Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det du vill se är upplåtelseavtalet för din lägenhet. Där anges korrekt andelstal.

Det är detta avtal som avgör vad som har upplåtits och inte.
Yes, det har jag inte tyvärr. Jag har frågat om föreningen har detta.

H hempularen skrev:
Såvida inte föreningen kan få fram gamla beslut som inte stämmer med det som nu står i lägenhetsförteckningen, så får nog förteckningen anses som gällande.

OM dett sedan är "fel" i förhållade till de principer för andelstal som ges i stadgarna, så får man föreslå en förändring som det i så fall skall beslutas om på en stämma. Och det är den typen av besluit som antingen måste godkännas av samtliga medlemmar som för sina andelstal ändrade (inte bara de som masar sig till tämman, frånvaro är en nejröst), eller godkännas av 2/3 av samtliga medlemmar, och i så fall även godkännas i hyresnämnden.
Lite min inställning också. Verkar inte vara ordförandes inställning :)

Fast det är klart, om han anser att de är "fel" och ändrar andelstalen så de bättre passar med de avgifter som tas ut, så kanske han inte tycker att det är ett beslut överhuvudtaget. Ett sätt att se på saken är ju att den bef. fördelningen av avgifter i själva verket är de gällande andelstalen...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Du kan ju, om behov uppstår hänvisa:

[länk]
Då är ju frågan om ändrat andelstal i TS fall ett styrelsebeslut som kan tas oavsett vad TS tycker. Detta eftersom det inte finns någon annan reglering i stadgarna.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Oops, jag skulle ha läst lite längre...

H hempularen skrev:
Fast det är klart, om han anser att de är "fel" och ändrar andelstalen så de bättre passar med de avgifter som tas ut, så kanske han inte tycker att det är ett beslut överhuvudtaget. Ett sätt att se på saken är ju att den bef. fördelningen av avgifter i själva verket är de gällande andelstalen...
Jag vet inte.. Vi har bara ett andelstal i förteckningen och i stadgarna. Vi har inget annat angivet.

Då är ju frågan om ändrat andelstal i TS fall ett styrelsebeslut som kan tas oavsett vad TS tycker. Detta eftersom det inte finns någon annan reglering i stadgarna.
Ändringar av andelstal ska alltid vara stämmobeslut enligt stadgarna

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Andelstalet i denna förening definieras ju i stadgarna som:

"Ett andelstal fastställs så att det motsvarar vad som belöper på lägenheten av föreningens kostnader, samt amorteringar och avsättning till fonder med undantag förkapitalkostnader för om- och tillbyggnad av balkonger."

D v s stämman (ej styrelsen eftersom det tydligen fanns en sådan reglering i stadgarna) kan ta vilket beslut som helst så länge som det finns någon typ av rimlig grund för det som inte vinner vid överklagan. Enklast är kanske att andelstalet sätts efter antal kvm lägenhet. Eller antalet rum. Båda är parametrar som uppfyller kriteriet i stadgarna.

Claes Sörmland
M Magnusrex123 skrev:
Ändringar av andelstal ska alltid vara stämmobeslut enligt stadgarna
Det missade jag!

Då är det ju rätt uppenbart. Det krävs att stämmobeslut rotas fram.

Hur är det, upplåtelse av nya bostadsrätter är också stämmobeslut. Då borde det stå i stämmoprotokollet med vilket andelstal som din lägenhet uppläts. Och det ska stämma med upplåtelseavtalet.

Andelstalet i denna förening definieras ju i stadgarna som:

"Ett andelstal fastställs så att det motsvarar vad som belöper på lägenheten av föreningens kostnader, samt amorteringar och avsättning till fonder med undantag förkapitalkostnader för om- och tillbyggnad av balkonger."

D v s stämman (ej styrelsen eftersom det tydligen fanns en sådan reglering i stadgarna) kan ta vilket beslut som helst så länge som det finns någon typ av rimlig grund för det som inte vinner vid överklagan. Enklast är kanske att andelstalet sätts efter antal kvm lägenhet. Eller antalet rum. Båda är parametrar som uppfyller kriteriet i stadgarna.
I detta fall verkar det väl som att ordf menar att de har satt andelstalet som en andel av lokalen som hade ytan för vår lägenhet+ytan för ettan. Det verkar vara 75% av lokalens andelstal.

Claes Sörmland
M Magnusrex123 skrev:
I detta fall verkar det väl som att ordf menar att de har satt andelstalet som en andel av lokalen som hade ytan för vår lägenhet+ytan för ettan. Det verkar vara 75% av lokalens andelstal.
Om stämman tog det beslutet när din bostadsrätt uppläts så. Tog stämman inte det beslutet så blir det krångligare.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det missade jag!

Då är det ju rätt uppenbart. Det krävs att stämmobeslut rotas fram.

Hur är det, upplåtelse av nya bostadsrätter är också stämmobeslut. Då borde det stå i stämmoprotokollet med vilket andelstal som din lägenhet uppläts. Och det ska stämma med upplåtelseavtalet.
Om stämman tog det beslutet när din bostadsrätt uppläts så. Tog stämman inte det beslutet så blir det krångligare.
Inte sett något sådant beslut än. Verkar rimligt att det är en stämma men det står inte i stadgarna att upplåtelse måste ske med stämmobeslut vad jag kan det.

Jag tänker att jag frågar om vi kan ta fram upplåtelseavtalet och titta på det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Magnusrex123 skrev:
Inte sett något sådant beslut än. Verkar rimligt att det är en stämma men det står inte i stadgarna att upplåtelse måste ske med stämmobeslut vad jag kan det.

Jag tänker att jag frågar om vi kan ta fram upplåtelseavtalet och titta på det.
Det finns krav på stämmobeslut i bostadsrättslagen för att ändra föreningen på detta sätt, att avskaffa en bostadsrättslokal och upplåta två helt nya bostadsrätter. Se 9 kap. 16 §.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.