Är det exempelvis den ursprunglige markägaren som har sålt resten av tomterna, men inte den här. Så kan man fråga lite mer rakt på.
Men har någon köpt tomten och av ngn anledning inte byggt på den på några år. Då skulle jag försöka gräva ännu lite djupare. Köptes den ex. av ett par som nu inte längre är ett par? Har det sökts bygglov? Alltså försöka bilda mig en uppfattning om varför det inte byggts på tomten. Och anpassa frågan lite efter det.
Förresten, vi tittade lite på att bygga fritidshus häromåret (lagt det på is). I området där vi hittade en tomt som vi blev lite intresserade, så råkade jag av slump googla fram en tidningsartikel om problem med att få anlägga avlopp i området. Kommunen hade givit förhandsbesked om att man fick bygga om avlopp ordnades, och även angivit en tidsplan för utbyggnad av kommunalt VA. Sedan efter att folk köpt tomter i området, har de backat på utbyggnadsplanerna för avloppet. Men tillåter ingen att anlägga enskilt avlopp, för att kommunalt är på gång. Så de har i praktiken infört byggstopp i området.
Klicka här för att svara
