Jag behöver ganska solklart gardiner, nu till problemet: Det är ett sluttande tak och en listjävel i vägen. Jag har hört av mig till hyresvärden och frågat om man åtminstone hade kunnat ta bort listen i taket och satt den längst väggen istället om den måste finnas, men inte fått svar ännu.

Har ni några tips på hur man hade kunnat lösa detta själv utan att ta bort listen och kanske till och med hålla det hyresgäst vänligt?

( Vet inte om vajer är ett alternativ då det är ca 4,65 meter från vägg till vägg)

Eller kan man bara smacka upp en takskena och hoppas att det håller? Och vet ni då någon som säljer så långa eller där man kan specialbeställa?
Skjutdörrar med sluttande tak och en list i rummet; utanför syns en balkong och tak med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar ett snedtak i ett rum, med en list längs taket som hindrar gardininstallation. En kabel löper ned från taket vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Kan du inte skruva fast en takskena för gardin i den där taklisten?

C
Måste säga att jag inte riktigt begriper problemet?
Inte vill man sätta gardinen så nära fönstret att fönster- och persiennbeslag är "i vägen", utan den sätts väl någon decimeter in från fönstret?
Sen är väl också en gardinstång ett utmärkt alternativ om en takskena inte fungerar av någon anledning?

BirgitS BirgitS skrev:
Kan du inte skruva fast en takskena för gardin i den där taklisten?
Jag funderade på det också men taklisten har redan börjat släppa lite där sista skruven sitter , eftersom det kommer bli ganska tungt då det är ca 4 meter. Men det kanske inte spelar någon roll om man sätter nog med fästen tro?

BirgitS
F Fixasjälv2 skrev:
Jag funderade på det också men taklisten har redan börjat släppa lite där sista skruven sitter , eftersom det kommer bli ganska tungt då det är ca 4 meter. Men det kanske inte spelar någon roll om man sätter nog med fästen tro?
Man får ju räkna tyngden per skruv, med många skruvar blir det betydligt mindre last per skruv.
Går det att skruva fast taklistens skruv bättre?

För övrigt håller jag med cpalm om att gardinen antagligen hänger snyggare om den hänger från en takskena som är t.ex. 20 cm framför fönstret. Men det gäller ju att det finns något att skruva i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.