Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Beror på vilken typ av material taket består av.
Det är en 50-talet lägenhet och taket är av betong. Det finns ett lager på några millimeter på betongen, men jag vet inte exakt vilket material det är (kanske bara färg?). Färgen som sitter där nu verkar vara vanlig, i alla fall ingen pulverfärg.Dan_Johansson skrev:
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Krackelerad färg eller puts med färg tror jag. Kan kanske bli så om man målar med fel färg t.ex.l
Vi hade så i badrummet efter 20 år så vid badrumsrenoveringen bredspacklade och målade hantverkaren betongtaket.
Vi hade så i badrummet efter 20 år så vid badrumsrenoveringen bredspacklade och målade hantverkaren betongtaket.
Tack Birgit! Jag hade hoppats det går också utan spackla, men kanske jag är för lat haha. Ha ingen erfarenhet med spackla.BirgitS skrev:
Bästa svaret
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det går nog att slipa också men jag hade föredragit bredspackel. Hör med alla runt omkring om de känner någon målare som kan bredspackla taket. Fråga i färgbutiker (inte bygghandel) om de har något lämplig färg och åtgärd. Jag hade nog testat med en tjock färg och rollat så att det blir en struktur av färgen. Mitt förslag men prata med personalen i en färgbutik, de brukar vara duktiga, de har ju målare som handlar av dem också, kanske kan dessa ge dig ett tips, personalen i färgaffären kan ju fråga dem om inte vet själva.doppie skrev:
Uppdatering:
Jag vill tacka alla för deras input.
Färgaffärens råd var att använda bredspackel för bästa resultat.
Efter att ha frågat vidare fick jag ett alternativ: att måla flera lager – två gånger grundfärg (gärna tjockt) och en gång takfärg. Om det inte fungerade kunde jag alltid spackla senare.
Jag valde till slut att måla, eftersom jag aldrig har spacklat tidigare och hellre ville öva på en vägg först.
Jag har använt:
Grundfärg:Beckers Interio Grundfärg Vit 3L (vattenburen, inomhus bruk)
Takfärg: Clas Ohlson Ceiling Paint 3L (vattenburen)
Vi är helt nöjda med slutresultatet, sprickorna är så gott som osynliga – jag kan bara hitta de största om jag letar noga. (Se bifogda före och efter bilderna)
Skulle jag rekommendera att måla istället för att spackla? Ja. Det är absolut värt ett försök om du inte känner dig bekväm med att spackla.
Jag vill tacka alla för deras input.
Färgaffärens råd var att använda bredspackel för bästa resultat.
Efter att ha frågat vidare fick jag ett alternativ: att måla flera lager – två gånger grundfärg (gärna tjockt) och en gång takfärg. Om det inte fungerade kunde jag alltid spackla senare.
Jag valde till slut att måla, eftersom jag aldrig har spacklat tidigare och hellre ville öva på en vägg först.
Jag har använt:
Grundfärg:Beckers Interio Grundfärg Vit 3L (vattenburen, inomhus bruk)
Takfärg: Clas Ohlson Ceiling Paint 3L (vattenburen)
Vi är helt nöjda med slutresultatet, sprickorna är så gott som osynliga – jag kan bara hitta de största om jag letar noga. (Se bifogda före och efter bilderna)
Skulle jag rekommendera att måla istället för att spackla? Ja. Det är absolut värt ett försök om du inte känner dig bekväm med att spackla.
Redigerat:
Klicka här för att svara


