Jag tycker också att själva växlandet är problemet, och föredrar helt klart sommartid. Jag förstår att normaltid är den "riktiga" och det är logiskt att solen står som högst på kl 12 på dagen, men jag finner ingen praktisk anledning i mitt liv varför den behöver vara det.

Sommartid hade passat bättre för mig men blir det normaltid så är jag glad att mitt jobb tillåter att jag börjar jobba kl 6 och slutar kl 15 istället, så lever jag mitt liv i sommartid ändå.

• Gilla
  • Älska
Bor i pepparkakshus och 11 till
  • Laddar…
En kompis brukar ställa fram köksklockan några minuter när han tröttnat på missa bussen med någon minut. Men efter ett tag hjälper det inte och han måste justera klockan ytterligare lite framåt.

Ungefär så lyckat blir det med "konstant sommartid". Sommartid funkar för att den inte är permanent.

Ställa om klockan för att solen ska gå ner senare? Varför inte förkorta metern för att få ett större garage?

Det är väl för helvete rimligare att flytta arbets-/skoldagens start från 8 till 7 eller 6 än att börja ändra på tidmätningen?

• Gilla
  • Älska
Vemsomhelst2 och 35 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Fungerade alldeles utmärkt innan man körde igång tramset med sommartid med en obskyr motivering att vi skulle spara energi. Jag har upplevt många roliga midsomrar med normaltid :)

"Amerikansk forskning tyder på att den energibesparing som uppnås är i det närmaste försumbar, och att sommartiden leder till en ökning av energikrävande aktiviteter."
Mats-S Mats-S skrev:
Fungerade alldeles utmärkt innan man körde igång tramset med sommartid med en obskyr motivering att vi skulle spara energi. Jag har upplevt många roliga midsomrar med normaltid :)

"Amerikansk forskning tyder på att den energibesparing som uppnås är i det närmaste försumbar, och att sommartiden leder till en ökning av energikrävande aktiviteter."
Fungerar alldeles utmärkt nu med?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det är fysiskt jobbigt dom ggr under året tiden ställs om

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Tycker det är rimligt att sikta på att solen ska stå som högst vid kl 12.
Ja, äntligen tillbaka till lokaltid!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Johan Fraxinus och 6 till
  • Laddar…
Det vore helt ologiskt att använda något annat än normaltid.

Om man tycker att det blir fel med sömn och scheman så är det dessa som ska ändras. Finns inget som hindrar er som vill ha sommartid+2 timmar från att börja jobba klockan 6 och sluta 15 istället för 9-18...

• Gilla
  • Älska
Vemsomhelst2 och 13 till
  • Laddar…
kisumisu
RoTe RoTe skrev:
Tycker det är rimligt att sikta på att solen ska stå som högst vid kl 12. Tycker också det är rimligt att stora länder siktar på att ha färre tidszoner. Vad som absolut inte är rimligt är att hålla på och ställa om klockan.
https://www.forskning.se/2019/09/26/sa-fick-vi-enhetlig-tid-i-sverige/

Vilken ort ska solen vara som högst 12.00?

Håller med dock att det är helt dumt vrida klockan och att ha olika tidszooner som vissa länder har.

Angående det här med EU handlar väl just om bråket vem ska tillhöra vad.
Samma diskussion pågår i Finland.

Sedan har vi vissa som motsätter sig det att hela EU skulle ha samma tid.
Det är väldigt jobbigt med olika zooner, speciellt för oss som bor vid gränsen. Finland har sämre öppetider än Sverige i affärer och blir ännu en försämring att allt stänger ännu tidigare pga att vi är 1 timma efter.

Vissa hävdar att man förlorar turism om vi hade samma tid. Visst tycker jag det är också kul fira nyår 2 gånger men i det stora är det bara jobbigt.

Jag kan tycka vi i Sverige skulle kunna ha kvar sommartiden och Finland, Grekland, Estland mm ha normaltid. Då har vi stortsett samma tid i hela EU.
Irland som är väl enda landet som har -1H från våran tid kanske skulle kunna flytta klockan 1 timma framåt. Sedan låter vi det vara!

• Haha
  • Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
S sjoelund skrev:
Finns inget som hindrar er som vill ha sommartid+2 timmar från att börja jobba klockan 6 och sluta 15 istället för 9-18...
Nu kanske vi ska vara logiska, det är inte bara "välja jobb", möjligtvis om du är egen företagare. Men är du anställd gäller ju arbetsplatsens regler.

Bästa tiden för mig att jobba skulle vara 20.00-04.00.
Är som mest effektiv då också.

Har jobbat nätter, men oftast så slutar du 7 eller tom 8. Jobbigt när det hunnit bli ljust ute och man ska sova.
Javisst finns det persienner och mörkläggning men ändå inte samma sak när man hunnit se solen. Sen när man vaknar så är det mörkt ute.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som norrlänning blir det ju några månader i mörker både till och från jobbet och det är alltid tungt när vintertidomställningen kommer, för då blir det mörkt när jag slutar jobbet. Ständig sommartid hade gett kanske 6 veckor mindre upplevt mörker för mig per år, då morgonpendlingen kvittar vad det är.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Bor i pepparkakshus och 9 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nu kanske vi ska vara logiska, det är inte bara "välja jobb", möjligtvis om du är egen företagare. Men är du anställd gäller ju atbetsplatsens regler.
Arbetstiden är inte låst till klockan. Den är satt till tider som vi vill ha. De går bra att flytta.

Om EU skulle gå över till en tid vore det ju lämpligt att välja centraleuropeisk tid.

• Gilla
  • Älska
-Björn- och 4 till
  • Laddar…
Ständig sommartid hade passat mig bättre. Då finns det en chans att få se dagsljus efter jobbet (16:00) fler dagar på året.

Då är det bättre förutsättningar att kunna ta en tur till lekparken med ungarna på vägen hem eller efter maten. Är det mörkt så är chansen större att det inte blir mycket gjort den kvällen också. En timma extra ljus nu på hösten gör enorm skillnad, solnedgång runt 18 nu mot 17 med normaltid.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Genoveva och 15 till
  • Laddar…
jag tycker att konstant sommartid är att föredra. Mitt på sommaren har sommartid ganska liten effekt, då solen går upp tidigare än de flesta ändå går upp och om solen går ned kl 21 eller kl 22 spelar ingen större roll, enligt mig. Däremot under vår och höst anser jag fördelen avgörande för en mer aktiv fritid efter jobbet (vanlig dagtidsjobb, som är det mest vanliga i Sverige), då har en timme extra stor betydelse för att exempelvis kunna gå /spring på ett icke upplyst motionsspår. I går var vi ute en timme och 15 minuter och hann slå lite golfslag och gå 2 golfhål med flera bollar i spel, innan det blev mörkt (kl 17.00 till 18.15). Hade det varit normaltid hade vi inte hunnit med, utan att behöva tulla på flexen.

• Gilla
  • Älska
Genoveva och 10 till
  • Laddar…
Jag vill gärna ha samma tid året om för alla människors hälsas skull. Personligen föredrar jag normaltiden då jag tycker att det känns bättre att jobba när det är ljust. Jag har inte en chans att se ljuset på ledig tid oavsett sommar- eller vintertid, men det är lättare att jobba när det är ljust.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men är du anställd gäller ju arbetsplatsens regler.

Bästa tiden för mig att jobba skulle vara 20.00-04.00.
Är som mest effektiv då också.
Så länge jag gör det jag ska får jag jobba när jag vill... Om jag känner för det får jag lägga timmar lördag/söndag eller mitt i natten. Jag behöver inte ens tidrapportera.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ser inte problemet med omställningen mellan normal och sommartid. Motsvarande justering av dygnsrytmen görs varje helg, sova längre och vara uppe senare lördag och söndag och sedan tillbaka måndag till fredag.

För övrigt skiljer det nästan en timme i astronomisk tid mellan Haparanda och Strömstad.

• Gilla
  • Haha
Paxman och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.