Köpte ett soptak med dörrar förra året och den ena dörren har slagit sig ganska rejält nu då våren kommit, inte för det nånsin varit riktigt bra.

1778574226361.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Z-stags konstruktion på dörrarna. Funderar om man kunde montera nånting på baksidan som skulle kunna trycka eller dra dörren i form?

En bild på baksidan av dörren skulle vara användbart.

Svårt att räta upp trä som kroknat på det viset. Nog enklare att ta isär den och byta det krokiga virket och skruva ihop den plant igen.

Lägg vänstra dörren på marken och blöt den rejält med vatten några timmar. Sen sätter du tillbaka den på gångjärnen med en kil i underkant så den inte går att stänga. Tvinga sedan igen den i överkant och låt sitta så tills (kontrollera en gång per dygn) den inte längre fjädrar tillbaka till skevt läge.

Här är en bild på dörren och jag noterar, den verkar felbyggd. Diagonalen ska väl början i botten där gångjärnet är. Denna är tvärtom.

5PoWujCh.jpg
Skapa konto

Det känns som man får hacka isär dörren och bygga om den... Klyva reglarna, vända och limma ihop igen kunde funka.

På en sån lätt dörr är nog den av mindre betydelse. Problemet som sådant beror nog på virket i sig rent generellt. Är väl antagligen maximal otur bara att flera av strävorna har varit benägna att dra iväg. Är ju bara titta på en del brädgårdar hur dylikt regelvirke kan se ut....Mycket är ju så krokigt att man undrar hur de ens kan sälja det. Hälften kasseras väl........

P
En annan möjlig orsak är att den bara är målad på en sida, vilket ökar risken att träet slår och vrider sig när bara ena sidan obehindrat kan ta åt sig fukt.

Intressant, haft den att ligga nu och låtit det regna på den, nu verkar den ha gått och blivit flat igen. Hur länge är frågan.

Noterade också att hela soptaket är ganska svajigt och håller på att åka isär, taket behöver stödas upp likt en A takstol.

Okej det börjar väl ta sig.

vg0zuOfh.jpg
Skapa konto

Limmat och skruvat från baksidan. Efter det målats borde det knappt märkas. Jag borde förmodligen göra en till på andra sidan.

lexoL6nh.jpg
Skapa konto

Stödde upp insidan med en bräda också när jag drog åt så allt ska hållas rakt för dörrarna.

Jag fixade en liknande dörr en gång genom att byta ut träregeln på baksidan mot två L-järn, de sviktar inte lika lätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.