Efter renoveringen blev allt väldigt fint. Golvet i hallen är tjock terrazzo (2,5 mm) medan trägolvet i vardagsrummet är behållt i original. Golvläggarna byggde nya trösklar och jobbet är inte dåligt utfört men… och jag vet att det är tramsigt… jag har skaffat robotdammsugare och den lyckas inte ta sig över just den här ena tröskeln på grund av höjdskillnaden. Jag undrar därför vad ni som kan golv skulle rekommendera att man gör (se bild). Det vita golvet är alltså så tjockt som det ser ut. Så stegen ner måste vara på trägolvssidan. Hur går man det snyggt framför dörrkarmen? Mottar gärna tips på både metoder och produkter!

PS: Jag kan förstås ha temporära ramper i gummi men jag vill alltså göra en snygg permanent lösning i trä.

• Tröskel mellan terrazzogolv och trägolv med synlig höjdskillnad vid dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Ta bort tröskeln och sätt en nivålist, men jag vet inte hur bra din robot hanterar en sån...

Hur högt är det mellan ovankant terazzo ner till trägolvet om man tar bort trätröskeln?

L Liljeros skrev:
Hur högt är det mellan ovankant terazzo ner till trägolvet om man tar bort trätröskeln?
3,5 cm.

Nu är inte jag helt insatt i robotdammsugare men har svårt att tro att dom kan forcera den nivåskillnad även med en lite ramp…

brukar slänga typ en såndär liten "välkomst"matta över när den ska städa då klättrar den över.billigt och smidigt

P Patzie skrev:
brukar slänga typ en såndär liten "välkomst"matta över när den ska städa då klättrar den över.billigt och smidigt
Problemet med det är ju att det blir relativt stort område runt tröskeln som inte dammsugs...
L Liljeros skrev:
Nu är inte jag helt insatt i robotdammsugare men har svårt att tro att dom kan forcera den nivåskillnad även med en lite ramp…
Beroende på sort så är de väldigt duktiga. Min klarar ganska höga trösklar, men 3,5 cm är nog i högsta laget.

Karlia
Så här gjorde jag - en list framför.

Trägolv med en ny monterad list framför golvskarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.