Hej,
har arbetat på egen hand och bytt lite radiatordetaljer. Iom det tömde jag värme systemet. Har nu fyllt det men pannan evc 190 c2 vägrar starta.
tror jag kan ha bränt elpatronen.
det är en trefas med tre slingor.
en på 2,5kw upmätte jag till ca 90 ohm
en på 4 tror det var ca 70 ohm
och en på 4.5 64 ohm
kopplad enl bifogad bild.
Jag tolkar dessa mätvärden som att elpatronen är ok och att felet ligger annorstädes?
tack på förhand!
.
har arbetat på egen hand och bytt lite radiatordetaljer. Iom det tömde jag värme systemet. Har nu fyllt det men pannan evc 190 c2 vägrar starta.
tror jag kan ha bränt elpatronen.
det är en trefas med tre slingor.
en på 2,5kw upmätte jag till ca 90 ohm
en på 4 tror det var ca 70 ohm
och en på 4.5 64 ohm
kopplad enl bifogad bild.
Jag tolkar dessa mätvärden som att elpatronen är ok och att felet ligger annorstädes?
tack på förhand!
.
Hur länge väntade du?
Pannan har en spärrtermostat som ska dra ner effekten efter långvarigt strömavbrott, dvs om vattnet kallnat kan pannan inte ge full effekt. Du måste vänta tills pannan värmt vattnet med låg effekt.
Pannan har en spärrtermostat som ska dra ner effekten efter långvarigt strömavbrott, dvs om vattnet kallnat kan pannan inte ge full effekt. Du måste vänta tills pannan värmt vattnet med låg effekt.
Startade systemet klockan 20.00 nu ikväll.
har iofs hattat fram och tillbaka vilket gör att den gått på spärreffekten länge.
men med tanke på ditt inlägg så verkar patronen vara ok?
lägger mig och sover så lär jag väl märka imorgon om allt är som det ska vara.
tack så länge. Forts följer.
har iofs hattat fram och tillbaka vilket gör att den gått på spärreffekten länge.
men med tanke på ditt inlägg så verkar patronen vara ok?
lägger mig och sover så lär jag väl märka imorgon om allt är som det ska vara.
tack så länge. Forts följer.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Hur ohmmätte du, över anslutningsterminalerna eller över ett värmeelement enskilt?
och i vilket totalt effektläge är patronerna kopplade?
Men du mätte ju nånting, så då är nog mätning av spänning nästa steg. Det klarar din multimeter.
Kanske någon givare eller annan styrning som inte tycker att det finnas vatten etc?
och i vilket totalt effektläge är patronerna kopplade?
Men du mätte ju nånting, så då är nog mätning av spänning nästa steg. Det klarar din multimeter.
Kanske någon givare eller annan styrning som inte tycker att det finnas vatten etc?
Jag mätte över varje slinga. Svårt att förklara men elpatrornen består av 3 element om vardera 3 slingor.
Mätte över alla slingor individuellt och fick samma resultat beroende på elementens effekt såklart.
här finns bruksanvisning.http://www.nibeonline.com/pdf/EVC 190.pdf Men om jag mäter mellan jord och fas på resp slinga så bör jag väl se om det matar nått?
Har kollat termostaterna och dom klickar som dom skall.
börjar tro det kan vara överhettningsskyddet.
Mätte över alla slingor individuellt och fick samma resultat beroende på elementens effekt såklart.
här finns bruksanvisning.http://www.nibeonline.com/pdf/EVC 190.pdf Men om jag mäter mellan jord och fas på resp slinga så bör jag väl se om det matar nått?
Har kollat termostaterna och dom klickar som dom skall.
börjar tro det kan vara överhettningsskyddet.
Redigerat:
Får du 240 mellan vardera anslutning på varje element när du skruvar upp termostaten på 90 grader?
Kollade precis inkommande samt på utgående mot elementen och det kommer ström till pannan samt att automatsäkringen drar när jag slår igång pannan.
Men ut mot elementen går det inget.
alla termostater klickar, detta tolkar jag som att dom är ok.
kan det vara temperaturbegränsaren?
Men ut mot elementen går det inget.
alla termostater klickar, detta tolkar jag som att dom är ok.
kan det vara temperaturbegränsaren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Hur menar du med "över"? Har du spänning på ingången av temperaturbegränsaren men inte utgången? Mäter du över denna tolkar jag det som mätning mellan ingång och utgång vilket inte ger något användbart värde.
Ingenting behöver ha gått sönder, pannan kanske bara behöver en "kallstart". Har du provat att bryta strömmen helt till pannan och dess reglercentral en stund?
Ingenting behöver ha gått sönder, pannan kanske bara behöver en "kallstart". Har du provat att bryta strömmen helt till pannan och dess reglercentral en stund?
Har jag misstolkat det? Jag trodde temp begränsaren begränsade strömmen genom att bryta kretsen.
vågar inte mäta med spänning på utan jag provade med summer och antog att den leder ström mellan in-utgång.
Har kopplat ur pannan helt de gånger jag mätt resistansen över slingorna. Dvs ett par minuter.
den har nu stått ett antal timmar utan spänning på. Kopplar in pannan igen så får jag se.
men hur kan jag säkerställa att temp begränsaren fungerar som den ska?
vågar inte mäta med spänning på utan jag provade med summer och antog att den leder ström mellan in-utgång.
Har kopplat ur pannan helt de gånger jag mätt resistansen över slingorna. Dvs ett par minuter.
den har nu stått ett antal timmar utan spänning på. Kopplar in pannan igen så får jag se.
men hur kan jag säkerställa att temp begränsaren fungerar som den ska?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Ok, resistansmätte du över temperaturbegränsaren så mätte du rätt, där ska du få kontakt. Men vad menar du då med "hände ingenting". Provade du att återställa den? Den ska leda, det är väl bara vid överhettning som den ska bryta och där är du ju inte. Försök följa schemat och mät spänningen steg för steg tills du hittar var den försvinner.
Resistansmätte inte utan körde med summer. Det går spänning fram till temperaturbegränsaren men när jag mäter över den får jag ingen ton. Sladdarna sitter så till att jag ogärna mäter med spänning på.
provade även med att trycka in återställningsknappen men inte då heller gav den ton.
nästa steg efter schemat är just temperaturbegränsaren, anledning till varför jag tror det är den är att det imanualen står att det som kan ta skada om man har igång pannan ofylld är termostater, elpatron, temp begränsare och distanstermometer. Termostaterna funkar, låter det som iaf, elpatronen verkar ok och distanstermometern vet jag iofs inte men går det ingen spänning över tempbegränsaren så spelar det mindre roll.
Jag antar att temp begränsaren skall leda även om det inte ligger spänning på?
provade även med att trycka in återställningsknappen men inte då heller gav den ton.
nästa steg efter schemat är just temperaturbegränsaren, anledning till varför jag tror det är den är att det imanualen står att det som kan ta skada om man har igång pannan ofylld är termostater, elpatron, temp begränsare och distanstermometer. Termostaterna funkar, låter det som iaf, elpatronen verkar ok och distanstermometern vet jag iofs inte men går det ingen spänning över tempbegränsaren så spelar det mindre roll.
Jag antar att temp begränsaren skall leda även om det inte ligger spänning på?