Men i dagens samhälle då det är så pass lätt att kolla upp priser så är det väl bara löjligt och dumt att visa en prislista till kund där ett markavloppsrör kostar över 1000:-?
Jag skulle iallafall bli förbannad om nån hantverkare kom hem till mig med såna priser.

Men, det finns väl tillräckligt många kunder som inte bryr sig för att det ska fungera...

useless skrev:
Men i dagens samhälle då det är så pass lätt att kolla upp priser så är det väl bara löjligt och dumt att visa en prislista till kund där ett markavloppsrör kostar över 1000:-?
Jag skulle iallafall bli förbannad om nån hantverkare kom hem till mig med såna priser.

Men, det finns väl tillräckligt många kunder som inte bryr sig för att det ska fungera...
Ja, det är väl därför vi får så många frågor från kunder här av typen "är detta verkligen rätt?"

Och det går ju första gången, eftersom vi kunder skriver upp det under "lärpengar".

Och alla elektriker här (nåja många iaf) är snabba att påpeka att vi skulle frågat innan och milersättningar, och framkörningsavgifter och servicebilavgifter, och materialpris, och det faktum att det är klart att man köper en hel låda skruv, använder 5 men ändå debiterar hela klabbet. Någon annan kund kanske får några gratis eftersom det finns över...

Det talas tystare om att när man försöker, jag ringde själv runt för några år sedan, så visar det sig att ingen är intresserad av att ens uppge alla dessa extra kostnader. En typisk dialog: "Vad kostar det?", "Vi tar xxx i timmen.", "Jag förstår, men jag var intresserad av vad det kostar totalt med alla påslag.", "Ja, alltså, vi tar xxx i timmen. Annars måste jag räkna på det och då är jag inte intresserad"... Eller, vanligare, så lovar de att återkomma, och det var det sista man hörde ifrån dem.

Så undra på att vi gör det själva istället...

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
useless skrev:
Om vi försöker närma oss ursprungsfrågan igen... Kan någon förklara, på ett pedagogiskt sätt, vad syftet med grossisternas fantasiprislistor är om ändå alla får 70-90% rabatt? Kan dom inte bara anpassa priserna till verkligheten och minska rabattsatserna i motsvarande grad så att det går att jämföra priserna?
Jag förstår att dom gärna vill att det ska se ut som att dom ger bättre rabatt än konkurrenterna, men finns det något annat syfte?
Det existerar fortfarande att man reglerar priser till kund efter grossisternas prislistor.
Förut va det praxis men idag är det lite ovanligare. Exempelvis kan det vara att ÄTA prissätts "Elektroskandias prislista -15%"

Det vanligaste idag är verifierat netto +10-15%

Som företagare är det självklart en bra deal om kunden accepterar "Elektroskandias prislista -15%" så det är därför den formen av rabatter och prislistor finns kvar.

Och om någon tror att grossisternas GNP prislistor är nått nytt så ska jag berätta att dom har sett ut i stort sett lika under dom år jag varit i branschen. Det vill säga i alla fall sedan ca 1970 och har under den tiden "sanerats" 2 ggr vad jag mins så att % satserna blivit ca 20-30 %. När sedan priserna på GNP listan höjts så har även rabatterna höjts, det har grossisternas säljare fixat helt utan hjälp av elföretagen.
OBS
Bara som information och inte som inlägg i "debatten", så att någon tolkar mitt inlägg som nått annat än vad det är.

Eftersom frågan inte ställs så svarar jag ändå:
Det är lika illa från Schneider mot Ahlsell...

niklasn skrev:
Sannolikt så ja, för plastbitarna som t ex ett eluttag tillverkas av kan inte kosta många öre att pressa ihop i Kina.

(många steg som vill livnära sig på att tillföra så lite mervärde som möjligt)

niklasn skrev:
Nej det är det inte, vad har fått dig att tro det och framförallt hur räknar du?

MagHam skrev:
Sannolikt så ja, för plastbitarna som t ex ett eluttag tillverkas av kan inte kosta många öre att pressa ihop i Kina.

(många steg som vill livnära sig på att tillföra så lite mervärde som möjligt)
Det här har jag funderat på också - varför kan man inte importera elmaterial billigt från Kina, Tyskland eller något annat ställe? Det funkar ju att köpa byggmaterial från Polen.

tommib
Nej, det kostar troligen inte särskilt mycket att pressa ihop några plastbitar och metallbitar. Ett uttag eller en brytare är dock en relativt komplex produkt som antingen måste monteras för hand eller produceras med en specialmaskin. Denna kostnad måste amorteras. Samma gäller designkostnader (troligen relativt ringa) och verifikationskostnader för att möta olika standarder (troligen relativt omfattande). Således tillför Schneider och andra ett värde. På samma sätt tillför grossisten ett värde i och med lagerhållning, garanterad leveranstid, support mm.

Elektrikern tillför däremot inget värde alls som motiverar ett materielpåslag. Att välja korrekt materiel ingår i timpriset,annars blir argumentationen "jaså, du vill att jag ska montera RÄTT grejer också, ja det kostar extra". Detta vore givetvis fånigt. Det enda som skulle motivera att elektrikern lägger på lite, med betoning på lite, är en viss lagerhållning av standardartiklar typ klammer, kabel osv som gör att man inte behöver betala för en hel kartong när det går åt tre klammer. Allt annat köps ändå på grossen och elektrikern måste ändå dit, vanligen på tid som betalas av mig.

Jag har den största respekt för elmont och Müssli, med flera, som här på forumet hjälper oss hempulare tillrätta. Jag tror dock inte att det är så ovanligt med GNP-debitering som ni tror. Detta på grund av att systemet fortfarande finns kvar. Om det inte skulle finnas någon vits med det eller någon som efterfrågade det tror jag att det skulle försvinna, helt enkelt för att det innebär merjobb för grossisterna. Möjligen kan man tänka sig att det är kvar av gammal vana, om man vill vara snäll....

• Gilla
kulle och 5 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det här har jag funderat på också - varför kan man inte importera elmaterial billigt från Kina, Tyskland eller något annat ställe? Det funkar ju att köpa byggmaterial från Polen.
Har kollat runt lite när det kommer till elmateriel från både Polen och Tyskland. Har man rätt kontakter eller inköpskanaler i Sverige är det vissa saker som är billigare att importera men ungefär lika mycket som blir lite billigare i Sverige. Det jag har kollat på är installations materiel typ centraler, brytare mm och KNX.

K
Övriga EU har ju lite andra momssatser än vad vi har, så lite av pengarna ligger där också.

Müssli skrev:
Tror du på fullt allvar att "många" fakturerar listpris plus påslag? På riktigt?
Jag tror inte, jag vet. jag har själv råkat ut för det.Och dessutom fått offerter från 3 firmor som tydligt skrev "tillämpar bruttoprissättning"...

K
Man brukar prata om grundnetto (listpris) eller installatörsnetto (med rabatter), bruttoprissättning låter mer som att momsen är inkluderat i priset eftersom ni är en privatperson?

tommib skrev:
Elektrikern tillför däremot inget värde alls som motiverar ett materielpåslag. Att välja korrekt materiel ingår i timpriset,annars blir argumentationen "jaså, du vill att jag ska montera RÄTT grejer också, ja det kostar extra". Detta vore givetvis fånigt. Det enda som skulle motivera att elektrikern lägger på lite, med betoning på lite, är en viss lagerhållning av standardartiklar typ klammer, kabel osv som gör att man inte behöver betala för en hel kartong när det går åt tre klammer.
Kan inte riktigt hålla med om detta. Många kunder har inte särskilt bra koll på vilken kombination av material man ska välja för att uppnå rätt funktion, och kunderna vet heller inte alltid vilken funktion man ska efterfråga. Att kunna göra rätt materialval är yrkeskompetens, som är värd att betala för.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
pelpet skrev:
Kan inte riktigt hålla med om detta. Många kunder har inte särskilt bra koll på vilken kombination av material man ska välja för att uppnå rätt funktion, och kunderna vet heller inte alltid vilken funktion man ska efterfråga. Att kunna göra rätt materialval är yrkeskompetens, som är värd att betala för.
Jo, men inte i form av materialpåslag. Det var så jag läste Tommibs inlägg. Dvs att betala för elektrikerns kompetens i form av tid, det är ingen som säger något om. Det är så du betalar för byggnadsingenjörens kompetens.

Men byggnadsingenjören tar inte 1000:- för pappret som ritningen är utskriven på, vilket väl vore den närmaste analogin med stora materialpåslag på elprylar.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.