28 104 läst ·
536 svar
28k läst
536 svar
Hur kan vi stödja Ukraina?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
uppmaning?R RoAd skrev:
mer omtanke, då det verkade jobbigt.
Men visst, jag ska lägga detta på minnet och göra samma sak tillbaka framöver...
Du har ingen koll på läget! Rysslands folk stödjer Putin i hans val, han behöver inte ens fuska vid valen.T tompaah7503 skrev:Det är lite hårt. Putin har under mer än 20 års tid "kokat grodan" till en auktoritär regim. När väl vissa gränser har passerats, som riggade val, så kan man knappast längre skylla på befolkningen, någon demokrati har de inte haft på länge. Eller tycker du liknande att Nord-Koreas invånare har också bäddat så som de nu ligger?
Det Ryska folket anser det är helt korrekt att gå in i Ukraina, vilket är så jävla hjärntvättat.
Påminner om vad den här tråden handlar om!!!!fremax skrev:
Som ingen missat så har Ukraina blivit utsatta för en invasion av Ryssland. Ukrainska folket och Röda Korset behöver all hjälp de kan få.
Jag vet inte vad jag ska skriva mer än att ni om ni kan donerar en liten peng till Röda Korset och stöttar dem i deras arbete. Är själv född i Ukraina och har stora delar av släkten i drabbade delar av landet.
Detta är inte ett politiskt forum och jag hoppas att kommentarerna förblir lika så.
länk till insamlingen: [länk]
Med vänlig hälsning, fremax
Snälla skapa en ny tråd (på ett annat forum) om vill diskutera flygplan
För den som vill erbjuda skydd för flyktingar finns ett formulär där man kan anmäla intresse.
Hittas här: https://bit.ly/3IoJpQl
Länken har tidigare delats av den Ukrainska ambassaden i Sverige så jag bedömer att den är okej. I värsta fall blir väl den som fyllt i mål för Putins specialoperationer..
Hittas här: https://bit.ly/3IoJpQl
Länken har tidigare delats av den Ukrainska ambassaden i Sverige så jag bedömer att den är okej. I värsta fall blir väl den som fyllt i mål för Putins specialoperationer..
Om ett land har kärnvapenmonopol kan det erövra världen med en kökskniv (dvs det behöver inte använda vapen i någon större utsträckning).Maskintok skrev:
Redigerat:
Sverige behöver alla sina krigsflygplan här hemma. Vi kan skicka vapen som har blivit över, men inte sådana som behövs för vårt försvar. Det var länge sen Sverige hade ett starkt försvar. Vi ska inte försvaga det ännu mer.AndersMalmgren skrev:
Utlånandet av både flygplan och piloter måste ske genom Flygvapnets försorg. Det skulle bli ungefär som F19 under finska vinterkriget. Nominellt var det ett förband av frivilliga, men svenska staten lånade ut utrustning och flygstaben organiserade operationen.R RoAd skrev:Som jag förstått det så handlar det väl just om plan som de Ukrainska piloterna redan kan hantera. Som om Sverige skulle låna ut Gripen till något land som redan köpt dem.
Ett problem är väl som sagt att ingen pilot i Ukraina kan flyga dem. Och att även låna ut piloter tror jag inte är aktuellt i detta läge.
I dagens läge vore det betydligt riskablare för Sverige att göra något liknande.
En pilot är inte effektiv utan att ha tränat en hel del i det flygplan den ska strida med.skoge skrev:
(Utom möjligen Chuck Yeager, men han är lite gammal
Läkare utan gränser är på plats i Ukraina.
Se https://lakareutangranser.se för hur man kan hjälpa till.
Ukraina behöver förvisso vapen, men det är många människor som har tvingats lämna sina hem och många civila som har skadats, så det behövs läkarhjälp.
Se https://lakareutangranser.se för hur man kan hjälpa till.
Ukraina behöver förvisso vapen, men det är många människor som har tvingats lämna sina hem och många civila som har skadats, så det behövs läkarhjälp.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Varje nedskjuten SU57 över Ukraina av Gripen E är ett mindre SU57 när kriget kommer hitP pmd skrev:
Frågan är om inte hela SU57 bara är propaganda. Om man tittar på hur deras precionssystem visat sig inte vara precisonssytem
Det vore mycket oklokt av Sverige att blanda sig i militärt i kriget, med stridande förband.
Sovjetunionen hade inte atomvapen 1939 så när dess styrkor var besegrade i Finland så fanns inget mer att göra. Riktigt så enkelt är det inte idag.
Det bästa vi som individer kan göra idag är att skänka pengar till humanitära hjälpinsatser.
Sovjetunionen hade inte atomvapen 1939 så när dess styrkor var besegrade i Finland så fanns inget mer att göra. Riktigt så enkelt är det inte idag.
Det bästa vi som individer kan göra idag är att skänka pengar till humanitära hjälpinsatser.
Det bästa vi kan göra är att skicka allt Ukraina kan behöva. Allt från mediciner till mat och från maskinpistoler till tanksar. Och förståss göra allt för att strypa Rysslands ekonomi. Samt ta emot Ukrainska flyktingar och sårade.
Så länge Putin&co har fullt upp i Ukraina och inte ett enda skott har växlats mellan oss och ryska trupper är det ganska lugnt. Både Finland och Sverige är för nära Petersburg för att vara lämpliga atombombsmål. Hela västvärlden bidrar och om Putin vill atombomba väljer han snarare London eller New York som mål än Stockholm.
Så länge Putin har fullt upp i Ukraina får Finland och Sverige vara ifred för invasioner.
Skulle vi däremot skicka stridande personal till Ukraina då ligger vi illa till. Dels för att vi är nära Ryssland och dels för att vi skulle sticka ut ur mängden. Dels för att det skulle innebära början på tredje världskriget.
Så länge Putin&co har fullt upp i Ukraina och inte ett enda skott har växlats mellan oss och ryska trupper är det ganska lugnt. Både Finland och Sverige är för nära Petersburg för att vara lämpliga atombombsmål. Hela västvärlden bidrar och om Putin vill atombomba väljer han snarare London eller New York som mål än Stockholm.
Så länge Putin har fullt upp i Ukraina får Finland och Sverige vara ifred för invasioner.
Skulle vi däremot skicka stridande personal till Ukraina då ligger vi illa till. Dels för att vi är nära Ryssland och dels för att vi skulle sticka ut ur mängden. Dels för att det skulle innebära början på tredje världskriget.

