550 läst ·
7 svar
550 läst
7 svar
Hur kan man fylla ut en "svacka" på ett sågbord?
Jag har insett att orsaken till att mina kapsnitt med en Bosch GTS 10 sällan blir helt 90 grader kan bero på att bordet inte är helt plant. Området mellan de båda (illa) gjutna geringsspåren sluttar svagt in mot klingan. Det är inte mycket, kanske 0.2-0.3 mm där det är som mest, men det innebär ändå att en hoplimmat skiva kan bli konkav eller konvex, eller att en skiva som limmats i vinkel mot en annan antingen får en svagare fog eller står snett.
Istället för att försöka slipa ned detta, skulle det vara möljigt att fylla ut utrymmet på nåt sätt och få bordet plant?
Vad fyller man med, och hur slipar man det plant när [nånting] härdat?
Istället för att försöka slipa ned detta, skulle det vara möljigt att fylla ut utrymmet på nåt sätt och få bordet plant?
Hur gammal är sågen? Bosch har tre års garanti (om man registrerar sig) och annars har du 3 års reklamationsrätt ifall du har köpt den som privatperson i butik.FemTummar skrev:
Jag har insett att orsaken till att mina kapsnitt med en Bosch GTS 10 sällan blir helt 90 grader kan bero på att bordet inte är helt plant. Området mellan de båda (illa) gjutna geringsspåren sluttar svagt in mot klingan. Det är inte mycket, kanske 0.2-0.3 mm där det är som mest, men det innebär ändå att en hoplimmat skiva kan bli konkav eller konvex, eller att en skiva som limmats i vinkel mot en annan antingen får en svagare fog eller står snett.
Går det att använda en släde eller måste du ha fullt sågdjup?
Det är mer än tre år sen, med god marginal, så tyvärr kan jag inte åberopa nån garanti.screamin-daemon skrev:
Problemet är mest märkbart när jag sågar smalare stycken eftersom de då tenderar att luta in mot klingan. Jag skulle hellre lösa problemet än gå runt det genom att använda en släde; kan inte riktigt se hur det skulle fungera med anhållet. ChatGPT röstar för att fylla upp svackan med Devcon Aluminum Putty, men den ljuger för mig nästan lika ofta som Trump, så har nån testat den geggan tar jag gärna emot recensioner.
Är du säker på att det enbart är pga höjdskillnaden som problemen uppstår?FemTummar skrev:
Det är mer än tre år sen, med god marginal, så tyvärr kan jag inte åberopa nån garanti.
Problemet är mest märkbart när jag sågar smalare stycken eftersom de då tenderar att luta in mot klingan. Jag skulle hellre lösa problemet än gå runt det genom att använda en släde; kan inte riktigt se hur det skulle fungera med anhållet. ChatGPT röstar för att fylla upp svackan med Devcon Aluminum Putty, men den ljuger för mig nästan lika ofta som Trump, så har nån testat den geggan tar jag gärna emot recensioner.
Jag har inte någon erfarenhet av sågen i fråga men jag tänker att det skulle kunna svikta minst så mycket om det bara är ett tunt aluminiumbord. Sen är det kanske inte orimligt att det även finns rörelser i motorupphängningen som kan ge minst dessa skillnader.
Jag tror att all form av putty är svår att applicera så tunt. Som nämndes ovan är det troligen mera åt tunn lack som behövs för att fylla den lilla skillnaden.
Verktygstokig
· Halland
· 8 344 inlägg
Som skrivits ovan så är det många faktorer som kan ge påverkan på snittet som gör att det inte går att köra limning direkt efter sågning.
Jag hyvlar alltid mina brädor innan limning..
Men om du testar med en släde som löper plant på bordet och då ser att det räcker.med att korrigera detta för att åstadkomma limfärdiga fogar så kan det ju vara värt att.gå vidare med tanken att få bordet plant.
.
Jag hyvlar alltid mina brädor innan limning..
Men om du testar med en släde som löper plant på bordet och då ser att det räcker.med att korrigera detta för att åstadkomma limfärdiga fogar så kan det ju vara värt att.gå vidare med tanken att få bordet plant.
.
Klicka här för att svara