Fick igår veta att huset vi hyrt i 12 år har asbest/gurmassa kring många av rörböjar och avslut
på källarplanet. Var en rörmokare som skulle laga en anslutning och såg det direkt. Har tyvärr inte varit kunnig nog att se det själv, men nu när jag läser på om det så ser det ju exakt ut som det ska göra om det finns asbest. Känns otroligt tråkigt att vi inte visste om det (vid inflytt hävdade en anställd på hyresbolaget att det inte fanns asbest i huset öht och jag trodde på det), då hade vi kunnat försegla direkt vi flyttade in och sluppit 12 års onödig exponering. Har haft småbarn och bebis under tiden vi bott här.

Jag vet att hel asbestisolering inte är farlig, men ett av avsluten i golvnivå har ett lager gurmassa som ligger helt öppet och det har ibland smulat o dammat en del, dammsuger där ofta då vi har katter som gillar att ligga i rummet och hårar mkt, så har nog spridit vidare det i huset.

Ok så frågorna:
Hur stänger jag in det på bästa sätt (bild 1), funkar gasbinda och tapetklister? Och måla med vanlig målarfärg sen?

I ett av barnens sovrum finns detta avslut mot taket, jag är inte oroad för den understa delen som ser ut som något träigt material utan det som är i röret ovanpå. Hur får jag det snyggt? (Bild 2)

Och så sista frågan, behöver man göra nåt åt mindre slitage som på bild 3? Dessa mindre slitage finns på massor av ställen men är i en del av källaren som vi knappt vistas i, så där funkar silvertejp kanske? Behöver inte vara tjusigt.
 
  • Närbild på gammal röranslutning med skadad isolering och exponerad asbest på ett källargolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rör i tak med synlig asbest/gurmassa runt öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat rör med synligt material under ytan, potentiellt asbestinnehåll, som visas i källarutrymmet enligt textens beskrivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
TJa. Lite målarfärg eller tape om du vill.
Som dina foton visar, ser det ut i tiotusentals hem och det är naturligtvis inget att hänga upp sig på.
 
Intet Intet skrev:
TJa. Lite målarfärg eller tape om du vill.
Som dina foton visar, ser det ut i tiotusentals hem och det är naturligtvis inget att hänga upp sig på
Önskar jag kunde tänka så men det känns ändå rätt jobbigt att ovetandes ha dammsugit upp små mängder asbestpulver varje vecka i 12 år 😅 är ju inte direkt en engångsexponering då…
Intet Intet skrev:
TJa. Lite målarfärg eller tape om du vill.
Som dina foton visar, ser det ut i tiotusentals hem och det är naturligtvis inget att hänga upp sig på
 
stinamarias stinamarias skrev:
Önskar jag kunde tänka så men det känns ändå rätt jobbigt att ovetandes ha dammsugit upp små mängder asbestpulver varje vecka i 12 år 😅 är ju inte direkt en engångsexponering då…
Jo, det är det. Du måste sätta det i propotion till tunnelbaneförare, isolerare/rörmokare, bilreparatörer och framförallt arbetarna i Lomma eternitfabrik som gick omkring i en ständig asbesdimma som trots den massiva exponering sällan fick asbestlunga, såvida inte de rökte.
Så din "exponering" om man nu kan kalla den så, är på blöjnivå och inget att skryta över.
 
  • Gilla
nilzzon3 och 1 till
  • Laddar…
Få det provtaget först för att få det konstaterat att det verkligen är asbest, risken är stor men inte garanterad. Sen bör det definitivt ligga på hyresvärden att sanera eller kapsla in, det ska ni som hyresgäster inte stå för.
 
  • Gilla
stinamarias
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Få det provtaget först för att få det konstaterat att det verkligen är asbest, risken är stor men inte garanterad. Sen bör det definitivt ligga på hyresvärden att sanera eller kapsla in, det ska ni som hyresgäster inte stå för.
Jo det kan man verkligen tycka, men de agerar alltid väldigt långsamt (och öppnar inte gärna plånboken i onödan) så känner inte att jag vill invänta det. Det är eg bara 2-3 avslut som jag vill fixa, som är slarvigare gjorda och finns i ytor vi vistas mkt på. Vissa avslut är släta och verkar övermålade med färg så de får vara tills vidare.
 
Det enklaste måste vara att tejpa över, välj isåfall en tejp med en märkesnamn. Köp inte byggvaruhusens egna märken, dem är ibland totalt värdelösa.

Annars kan det nog bli finare om du gör som ditt första alternativ.
 
  • Gilla
stinamarias
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Det enklaste måste vara att tejpa över, välj isåfall en tejp med en märkesnamn. Köp inte byggvaruhusens egna märken, dem är ibland totalt värdelösa.

Annars kan det nog bli finare om du gör som ditt första alternativ.
Det där med provtagning är ju sant, blir ju svårt om det är ingipsat. Kanske kör några varv plastfolie över och inväntar responsen från hyresvärden…vägrar de hjälpa till med detta får jag göra en snyggare lösning då
 
stinamarias stinamarias skrev:
Det där med provtagning är ju sant, blir ju svårt om det är ingipsat. Kanske kör några varv plastfolie över och inväntar responsen från hyresvärden…vägrar de hjälpa till med detta får jag göra en snyggare lösning då
Plastfolie är en utmärkt idé för du kan linda om den utan att deformation isoleringen. Måla med lite färg, tapetklister eller vad du har hemma går naturligtvis lika bra. Eller gör ingenting.
En "sanering". Det vill säga nerrivande, är det absolut sämsta alternativet.
 
Finns det data som visar att mängden fibrer i luften ökar efter en korrekt utförd sanering?
 
Nu är alla olika oroade och du verkar inte tillhöra den värsta sorten som blir rädd av av att bara veta att grannen har asbest...
Klart det inte är kul men oroa dig inte i onödan!

En quikfix är att köra plastfolie och linda in det alternativt bara måla fast det med en billig färg.

En sanering brukar se ut så att en firma plastar in böjarna och kapar bort dom med tigersåg och så kommer röris och drar nya rör.
 
  • Gilla
stinamarias
  • Laddar…
Bred/smal gasbinda + tapetklister och färg är enklast. Smörj med klister först och sen gasbindan några varv och mer gasbinda. Låt det torka. Ska vara tätt och sen bara måla med vad för färg som helst och kulör efter eget finnande.
 
  • Gilla
stinamarias
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jo, det är det. Du måste sätta det i propotion till tunnelbaneförare, isolerare/rörmokare, bilreparatörer och framförallt arbetarna i Lomma eternitfabrik som gick omkring i en ständig asbesdimma som trots den massiva exponering sällan fick asbestlunga, såvida inte de rökte.
Så din "exponering" om man nu kan kalla den så, är på blöjnivå och inget att skryta över.
Bara för att andra har haft det sämre betyder inte att man skall strunta i det. Nej, man kan inte jämföra alls med arbetarna i eternitfabriken utifrån individuella problem, endast utifrån folkhälsoeffekter. Om du inte vet skillnaden så är det tråkigt för dig, men din jämförelse haltar.
 
  • Gilla
kuwi och 1 till
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Bara för att andra har haft det sämre betyder inte att man skall strunta i det. Nej, man kan inte jämföra alls med arbetarna i eternitfabriken utifrån individuella problem, endast utifrån folkhälsoeffekter. Om du inte vet skillnaden så är det tråkigt för dig, men din jämförelse haltar.
Nejdå. Den har inga problem.

Trots att de nämnda yrkesgrupperna andades in tusenfallt mer asbest än du fick de flesta inte asbestlunga. Sedan har vi alla tunnelbaneresenärerna.
Så, självklart är det relevant att gämföra med de som verkligen blev exponerade.
 
L Lutte skrev:
Nu är alla olika oroade och du verkar inte tillhöra den värsta sorten som blir rädd av av att bara veta att grannen har asbest...
Klart det inte är kul men oroa dig inte i onödan!

En quikfix är att köra plastfolie och linda in det alternativt bara måla fast det med en billig färg.

En sanering brukar se ut så att en firma plastar in böjarna och kapar bort dom med tigersåg och så kommer röris och
A A_Camera skrev:
Bara för att andra har haft det sämre betyder inte att man skall strunta i det. Nej, man kan inte jämföra alls med arbetarna i eternitfabriken utifrån individuella problem, endast utifrån folkhälsoeffekter. Om du inte vet skillnaden så är det tråkigt för dig, men din jämförelse haltar.
A_Camera: Det håller jag med om. Ca 20 % av alla fall av asbestrelaterad lungcancer är inte yrkesrelaterade, så där är orsaken sannolikt att man exponerats i sin vardag på något sätt. Det är ju såklart en mkt mkt liten risk, men om det går att minska den på väldigt enkelt sätt så känns det rimligt att göra det. Sen verkar det ju som att det kan finnas ett samband mellan asbest och andra cancersjukdomar, tarm och äggstockscancer tex. Finns en studie från Australien där man undersökt personer som bott i hus där det funnits fritt liggande asbestisolering på vindsloften, Vermiculit typ. Där kunde man se en liten men signifikant ökad risk för olika cancerformer och inte bara lungcancer. Finns också studier från usa och uk som visar en påverkan på lungorna hos personal på skolor där tak o väggar sprutmålats med asbestfärg.

Tänker också att man får väl väga risk-saker mot vad de ger en? Elda i öppen spis kan också ge en liten ökad risk för sjukdom men det struntar väl de flesta i då det är sjukt mysigt och bra på andra sätt med kakelugn. Samma med en massa andra saker i livet. Att undvika tunnelbana skulle vara väldigt bökigt och öka risken för annat. Ha ett röravslut med fritt liggande asbestisolering på golvet där mitt barn vistas ger mig inga fördelar direkt som jag kan se det:)
Intet Intet skrev:
Nejdå. Den har inga problem.

Trots att de nämnda yrkesgrupperna andades in tusenfallt mer asbest än du fick de flesta inte asbestlunga. Sedan har vi alla tunnelbaneresenärerna.
Så, självklart är det relevant att gämföra med de som verkligen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.