Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Då har ju TS rätt (och lite otur) hade det bara varit 9 år sedan grannen byggt hade han blivit av med boden.

Bara hoppas att alla friggebodsägare har sina papper i ordning...

/ATW
Visst verkar det som om han hade otur. Grannen chansade och räddades av 10-årregeln för svartbyggen. Om det nu inte fanns ett grannemedgivande där trots allt. Det som tyder på det är ju att säljaren aldrig agerade när det begav sig. Det som talar emot är att säljaren uppgett att hon inte medgivit bygget.

Alebaleportocale
T ToRy skrev:
Ja, om nästa ägare tycker det är hiskeligt jobbigt att grannarna har förråd 1 m från sin tomtgräns så får faktiskt den nye ägaren finna sig i det. Högst troligt stod väl förråden där när den nye ägaren var på visning...
J Johan41 skrev:
Ett husköp på 7-8milj i en storstadsregion kan vara över på mindre än 30min. Ibland ska man få vara glad om man ens får gå på visningen överhuvudtaget
Välkommen till verkligheten i storstan
Och vägarna dit är bara öppna under visningen? Herregud när vi köpte en lgh för en betydligt mindre summa rekade vi området minst 2 ggr, dag och nattid, gick på båda visningarna, kollade infon om vad som skulle hända med den stora grönytan bredvid osv. Att flytta dit och Kräva ditten och datten från grannen och börja anmäla svartbyggen... du lär leta ett nytt hus snart nog.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J
Det verkar som att det nu inte är byggnaden nära tomtgräns som stör, utan att det står en HD i den som låter och att byggnaden möjliggör detta?

Du skriver att det skulle låta väsentligt mkt mindre om boden stod 4m från tomtgräns. Kan du be grannen rulla undan 4-5m innan hen startar motorcykeln?

Du har ingenting att hämta på att tvinga dem flytta bod eller inte starta HDn. Det första såg du när du var på visning och självklart får man starta sina fordon när man vill ("skälig hänsyn" ska visas sina grannar dock, så kanske inte stå o varva ur varje natt), även mitt i natten.

Men prata med dem kan man ju. Om en granne bad mig skulle jag försöka dämpa mig, oavsett lagrum.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst verkar det som om han hade otur. Grannen chansade och räddades av 10-årregeln för svartbyggen. Om det nu inte fanns ett grannemedgivande där trots allt. Det som tyder på det är ju att säljaren aldrig agerade när det begav sig. Det som talar emot är att säljaren uppgett att hon inte medgivit bygget.
Jag är dock intresserad av om nån fått sin friggebod riven efter 3-9år om grannen "ändrat" sig och inte kommer ihåg nåt medgivande eller det aldrig fanns något.

Läser man ditt inlägg lite enögt är det bara för en ägare av fastigheten om det inte finns skrivna papper att när som helst få grannen att riva sin friggebod.

/ATW

Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Jag är dock intresserad av om nån fått sin friggebod riven efter 3-9år om grannen "ändrat" sig och inte kommer ihåg nåt medgivande eller det aldrig fanns något.

Läser man ditt inlägg lite enögt är det bara för en ägare av fastigheten om det inte finns skrivna papper att när som helst få grannen att riva sin friggebod.

/ATW
Om du vill ha verkliga exempel får du fråga någon som har mer daglig insyn i byggnadsnämnders tillsynsarbete än jag. Kanske @MetteKson vet något?

En bedräglig granne som först ger ett muntligt medgivande till bygge närmare gränsen än 4,5 m och sen några år senare blånekar till detta och anmäler friggeboden som ett svartbygge borde kunna vinna framgång med sin sak i byggnadsnämnden och få friggeboden bortplockad. Det är svårt att skydda sig mot folk som är kriminella.

• Wow
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
J Johan41 skrev:
På visningen tänker du att den nya ägaren ska koncentrera sig på vad som står på grannens tomt och kunna göra en avvägning på plats om de kommer bli ett framtida störnoment,
Samtidigt som man ska avgöra om ett hus är värt 7-8milj på 30min visning?
Om husköpare ägnade lite mer tid på att tänka sig in hur det kommer att vara att bo i området OCH hur det ser ut runt om kring en, så skulle nog mycket framtida tjafs kunna undvikas. Varför köper man en hus med en massa tallar på allmänningen utanför och så fort man flyttat in börjar man tjafsa om att det är jobbigt med frömjöl på utemöblerna och att de måste tas ner... osv... fast de har funnits där i alla tider. Då kanske man ska bo någon annanstans.

• Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
T
J Johan41 skrev:
Ett husköp på 7-8milj i en storstadsregion kan vara över på mindre än 30min. Ibland ska man få vara glad om man ens får gå på visningen överhuvudtaget
Välkommen till verkligheten i storstan
Och då tänker du dig att det skulle innebära någon slags rättighet att ställa krav i efterhand?

Du är ju inte helt ensam om den inställningen, men det gör den ju inte mindre märklig.

Jag köpte ett hus i den prisklassen i "storstan" i höstas så jag vet mycket väl hur det fungerar, men dina tankegångar är ändå helt främmande för mig.

• Gilla
Herr och 3 till
  • Laddar…
@
J Johan41 skrev:
Hej, är intresserad av att veta hur man går tillväga för att kunna se om ens grannar har haft bygglov gällande olika byggnader på sina tomter. Vissa av friggebodarna, förråden ligger max 1m från tomtgränser.
Känns som de inte kan fått bygglov för det.

vart vänder man sig för att kolla upp sådant?
Du verkar då inte vara rädd att störa dig med alla dina nya grannar! Du bör nog utgå från att tidigare ägare lämnat sitt godkännande - och friggebodarna stöd väl redan där då du köpte huset(?). Du vet alltså vad du köpte....

[

Redigerat:
@
J Johan41 skrev:
Kan man läsa sådana överenskommelser på kommunen?
Nej! Det räcker för övrigt med en muntlig överenskommelse...

Låter som början på en underbar grannsämja!

• Gilla
  • Haha
Wheelabrator och 4 till
  • Laddar…
T
En idé kan ju vara att införa något slags körkort för att få köpa hus. Eller åtminstone ett kunskapsprov. Behöver ju inte vara alltför avancerat för att slippa de mest grundläggande missförstånden om grannars rätt- och skyldigheter, träds varande eller icke-varande och, förstås, vad som är dolt fel och inte...

• Gilla
pellefant och 3 till
  • Laddar…
Eller så får man skylla sig själv helt enkelt?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Livet är inte ett friktionsfritt litet rosa fluff där allt kretsar kring din individuella lycka. Bättre om man får lära sig det så tidigt som möjligt. Kanske något för skolan?

• Gilla
  • Haha
Linnea86 och 5 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Allt gott, slutet gott!
Byggnaden har stått där över 10år (utan bygglov och utan grannens direkta medgivande. Men också utan motstånd från grannen. Som någon påpekade innan: en stor chansning. Kommunen står handfallen då det är preskriberat. Jag knyter näven i ficka och hoppas på att han startar hojen längre bort. Kan inte se hur han skulle rulla iväg den utan motor på 50m den är ju rätt tung, men aja.

Är ni nöjda? Grannen bygger utan medgivande och bygglov. Använder det som mc startbana och jag får ”skylla mig själv för att jag inte undersökte saken innan köp”

Någon skrev, varför säger du inte bara att det är hojen du stör dig på.
Nej det är inte bara hojen. En granne som bygger 30cm inpå tomtgräns utan medgivande (i tror om att gammal tant inte kommer klaga) är ju av en viss kaliber av människan.
Fast det var väl bara 4m som skulle hjälpa? Eller är kravet 50m nu?
Går ju att ha MCn utan en boda och skulle antagligen låta lika mycket att starta den med eller utan en boda.
Den aggressiva undertonen du känner av har med att göra att du ställer orimliga krav på något du kunde sett från början (bodan) MCn är såklart svårare att veta vid husköp, men att skylla på bygglov hit och dit för att någon kör MC är ju också lite skevt

• Gilla
Hubbe73 och 1 till
  • Laddar…
Det ser du på hitta.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.