3 885 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Hur känslig är sågen för oljeblandning
Jag har precis köpt en Stigasåg som kräver 2.5% oljeblandning. Färdig akrylat finns på 2%. Kan man köra på det eller går sågen sönder då?
Sågen går men den slits snabbare, iof ovanligt ed 2,5% 1/50 brukar det vara.
Jag har kört mina sågar på färdigblandat 2% i många år utan problem så upp till dig...
EDIT: tittade snabbt i en stiga manual och som du säger så specas 2,5% medan ex Stihl har 1/50 dvs 2%
Jag har kört mina sågar på färdigblandat 2% i många år utan problem så upp till dig...
EDIT: tittade snabbt i en stiga manual och som du säger så specas 2,5% medan ex Stihl har 1/50 dvs 2%
Redigerat:
Jag kan tänka mig att oljeutveckligen gjort att man kan gå ner i koncentration. Men det är inget jag har belägg för.
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Någon har berättat för mig att den korrekta blandningen "alltid" har varit 2%. Men eftersom vi förr blandade själva, och det inte blir så värst exakt, skrev man ofta 2,5 i instruktionerna för att vara på säkra sidan (bättre med lite för mycket, än för lite). Men nu när vi oftast köper färdigblandad bensin är den ju 2% exakt, vilket alltså räcker.D Daniel 109 skrev:
Stihl och jag tror Huqvarna rekommenderar 2% om man använder deras olja och annars 4% men tror det är struntprat om man använder en olja av motsvarande kvalitet.
En modern såg borde klara från 2% och upp till iaf 4 eller 5% men man måste justera förgasaren efter hurdan blandning man kör på och vilken sorts bensin.
En modern såg borde klara från 2% och upp till iaf 4 eller 5% men man måste justera förgasaren efter hurdan blandning man kör på och vilken sorts bensin.
Klicka här för att svara