stinamarias stinamarias skrev:
Fick igår veta att huset vi hyrt i 12 år har asbest/gurmassa kring många av rörböjar och avslut
på källarplanet. Var en rörmokare som skulle laga en anslutning och såg det direkt. Har tyvärr inte varit kunnig nog att se det själv, men nu när jag läser på om det så ser det ju exakt ut som det ska göra om det finns asbest. Känns otroligt tråkigt att vi inte visste om det (vid inflytt hävdade en anställd på hyresbolaget att det inte fanns asbest i huset öht och jag trodde på det), då hade vi kunnat försegla direkt vi flyttade in och sluppit 12 års onödig exponering. Har haft småbarn och bebis under tiden vi bott här.

Jag vet att hel asbestisolering inte är farlig, men ett av avsluten i golvnivå har ett lager gurmassa som ligger helt öppet och det har ibland smulat o dammat en del, dammsuger där ofta då vi har katter som gillar att ligga i rummet och hårar mkt, så har nog spridit vidare det i huset.

Ok så frågorna:
Hur stänger jag in det på bästa sätt (bild 1), funkar gasbinda och tapetklister? Och måla med vanlig målarfärg sen?

I ett av barnens sovrum finns detta avslut mot taket, jag är inte oroad för den understa delen som ser ut som något träigt material utan det som är i röret ovanpå. Hur får jag det snyggt? (Bild 2)

Och så sista frågan, behöver man göra nåt åt mindre slitage som på bild 3? Dessa mindre slitage finns på massor av ställen men är i en del av källaren som vi knappt vistas i, så där funkar silvertejp kanske? Behöver inte vara tjusigt.
Har rörmokaren i fråga öppnat upp isoleringen kring rören och konstaterat asbest eller har vederbörande röntgenblick? Det är helt klart möjligt och rent av troligt att det finns asbest kring rören, särskilt krökarna, men jag tycker det är svårt att utifrån bilderna säga bu eller bä i fråga om du har exponerade asbestmaterial.

Du behöver inte göra någon åverkan på rören för att ta prover på exponerade materialytor. Det finns lab som erbjuder tejp-provtagare som egentligen är avsedda för dammprovtagning, men som ni skulle kunna använda för att potentiellt utesluta exponering och därmed mota en del tankemonster.

stinamarias stinamarias skrev:
Ca 20 % av alla fall av asbestrelaterad lungcancer är inte yrkesrelaterade,
Den siffran känner jag inte riktigt igen. Eller jo det finns fall som inte är yrkesrelaterade, men där man ändå har haft en känd extremt hög exponering. Ex. fruar till asbestarbetare som regelbundet tagit hand om och tvättat makens arbetskläder, som varit helt "imrepgnerade" med asbestfibrer.

Men "vanligt" folk som inte utsatts för speciell stor exponering är såvitt jag har hört nästan icke existerande i statistiken. Och de få fall där man inte kunnat hitta någon speciell stor exponering, misstänker man ändå att det varit så. Ex. att någon daligen väntat på bussen utanför en eternitfabrik.

Så det relevanta är inte huruvuda exponeringen är yrkesrelaterad eller ej, utan om det varit stor och långvarig exponering. Och exponering från enstaka rörböjar är inte stor exponering.

Av det vi ser på bilderna liknar inget asbest, det syns fibrer från någon mineralullsliknande isolering. Men det kan absolut finnas asbest där också, som inte kommit med på bilderna. Det som ev. har kommit ut från dessa skadade delar, är i så fall väldigt små mängder.

• Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.