Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Hejsan,
Skall klamra 2st kablar på min balkong, undrar hur man gör detta på snyggaste sätt?
Ett eluttag och en kopplingsbox (för vidarekoppling till armaturer) skall monteras .
Tror att det är EKLK kabel eller liknade (gammalt hus).
På bilden har jag testat med rostfria klammer.
Ytterligare, fortsättningskabeln till de 2st armaturera.
Rekommenderar ni EKK, EXQ eller EKLK?
Skall klamra 2st kablar på min balkong, undrar hur man gör detta på snyggaste sätt?
Ett eluttag och en kopplingsbox (för vidarekoppling till armaturer) skall monteras .
Tror att det är EKLK kabel eller liknade (gammalt hus).
På bilden har jag testat med rostfria klammer.
Ytterligare, fortsättningskabeln till de 2st armaturera.
Rekommenderar ni EKK, EXQ eller EKLK?
Du får nog klamra tätare om det ska se vettigt ut. Googla på patriks klammerskola på denna site så får du praktiska tips och råd. Jag tror inte att det är EKLK, snarare EKK.
För utebruk rekommenderar jag t.ex. Draka EXLQ Pure som är en utmärkt lättarbetad kabel även för ickeproffs.
Allt detta som du gör är auktorisationskrävande och således olagligt för dig, bara så det blir sagt.
Vad har suttit där innan? Är det ett lämpligt ställe att montera uttag + lampor på? Finns JFB?
För utebruk rekommenderar jag t.ex. Draka EXLQ Pure som är en utmärkt lättarbetad kabel även för ickeproffs.
Allt detta som du gör är auktorisationskrävande och således olagligt för dig, bara så det blir sagt.
Vad har suttit där innan? Är det ett lämpligt ställe att montera uttag + lampor på? Finns JFB?
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Tack, var precis inne och läste patriks klamemrskola. Skillnaden för mig är att det är dubbla kablar.
Det har suttit eluttag + lampor innan också. Har bara tagit ner det för att måla bakom och göra rent gammal färg på kablarna.
Så tänkte passa på att byta till ett fräshare uttag och nya armaturer när det ändå är nermonterat.
Klamra kabel får man väl göra själv?
Det har suttit eluttag + lampor innan också. Har bara tagit ner det för att måla bakom och göra rent gammal färg på kablarna.
Så tänkte passa på att byta till ett fräshare uttag och nya armaturer när det ändå är nermonterat.
Klamra kabel får man väl göra själv?
Nej. Du får inte heller byta armaturer (det är inte ett torrt utrymme inomhus). Uttag får du lustigt nog byta, även utomhus. Se till att göra ett bra jobb så kommer ingen fråga vem som gjort det senare.
Att det är dubbla kablar spelar ingen roll för principen. Välj lämplig JR-klammer, antagligen JR210, så får du in bägge kablarna prydligt.
Att det är dubbla kablar spelar ingen roll för principen. Välj lämplig JR-klammer, antagligen JR210, så får du in bägge kablarna prydligt.
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Jag ville ha eluttaget på betongväggen. Därmed var det snyggast att dra kabel på samma vägg så man slipper onödiga böjar på kabeln. Nu går kabeln rakt upp i eluttagetX xLnT skrev:
Samt att man kunde skuta in den ena skruvbläcket (på klammern jr210) under panelen så kabeln kommer ända in i hörnet, snyggt! Normalt måste man ju sätta kabeln en bit ut från väggen för att kunna skruva båda skruvarna på klammern. Blev lite borrande men jag är nöjd med resultatet.
Klicka här för att svara