Dörren sitter lite för högt och går därför inte att stänga. Dörren har aldrig suttit i karmen förut, utan det är en likadan dörr som vi fått av grannen. Problemområdet är inrutat i grönt, se bifogad bild.
Övre gångjärnet har lite luft, kanske tillräckligt för att dörren ska komma under karmen. Men nedre gångjärnet är kloss mot, så det går inte att få ned dörren längre, se bifogade bilder.
Hur kan man (enklast) lösa detta? (Förutom att leta vidare efter en annan dörr.)
Dörren går inte att stänga:
Övre gångjärn:
Nedre gångjärn:
Senare problem:
Behöver man ha gångjärnsriktare för att rikta dörren? Var mäter man för att få rätt storlek?
Dörren är (för) tight uppe till vänster och ganska tight nere till höger. Den har lite luft uppe till höger och nere till vänster. Så hur ska jag dra gångjärnen för att vrida dörren lite högervarv? Åt höger antar jag?
Övre gångjärnet har lite luft, kanske tillräckligt för att dörren ska komma under karmen. Men nedre gångjärnet är kloss mot, så det går inte att få ned dörren längre, se bifogade bilder.
Hur kan man (enklast) lösa detta? (Förutom att leta vidare efter en annan dörr.)
Dörren går inte att stänga:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre gångjärn:
Logga in
Skapa konto
Nedre gångjärn:
Logga in
Skapa konto
Senare problem:
Behöver man ha gångjärnsriktare för att rikta dörren? Var mäter man för att få rätt storlek?
Dörren är (för) tight uppe till vänster och ganska tight nere till höger. Den har lite luft uppe till höger och nere till vänster. Så hur ska jag dra gångjärnen för att vrida dörren lite högervarv? Åt höger antar jag?
Häng av dörren och bearbeta dörrbladets gångjärns undersida med valfritt verktyg tills den kommer ner i rätt höjd. Bra verktyg skulle kunna vara en bågfil eller en vinkelslip. Avsluta med en bra handfil för att få ytan plan och vinkelrät.
Nej. Det går inte att flytta en skruv 3mm på något enkelt vis. Mycket enklare att kapa 3mm på själva gångjärnet. Såga ett snitt med bågfil eller vinkelslip som den violetta linjen i bilden så långt in som du vill flytta ner dörrbladet.
Råkar du ta bort för mycket så finns det brickor att lägga emellan.
Logga in
Skapa konto
Jag förstår, tack för ett bra förslag!PNO skrev:
Nej. Det går inte att flytta en skruv 3mm på något enkelt vis. Mycket enklare att kapa 3mm på själva gångjärnet. Såga ett snitt med bågfil eller vinkelslip som den violetta linjen i bilden så långt in som du vill flytta ner dörrbladet.[bild]
Klicka här för att svara