kisumisu
P Perplexus skrev:
Det logiska är väl att klockan är 12 när solen står som högst. Sen får vi väl välja arbetstider och när vi önskar grilla utefter det, som vi en gång gjorde när vi uppfann klockan.

Obegripligt att vissa vill vrida klockan en timme fel för att det blir ljusare på kvällen då. Tips, det blir det inte, det är bara att du gick upp en timme tidigare. Gillar du att grilla en timme tidigare på kvällen kanske du kan hitta ett jobb som tillåter att du slutar så dags.

Vad är annars nästa steg, när vi vant oss vid att klockan går en timme fel? Sommartid plus? En timme till. O en till?
Det är väl lite en fråga om man är kvällsmänniska eller morgonmänniska.

Själv skulle jag föredra att det var mörkt på morgonen när jag oftast sover.

Lite utanför ämnet nu, men gränserna går ju nånstans t ex Finland och Sverige har annan tid. Ett par km bort är det 1h före, bor nära gränsen 😉 dessutom hade vi väl nångång för längesedan olika tidszoner även i Sverige.

Har också undrat lite om jetlag skulle påverka mig positivt. Själv lever min kropp enligt New York tiden. Skulle vara intressant se om man skulle bli morgonpigg i USA. Då jag har mycket svårt gå upp tidigt och kan lätt sova till 10 svensk tid.

• Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
Du kan väl gå upp en eller två timmar tidigare utan att ställa klockan fel?

• Gilla
Joakim654 och 21 till
  • Laddar…
Mats-S
C Cambudgie skrev:
Och ni som ropar ”ständig vintertid/normaltid”. Vet ni om att på midsommarafton så skulle solen gå ner kl 21:10 i Stockholm och gå upp igen kl 02:30. Skoj. 👍
Fungerade alldeles utmärkt innan man körde igång tramset med sommartid med en obskyr motivering att vi skulle spara energi. Jag har upplevt många roliga midsomrar med normaltid :)

"Amerikansk forskning tyder på att den energibesparing som uppnås är i det närmaste försumbar, och att sommartiden leder till en ökning av energikrävande aktiviteter."

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Joakim654 och 17 till
  • Laddar…
kisumisu
C Cambudgie skrev:
Och ni som ropar ”ständig vintertid/normaltid”. Vet ni om att på midsommarafton så skulle solen gå ner kl 21:10 i Stockholm och gå upp igen kl 02:30. Skoj. 👍

Jag är oxå (som många andra) emot att ställa om klockan 2 ggr/år. Men om vi ska fastna på en tid så ska det vara konstant sommartid, allra helst ytterligare en timme.
Mobilskärm som visar detaljerad solinformation för Haparanda, daggryning, soluppgång, middagstid, skymning och datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av väderapp visar soluppgång, solnedgång och skymningstider i Haparanda, datum 29 oktober 2023.
Skapa konto
Skärmbild av app visar soluppgång, solnedgång, dygnslängd i Haparanda, 24 december 2023.
Skapa konto

Här blir det väldigt tidigt mörkt pga "normaltiden" som är uppfinnen av morgonpigga människor.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Genoveva och 7 till
  • Laddar…
Det här blir nog en lång tråd med mycket åsikter. 🍿

• Gilla
Micke_67 och 5 till
  • Laddar…
PS. Hade fel tidigare om mjölkningsproblematiken som argument för "sommartid". Bla lantbrukare verkar ha protesterat mot införandet av att ställa om klockan två ggr per år. Inte kul för kossorna heller kan man anta med tidsförskjutna rutiner.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 7 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
[bild][bild][bild]
Här blir det väldigt tidigt mörkt pga "normaltiden" som är uppfinnen av morgonpigga människor.
Soltiden har varit den som gällt sedan man började mäta tid i timmar.
Normaltiden infördes när telegraf och järnväg möjliggjorde snabb kommunikation. Då ville man ha en gemensam tid i landet. Den ligger hyfsat nära soltid för hela landet.

Det har inget med när man lämnar sängen att göra.

• Gilla
  • Älska
FaffeF och 14 till
  • Laddar…
Ska man slutligen bestämma sig för en ny normaltid, en enda som gäller hela tiden: håller med förgående talare som föreslår nuvarande normaltid (vintertid) + 2 timmar. Det passar bra med hur jag föredrar att nyttja dygnets timmar, nästan all aktivitet av betydelse hemmavid sker em-kväll.

Till den grad att vår solcellsanläggning förlagts strikt västerut så den levererar max just där, för att maximera egenkonsumtionen av vad anläggningen producerar när vi är som mest aktiva hemma.

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
För min del så vill jag varken ha vintertid eller sommartid, jag vill ha normaltid för då somnar jag bättre på kvällen och sover gott på natten med följd att jag är piggare när jag går upp och slipper därmed att vara en trafikfara när jag far runt på de sydsvenska vägarna i mitt arbete och om jag behöver göra något kvällstid under det mörkare halvåret så bor jag i ett område där vi har något som kallas elektricitet och med hjälp av denna så kan man ha lampor tända så att man ser vad man gör.
Å andra sidan finns det ju både persienner, rullgardiner och mörkläggningsgardiner också. På så vis kan ju du, som mest vill vara inne i mörkret, vara det. Utan att för den skull sabotera för oss som tycker om ljus, och utomhusaktiviteter som möjliggörs av detta.

• Gilla
  • Haha
Genoveva och 5 till
  • Laddar…
Men vad sägs om att de som är morgonpigga går upp någon timma tidigare enligt normaltid? På så vis "berövas" inte dessa någon ev extra timme av morgonsol under sommaren (helt irrelevant under vinterhalvåret eftersom det är mörkt oavsett).

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
R
Vi har en normaltid, det enda logiska är förstås att vi helt enkelt slutar att avvika från den.

• Gilla
  • Älska
  • Arg
Vemsomhelst2 och 26 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ska man slutligen bestämma sig för en ny normaltid, en enda som gäller hela tiden: håller med förgående talare som föreslår nuvarande normaltid (vintertid) + 2 timmar. Det passar bra med hur jag föredrar att nyttja dygnets timmar, nästan all aktivitet av betydelse hemmavid sker em-kväll.

Till den grad att vår solcellsanläggning förlagts strikt västerut så den levererar max just där, för att maximera egenkonsumtionen av vad anläggningen producerar när vi är som mest aktiva hemma.
När du går upp har ingen koppling på vilken tidszon du ställer klockan efter.

• Gilla
Jakke och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När du går upp har ingen koppling på vilken tidszon du ställer klockan efter.
Mja. För min del stiger jag upp när jag behöver det, i tillräcklig tid innan arbetsdagen börjar. Dessa tidpunkter styrs av klockan som i sin tur styrs av sommar/vintertid.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
RoTe
Tycker det är rimligt att sikta på att solen ska stå som högst vid kl 12. Tycker också det är rimligt att stora länder siktar på att ha färre tidszoner. Vad som absolut inte är rimligt är att hålla på och ställa om klockan.

• Gilla
  • Älska
Vemsomhelst2 och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.