Har haft problem med mitt tidigare golv så det varit någon slags parkett golv som spruckit isär och sviktat nå hemskt, så bestämde mig för att riva upp golvet och ersätta det med golvspånskivor och ett nytt trä golv uppe på det, dock upptäckte jag nu när jag rivit golvet att reglarna är 50*120 och har en spännvidd på 682 cm, skulle behöva regla om då cc måttet varierade från 68cm till nästan 80cm.
Jag kan fysiskt inte regla grövre än 145 och har betong skivor som tak våningen under så osäker hur jag ska kunna belasta ned mot den för att stötta upp för att minska spännvidden då jag inte har någon bärande källarvägg under rummet.
Andra bilden är på parkett golvet som var någon slags stavlimmad lösning som spruckit på flera ställen på grund av sviktandet mellan reglarna

• PXL_20260612_201646432.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260612_212623809.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260612_201635215.jpg
    Skapa konto
Gissningsvis är det ett bärande betongbjälklag som är "betongplattorna i källartaket", och så har man bara reglat ovanpå.
Om det är så så är det bara att regla om golvet med en eller annan extra 120x45 regel så att det blir cc 60 cm.
120x45/50 reglar klarar max 120 cm fribärande så reglarna måste ha stöd under. Det har de om det är ett bärande betongbjälklag under.

Steg 1 måste vara att säkerställa bjälklagets bärighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.