Hej! 👋

Jag är relativt ny här, men har läst många trådar av kunniga personer, så hoppas att jag kan få bra råd om hur vi kan gå tillväga.

Vi har köpt ett hus som har ett kallgarage, som vi börjar bli sugen att rensa ut och värme isolera för förvaring, med åtminstone till 5-15 grader på vintern(då det är minus 20). Men öppen för förslag om annat känns rimligt.

Idag känns inte fönstret, dörren eller garagedörren isolerad. Väggarna är plank rakt av. Taket är stabilt och har takpannor på de yttre och trä upp till nok.

Kan man isolera? Hur gör man med eldragningen som finns idag? Vad låter som ett rimligt pris?

Tacksam för alla svar ☺️

• Kallgarage med öppna träväggar och tak, hyllor fyllda med olika verktyg och material för renovering och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägarage med verktyg på väggen, öppet mot uppfart med vit bil parkerad utanför. Tak med synliga bjälkar inuti.
    Skapa konto
  • Träpanelvägg i garage med oisolerade plankor och synlig elledning längs överdelen.
    Skapa konto
  • Träväggsdetaljer i kallgarage, visar plankor med spik och ådring, diskussion om isolering och konvertering för varmare förvaring.
    Skapa konto
  • Interiör av oisolerat garageskjul med öppna träväggar, cyklar och förvarade föremål, bl.a. upphängda stolar och plastföremål.
    Skapa konto
R RobertHansson2 skrev:
Hej! 👋

Jag är relativt ny här, men har läst många trådar av kunniga personer, så hoppas att jag kan få bra råd om hur vi kan gå tillväga.

Vi har köpt ett hus som har ett kallgarage, som vi börjar bli sugen att rensa ut och värme isolera för förvaring, med åtminstone till 5-15 grader på vintern(då det är minus 20). Men öppen för förslag om annat känns rimligt.

Idag känns inte fönstret, dörren eller garagedörren isolerad. Väggarna är plank rakt av. Taket är stabilt och har takpannor på de yttre och trä upp till nok.

Kan man isolera? Hur gör man med eldragningen som finns idag? Vad låter som ett rimligt pris?

Tacksam för alla svar ☺️
En tänkbar lösning är att köpa träfiberisolering, 10-15 cm skivor, skära till och montera direkt på planket. Sen kan du lerputsa invändigt. Alternativt sätta en fultbroms och klä med valfritt material. Dock blir det ingen luftspalt vid fasaden, så det är viktigt att det kan transportera fukt obehindrat.

Alternativt isolera utvändigt, luftspalt å ny fasadbeklädnad.

Tomture61
R RobertHansson2 skrev:
Hej! 👋

Tacksam för alla svar ☺️
Viktiga är att ytterpanelen får en luftspalt mellan baksida på panel och isolering .
Samma med taket .
Finns vaxade kartongskivor för ändamålet .
På väggar fäster du vindduk + fäster dessa med ngn trälist i sidor + upptill / nedtill .
Glöm ej att luftspalten ska kunna ventileras , blir ju ingen ventilerad luftspalt annars .

• Gilla
RobertHansson2
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Viktiga är att ytterpanelen får en luftspalt mellan baksida på panel och isolering .
Samma med taket .
Finns vaxade kartongskivor för ändamålet .
På väggar fäster du vindduk + fäster dessa med ngn trälist i sidor + upptill / nedtill .
Glöm ej att luftspalten ska kunna ventileras , blir ju ingen ventilerad luftspalt annars .
Det låter faktiskt som en bra plan faktiskt, men hur blir det där elkablarna dras? Är det bara lägga isolering ovanpå eller behöver man dra om dom?

Tomture61
R RobertHansson2 skrev:
Det låter faktiskt som en bra plan faktiskt, men hur blir det där elkablarna dras? Är det bara lägga isolering ovanpå eller behöver man dra om dom?
Ser ut som du får göra om elen som ses i din första bild .
Elkabel som går till utsidan får dras i elrör , tänk dock på att täta elröret från kyvluft , kan bli kondens i röret med konstigheter ang krypström mm.

• Gilla
RobertHansson2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.