Det var mycket oljud från gammal laminatgolv när jag gick så jag försöker byta den med nytt parkett golv.

När jag började riva laminatgolv hittade jag patkett golv som var limmat med trä skivor (se bild). Det verkar som att trä skivor sitter på en ställning och mellan trä skivor och betong ligger trä klossar och annat (se film). Vilket gör att det hörs när man står och trampar på ytan.

Hur kan jag fylla mellanrum betong/träskivor för att göra en stabilgrund för underlag/ parkett golv?

• Rivet laminatgolv avslöjar underliggande parkett, träskivor och skräp på golvet, verktyg synliga bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat laminatgolv med öppning som visar underliggande träskivor, bitar av trä och skräp synliga på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du står på är undre delen av laminatgolvet som ytskiktet sitter limmat i.

Cruzze Cruzze skrev:
Det du står på är undre delen av laminatgolvet som ytskiktet sitter limmat i.
ja precis! och under den ligger spånskivor över betong. Den är inte stabilt. Vad kan jag göra?

Rensa allt ned till betongen och börja om.

• Gilla
Mo Ka
  • Laddar…
M Mo Ka skrev:
ja precis! och under den ligger spånskivor över betong. Den är inte stabilt. Vad kan jag göra?
Men är det riktiga golvspånskivor? Såna sviktar inte mycket.

Cruzze Cruzze skrev:
Men är det riktiga golvspånskivor? Såna sviktar inte mycket.
trä klossar menar jag istället spån

Om det ligger klossar under laminatskivorna så är det bara att ta loss hela golvet och göra om och rätt tyvärr.

• Gilla
Mo Ka
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Om det ligger klossar under laminatskivorna så är det bara att ta loss hela golvet och göra om och rätt tyvärr.
tack

Om det är betongplatta och den behöver byggas upp till jämn nivå så behöver det flytspacklas.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Om det är betongplatta och den behöver byggas upp till jämn nivå så behöver det flytspacklas.
några bra material för att jämna till rätt nivå?

Jag skulle rekommendera att du hör av dig till en snickare eller byggare. Det är en massa faktorer som kan påverka vad som blir den bästa och/eller billigaste lösningen.

• Gilla
Mo Ka och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Jag skulle rekommendera att du hör av dig till en snickare eller byggare. Det är en massa faktorer som kan påverka vad som blir den bästa och/eller billigaste lösningen.
En vän som är snickare rekommenderade mig om OSB skivor

Du har fått rätt svar redan: betong eller flytspackel.

• Gilla
Mo Ka
  • Laddar…
På bilder och video har du ju endast tagit bort det översta lagret av ett parkettgolv. Har du tagit bort mera än så?

A antasp skrev:
På bilder och video har du ju endast tagit bort det översta lagret av ett parkettgolv. Har du tagit bort mera än så?
Inte än. Men ser framemot att göra det själv eller anlita någon som kan riva bort allt gammalt och sedan flytspackla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.