1 305 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Hur kan jag sänka trycket på kylvatten utan att minska flödet?
Jag har alltså inga fler detaljer.GK100 skrev:
Kylsystemet finns i källaren och en pump ser till att kylvattnet cirkulerar. Det cirkulerar med 10 bar och 4 l/min. Kylvattnet ska kyla en generator som tål högst 4 bar och som behöver ett flöde på 4 l/min. En tryckreduceringsventil är inkopplad som kan få ner trycket men samtidigt blir flödet då för lågt.
Var i systemet är trycket 10 bar? Är det uppmätt eller står det på pumpens märkskylt?M Manganese skrev:Jag har alltså inga fler detaljer.
Kylsystemet finns i källaren och en pump ser till att kylvattnet cirkulerar. Det cirkulerar med 10 bar och 4 l/min. Kylvattnet ska kyla en generator som tål högst 4 bar och som behöver ett flöde på 4 l/min. En tryckreduceringsventil är inkopplad som kan få ner trycket men samtidigt blir flödet då för lågt.
Det finns så många frågor och det verkar vara ett intressant problem som säkert många vill vara med och lösa.
Men det måste finnas mer att berätta.
Om inte du vet vad du behöver berätta så lägg ut en bild på anläggningen.
Eller om det är nått hemligt projekt, en enkel skiss.
Jag tror att hela problematiken kan vara en tankevurpa som går att lösa helt utan märkvärdiga prylar.
Har du en pump som cirkulerar vatten i ett slutet system med en generator och en kylare? Då är trycket 10 bar i en punkt i systemet. På alla andra punkter har du andra tryck.
Vilka tryck och var?
Ja, om du inte har detaljer så har du just nu presenterat ett omöjligt problem. Om du med 10 bar tryck får 4 lpm flöde genom ditt system så kommer du få ett lägre flöde med 4 bar om du inte kan ändra någon annan parameter.
Jag frågar som Bjober, vilka tryck har du och var? Hur ser anläggningen ut?
Eller är detta en skoluppgift? Jag trodde alla var på sommarlov nu....
Jag frågar som Bjober, vilka tryck har du och var? Hur ser anläggningen ut?
Eller är detta en skoluppgift? Jag trodde alla var på sommarlov nu....
Hur och var mäter du trycket? Jag har en känsla av att du rör till något här, men det är ju bara en gissning eftersom du inte beskriver hela systemet.
En vätska cirkulerar inte med ett tryck. Trycket är det som driver flödet. Generatorkylningen kan rimligtvis inte ensam ha ett tryckfall på 10 bar vid erforderliga 4 l/minut och samtidigt inte tåla mer än 4 bar. Det är som att konstruera en elmotor på 10 kW vid 400V samtidigt som den brinner upp om den ansluts till mer än 230V.
Kanske pratar du om att pumpen ger en tryckstegring på 10 bar, men det innebär inte att du har 10 bars tryckfall över kylaren.
Eller så pratar du om trycket i kylaren relativt atmosfärstrycket.
Som tidigare sagts, du ger för lite information för att någon här ska kunna hjälpa dig.
En vätska cirkulerar inte med ett tryck. Trycket är det som driver flödet. Generatorkylningen kan rimligtvis inte ensam ha ett tryckfall på 10 bar vid erforderliga 4 l/minut och samtidigt inte tåla mer än 4 bar. Det är som att konstruera en elmotor på 10 kW vid 400V samtidigt som den brinner upp om den ansluts till mer än 230V.
Kanske pratar du om att pumpen ger en tryckstegring på 10 bar, men det innebär inte att du har 10 bars tryckfall över kylaren.
Eller så pratar du om trycket i kylaren relativt atmosfärstrycket.
Som tidigare sagts, du ger för lite information för att någon här ska kunna hjälpa dig.
Klicka här för att svara