44 999 läst ·
800 svar
45k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Nja det är ju en majoritet som vill ha sommartid eller konstant sommartid, vilket är en klar majoritet, men vad vet jag om matte…
37% är inte majoritet, det har redan påtalats i tråden. De siffrorna beror dessutom på hur man ställer frågan, vilket även det har påtalats i tråden. Same old, same old...trähandtag skrev:
Majoriteten har inte tänkt alls. Jag tror att många skulle svara annorlunda om de tänkte lite. Om man benämnde det korrekt som normaltid skulle nog bara det ändra resultatet.trähandtag skrev:
Faktum är att vi inte vinner något på Finsk tid. Men än möjligen några år.
Det du skrev var:Dan1891 skrev:
”Tror inte det blir nån fördel med "sommartid" året runt.”
Men jag och fler ser tydliga fördelar med sommartid året runt. För mig får man görna lägga på ytterligare en timme så att man får uppleva mer dagsljus på fritiden.
Du verkar inte vara helt med på vad man skriver här, utan hittar på lite hur som helst som passar dig själv.Nissens skrev:
OK bra så, då lägger jag till dig i min ignoreralista.
Ser nog antagligen lite annorlunda på det pga jag jobbar skift. Normaltid ska ge mer ljus på morgonen under vinterhalvåret men för min del ger det ingen effekt.
Jobbar jag fm 6-14 är det mörkt på morgonen oavsett men får mer ljus på em med sommartid, på em 14-23 får jag lika mycket ljus oavsett vilken man väljer och natt 23-6 är sommartid att föredra pga mer mörkt på morgonen när man ska sova och mer ljus på em när man ska vakna.
Jobbar jag fm 6-14 är det mörkt på morgonen oavsett men får mer ljus på em med sommartid, på em 14-23 får jag lika mycket ljus oavsett vilken man väljer och natt 23-6 är sommartid att föredra pga mer mörkt på morgonen när man ska sova och mer ljus på em när man ska vakna.
Naturligt och naturligt... Det finns inget naturligt med vare sig det ena eller det andra alternativet. Eller det tredje för den delen.Dan1891 skrev:
Redigerat:
Nog finns det grader av naturlighet. Klockan 12 har ju sen solurens tid betytt mitt på dagen, dvs när solen stod som högst. Sen har vi på senare år valt att ha gemensam tid i landet och sen dess betyder "kl 12 svensk tid" när solen står som högst i Motala.
Det är väl rimligt att tycka att
"Middagstid svensk tid" = mitt på dagen i St Petersburg
är mindre naturligt än
"Middagstid svensk tid" = mitt på dagen i Motala
Det är väl rimligt att tycka att
"Middagstid svensk tid" = mitt på dagen i St Petersburg
är mindre naturligt än
"Middagstid svensk tid" = mitt på dagen i Motala
Ja, och tex Haparandas ”naturliga” klockslag skiljer sig en halvtimme från den officiella tiden. De har alltså en halvtimmes ”sommartid” när vi har ”normaltid” i Sverige.
Som så ofta är även detta en gråskala, inte svart/vitt.
Som så ofta är även detta en gråskala, inte svart/vitt.
Jag förstår att det blir på detta sätt när jag funderar på varför vi har nuvarande öppettider på Ica, nuvarande skolschematidet, nuvarande tider för när matcher i Allsvenskan spelas och nuvarande öppettider för min närmsta vårdcentral.trähandtag skrev:
Jag förstår din farhåga, men återigen är detta antagande. Inget är på förhand bestämt att arbetstider/öppettider per automatik kommer justeras, utifall det skulle bli konstant sommartid. Finns helt enkelt ingen evidens!
Inte? Funderat på att titta på verkligheten? Är arbetstider oföränderliga?