Hej
Ska snart lägga golv och funderar hur jag bäst kan kapa 3,5x3,5 klinker på mitten för klara av kanterna på ett golv med victorian tiles. Testade med min kakelkapare/ skärare som klara större plattor bra men får inte till det pg av storleken är så liten. Tankar? Ska kapa till trianglar så ett rakt snitt över.
 
  • Vita hexagonala plattor, ojämnt lagda med en svart ruta, under konstruktion eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jeaforsberg skrev:
Hej
Ska snart lägga golv och funderar hur jag bäst kan kapa 3,5x3,5 klinker på mitten för klara av kanterna på ett golv med victorian tiles. Testade med min kakelkapare/ skärare som klara större plattor bra men får inte till det pg av storleken är så liten. Tankar? Ska kapa till trianglar så ett rakt snitt över.
Vinkelslip med skiva för sten funkar bra
 
Hej, tack för tipset. Testade att skära med en liten kakelskärare och sedan knäcka dom med en kakelskärartång, fungerade med tillräckligt skarp kant, tack för tipset!
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Hej! Vi har lagt exakt samma golv i ett av badrummen hemma, jag har för mig att man köpte speciella bitar som redan är delade på mitten till kanterna? De är alltså färdigskurna på hälften. I annat fall använde vi vinkelslip till nästan all skärning, bästa verktyget:)
 
  • Gilla
Jeaforsberg och 1 till
  • Laddar…
Vinkelslipen är grym 😀
 
Lite otäckt med vinkelslip på så små bitar samt att det dammar så mycket. Jag skulle hyra en kakelskärare med våtkapning eller köpa en.
 
E Emanuel01 skrev:
Lite otäckt med vinkelslip på så små bitar samt att det dammar så mycket. Jag skulle hyra en kakelskärare med våtkapning eller köpa en.
Varför skulle det bli otäckt för att ämnet är mindre?
 
Man gör bara en enkel träfixtur för kapning. 👍
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man gör bara en enkel träfixtur för kapning. 👍
Hej hur menar du då?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.