B
vad går snabbast?
plugga i kontakt och skär sedan plattan eller
fylla kanna med vatten, fylla tråg på diamantskär, plugga i kontakt och sedan skära platta?
allt ska ju gå så snabbt, det kan tacka ackordet för(och byggnads).

P
Paul-Staffanstorp skrev:
Älskar min lilla Briccolina...
Jag har också en Briccolina, men jag funderar på att dumpa henne för något vildare och med mer finess.
Visst, hon är nätt och fin, men mycket mer än så är hon inte.

nino skrev:
Är det någon som har något BRA råd på vilken såg man ska köpa?
Behöver något som man får med sig i bilen, inte skvätter ner alla väggar, lätt att tömma och göra ren, och har ett anhåll som funkar Pris Max 12000:-
Jag lägger sannolikt en beställning på en Sigma 9P dom närmaste dagarna.
Den är hyfsat nätt, tre gånger starkare än Italienskan, och benstativet ger en lagom arbetshöjd.
Den har ett tiltbart justerbord med anhåll (skjut- och vinkelanhåll) som glider på tre kullager på en stålaxel. Bordet är klätt med en glidduk och med anhållet på plats klarar den 42 cm-plattor om jag minns rätt. Tar man bort anhållen blir ju kapaciteten i princip obegränsad. Skillnaden mellan denna och en del andra sågar är att anhållet fäster genom att man skruvar fast det i en mutter i bordet, istället för att det sticker upp en axel som kommer i vägen när man kör utan anhåll.
Listpriset ligger på en bit över 11K inkl. moms.

Jag har dock inte kört med den så jag vet inte hur slabbig den är, och jag verkar inte få besked om det här heller...http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/128750-sigma-9p-erfarenheter.html
En säljare som jag surrade med påstod sig ha jobbat mycket med den, och enligt honom samlar den upp spillvattnet bra mycket bättre än Briccolina/Orvar/Emil-sågarna. Men så var han säljare också..

EDIT; Hmm..allt jag skrev finns att beskåda på Sigma's hemsida. Scrolla ner på sidan så finns det ett gäng filmer också; http://www.sigmaitalia.com/?page_id=470&lang=en

Redigerat av moderator:
P
byggare henke skrev:
vad går snabbast?
plugga i kontakt och skär sedan plattan eller
fylla kanna med vatten, fylla tråg på diamantskär, plugga i kontakt och sedan skära platta?
Så lång tid tar det inte att fylla på tråget med vatten och det är ju inget man gör inför varje snitt heller. Jämför tidsåtgången för att fylla på och göra rent sågen med att springa ut ur huset för att kunna kapa utan att damma ner någons hem.

allt ska ju gå så snabbt, det kan tacka ackordet för(och byggnads).
Plattisarna som jag träffar jobbar hemma hos folk och går inte på ackord.

Däremot är vinkelslip + Predator-borr oslagbart när det kommer till stenhård granitkeramik.

Paul-Staffanstorp
ACME skrev:
Jag har också en Briccolina, men jag funderar på att dumpa henne för något vildare och med mer finess.
Visst, hon är nätt och fin, men mycket mer än så är hon inte.

Jag lägger sannolikt en beställning på en Sigma 9P dom närmaste dagarna.
Den är hyfsat nätt, tre gånger starkare än Italienskan, och benstativet ger en lagom arbetshöjd.
Den har ett tiltbart justerbord med anhåll (skjut- och vinkelanhåll) som glider på tre kullager på en stålaxel. Bordet är klätt med en glidduk och med anhållet på plats klarar den 42 cm-plattor om jag minns rätt. Tar man bort anhållen blir ju kapaciteten i princip obegränsad. Skillnaden mellan denna och en del andra sågar är att anhållet fäster genom att man skruvar fast det i en mutter i bordet, istället för att det sticker upp en axel som kommer i vägen när man kör utan anhåll.
Listpriset ligger på en bit över 11K inkl. moms.

Jag har dock inte kört med den så jag vet inte hur slabbig den är, och jag verkar inte få besked om det här heller...[länk]
En säljare som jag surrade med påstod sig ha jobbat mycket med den, och enligt honom samlar den upp spillvattnet bra mycket bättre än Briccolina/Orvar/Emil-sågarna. Men så var han säljare också..
Kan hålla med dig om att hon är liten och nätt, men just detta tycker jag är poängen.
Hade man nu arbetat som ren plattsättare är hon absolut inget vettigt alternativ.
Dock kostar hon 1/10 av Sigman du nämner och med tanke på att man ska få plats med allt annat i bilen så passar hon bra till den mängd plattsättningar jag gör.
Tycker faktiskt hon samlar upp vattnet bra och är väldigt lätt att rengöra jämfört med de billiga sågarna.
Men visst... Sigman är och förblir en dröm...
Får väl skaffa släpvagn först... :D

Vattensåg är jobbigt!

Finns enklare och snabbare sätt att få perfekta snitt med plattskärare och vinkelslip. Med lite träning blir det i mitt tycke t.om bättre än med vattensåg.

Ritsa/förskär med plattskäraren storleken/utseendet på plattan. Skär diagonalt in med vinkelslipen precis in till ritsen i hörnet och knäck sen de bitar som ska bort som vanligt.

Funkar finfint för min del samt att det är lätt att få bitarna t.ex kring en fönstersmyg exakt lika stora.

Ja kan man inte använda en vinkelslip så blir det förmodligen inte bättre med vattensågen. Problemet är kanske att det är dax att byta skiva. Man riggar inte upp en vattensåg bara för ett par plattor när man kan få utmärkt resultat med vinkelslipen.

Abbedabbe skrev:
Vattensåg är jobbigt!

Finns enklare och snabbare sätt att få perfekta snitt med plattskärare och vinkelslip. Med lite träning blir det i mitt tycke t.om bättre än med vattensåg.

Ritsa/förskär med plattskäraren storleken/utseendet på plattan. Skär diagonalt in med vinkelslipen precis in till ritsen i hörnet och knäck sen de bitar som ska bort som vanligt.

Funkar finfint för min del samt att det är lätt att få bitarna t.ex kring en fönstersmyg exakt lika stora.
Det tror jag på, men trådskaparens hantverkare kan inte det uppenbarligen och då ska dom inte använda vinkelslipen hos nån som betalar för deras jobb. Som vanligt måste man ha tur med att få in rätt folk när man behöver hjälp.
Ska prova själv nästa gång, låter ju som ett enkelt sätt att få till knepiga bitar och alphatools är ju inte yrkeskvalitet direkt :D

ACME: Beställer du den här i sverige eller köper du den utomlands?
Vad får du ge tror du? PM om du inte vill lägga ut det

Predator borr är det dom man torrborrar med på vinkelslip? har tittat på ett sånt set med 6st borrar men tycker det känns sådär att lägga ut 3000:- inkl moms när man inte provat... Funkar dom bra? hur är det utan centrumborr?

Paul-Staffanstorp
kakelmannen skrev:
Ja kan man inte använda en vinkelslip så blir det förmodligen inte bättre med vattensågen. Problemet är kanske att det är dax att byta skiva. Man riggar inte upp en vattensåg bara för ett par plattor när man kan få utmärkt resultat med vinkelslipen.
Naturligtvis blir det ett finare snitt som inte flisar den skurna plattans kant om man använder vattensågen istället för vinkelslipen...

Du får det att låta som det är en halv dags arbete att plocka fram vattensågen.:rolleyes:

Stickkontakten ska pluggas in och lite vatten ska hällas i tråget...5min max... :rolleyes:

T
Reca har riktigt tunna kapskivor och använder man dom rätt så blir det inga flisor!

Paul-Staffanstorp skrev:
Naturligtvis blir det ett finare snitt som inte flisar den skurna plattans kant om man använder vattensågen istället för vinkelslipen...

Du får det att låta som det är en halv dags arbete att plocka fram vattensågen.:rolleyes:

Stickkontakten ska pluggas in och lite vatten ska hällas i tråget...5min max... :rolleyes:
Jo men kan man inte använda grejerna så spelar det ingen roll hur fina maskiner du har. En klåpare är alltid en klåpare.

P
Hittills har jag inte sett ett enda badrum som har varit 100% när plattsättaren har använt vinkelslipen. Kanske har dom varit klåpare. Kanske har jag högre krav.

Klåpare eller ej; En vattenkap med bra anhåll ger större möjligheter att lyckas med bra/lika stora skärningar än vad en vinkelslip, kakelskärare eller vattensåg med dåligt anhåll gör.

P
nino skrev:
ACME: Beställer du den här i sverige eller köper du den utomlands?
Vad får du ge tror du? PM om du inte vill lägga ut det
Har du bra kontakt med någon återförsäljare så borde du kunna få ner den till 7-8000:- + moms, inkl. benställningen.

Predator borr är det dom man torrborrar med på vinkelslip? har tittat på ett sånt set med 6st borrar men tycker det känns sådär att lägga ut 3000:- inkl moms när man inte provat... Funkar dom bra? hur är det utan centrumborr?
Stämmer bra. Borrarna är skitdyra och räcker inte särskilt länge i förhållande till priset, men har kunden valt en aphård platta så får man förklara läget och ta extra betalt för håltagningen. Annars kan man ju nöta på med vanliga borrar och dosfräsar..
KGC garanterar att dom mindre borrarna räcker till minst 35 hål och dom större till minst 100 hål.
Det är lite teknik att borra med dom, men det är inte jättesvårt. Man sätter ner skäret snett och håller det stilla tills man har fått en skåra i plattan och sedan fortsätter man i en cirklande rörelse. Ett 70 mm doshål i stenhård granitkeramik tar inte mer än 5-10 sekunder när man har fått in tekniken, så ja, dom funkar skitbra.

Jag har prövat vinkelslip, kakelknäckare och vattensåg med bord. Den sistnämnda gav bästa snitten. Men visst är kakelknäckaren bekväm om det bara är en enstaka platta. Med vattensågen får man bättre kontroll och snittet blir bättre, man får akta lite och ta det försiktigt när man avslutar snittet så att det inte kommer en bit ut just då. Men framför allt planera hur man kapar så att man kapar den sida där det syns minst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.