Imorgon ska jag åka till min kund och titta på ett jobb, åka tillbaka och hämta grejer på Ahlsell samtidigt som jag får en gratis räksmörgås som ska ätas på betald arbetstid.
När jag är mätt och belåten åker jag tillbaka till kunden (som självklart får betala varenda km jag kör) och jobba en stund. Sen åker jag hem och tar 1240 kr för 20 m EXQ 3G1,5 och 848 kr för två utvändiga okapslade vägguttag. Kanske slänger in 250 kr för fästmaterial också. Hela arbetet kommer nog ta 9 h (7.00-16.00 inkl. betald lunch och frukost) vilket blir 5456 kr. Sen gäller det att komma ihåg startavgiften på 300 kr också.
Förresten, jag fick en go bonus från Ahlsell i januari! 20% på allt inköpt material under året, det räckte precis till att lösa in lånet på huset. :thumbup:
Jag kan inte fatta inte fler vill bli elektriker. :rolleyes:

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Och så undrar folk varför branchen får dåligt rykte!

Jösses... den springande punkten är inte om elektrikern handlar här eller där. Det handlar om att så många utan att skämmas köper in en produkt för 322 kr och sedan fakturerar 1864 kr plus påslag.

Att branschen etablerat en modell som tillåter en sådan praxis är hårresande och vittnar om ett djupt förakt för kunderna.

Fundamentalt, prislista eller ej, är det den enskilde hantverkaren som bär ansvaret för sin prissättning och den som kör med bruttopristricket är en skurk. Elektrikerkåren kan slingra sig allt den vill - ni verkar i och stödjer implicit en djupt omoralisk verksamhet genom att handla hos Ahlsell.

Husgubbe skrev:
Och så undrar folk varför branchen får dåligt rykte!
Precis, eftersom en del verkar tro att det fungerar på det viset för de flesta elfirmor.
Rövhattar finns inom alla kategorier. Folk blir lurade hela tiden, överallt. Många vill tjäna enkla pengar på fula sätt. Det är inget unikt inom elbranschen tyvärr.

Grossisterna har inget hemligt samarbete med elbranschen heller, de har satt sitt listpris så löjligt högt för att de ska kunna erbjuda mest rabatt till sina kunder, alltså elektrikerna. Jag kunde inte bry mig mindre ang. listpriser, jag tittar bara på vad jag får betala, inte vad jag får för låtsasrabatt.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
politby skrev:
Det handlar om att så många utan att skämmas köper in en produkt för 322 kr och sedan fakturerar 1864 kr plus påslag.
Tror du på fullt allvar att "många" fakturerar listpris plus påslag? På riktigt?

• Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte säga samma som byggmax då deras avlopps-rör är rena dyngan, liksom Biltemas. Men teoretiskt sett har du rätt. Anledningen till att en entreprenör handlar på Ahlsell, som jag tex, har med tillgänglighet att göra. Om Hornbach hade varuhus precis överallt, med personliga säljare som alltid går att nå, som öppnar före 0600 och som alltid levererar ut till kund dagen efter beställning, då skulle jag kunna överväga det alternativet, förutsatt att de skulle kunna hålla samma låga priser som nu.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Jag säger detsamma, inköpspriset är viktigt men inte allt.
Försök få elbutik.se att ge dig en ljusberäkning på ett kontor eller ekonomisk beräkning på återbetalningstiden om du istället väljer LED-armaturer. Eller byta ut den trasiga termostaten samma dag som du köpt den. För att inte tala om den personliga kontakten du har när du beställer 20 dosor för dubbelgips, slangen jag brukar använda och fem spottar av den vanliga sorten. Den beställningen går på under minuten via telefon hos Elektroskandia.

Fast för mig är det ett ickeproblem eftersom jag handlar billigare hos mina grossister än elbutik.se och Hornbach ändå.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Bara för att så har jag suttit en stund och jämfört priser mellan Elbutik och Ahlsell. Jag kollade 10 slumpvalda saker och på två var det ungefär samma pris på 5 var Ahlsell ca 15% billigare och på 3 var Ahlsell ca 40% billigare. Inget av det som jag kollade var billigare för mig hos elbutik.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
GK100, vad är det du inte förstår? eller läser du in nått annat i det jag skriver än det som står skrivet? som väl har hänt tidigare.
Jag kan väl försöka en gång till, det är mer omständligt för mig att handla hos någon på nätet än att handla hos min grossist.
Jag tar lika mycket betalt av mina kunder för samma vara OAVSETT vart jag har handlat.
Förstår du nu? Mycket enklare kan jag inte skriva
Som jag skrev var omnämnandet av dig inte att se som något personligt utpekande bara ett exempel inom forumet eftersom du ganska ofta kommer in i denna typen trådar vad jag sett ibland om jag tittar in i dem.

Vad jag inte helt förstår är varför man inte söker nyttja nutida kanaler/metoder av olika slag för att då optimera olika aspekter kostnadsmässigt i verksamheten och så sett får lite mer av den kära "vinsten". Detta utan att blamera sig med det tråden rör sig kring dvs absurda modeller som gynnar ingen och ger negativ syn kring hantverkeriet (rätt eller orätt i de individuella fallen). Att försöka skapa något ur intet är inte direkt fruktsamt jmf överdrifter i materialandel och misshandel av %-faktorer helt utan viktning till vad man försöker lasta in i vad det ska utgöra täckning för.

elmont skrev:
GK100, det skulle vara intressant att veta vad du sysslar med i dit yrkesliv. Och sedan betackar jag mig för dina påstående om dravel, passar inte mina åsikter så får du leva med dom i alla fall och det skulle inte falla mig in och påstå att det du tycker är dravel oavsett hur fel du har.
Vet inte om det är så intressant med mina sysslor varför tycker du det?

Jag kan vara elektriker om du vill eller rörmokare, konstruktör, ingetgöra av något slag, konsult i områden där jag ev kan tillföra något osv. Oavsett kan jag glädja dig med att jag själv står för all intjäning jag har till alla delar under eget styre. Har gjort så i princip alltid och med ledstjärnan att kunden som betalar till mig ska fullt ut vara och känna sig nöjd. Har man något att tillföra finns alltid en slant att få utan att bete sig fäaktigt givetvis får man hela tiden försöka hålla sig skarp, uppdaterad, tränad om man ska plocka ur ett mindre men sötare skikt av marknaden.

Även om jag alltså sysslar med lösningar långt från hantverksbranschen oftast av typer man inte finner COTS ser jag inget som skiljer i hur man som aktör kan/bör uppträda. Någon gränsyta är ju trots allt mänsklig även om man jobbar mot stora organisationer ibland och inget är blint rationellt, mekaniskt i de fallen heller så hut och hyfs lönar sig även då.

Ordet dravel behöver du inte hänga upp dig på men det kommer en bit fram i listan när man ser till hantverkartrådarna med tema som denna. Att kören går igång med upprapningar av diverse mer eller mindre vettiga försök att trolla bort faktorerna (garantier, bättre kvalitativt material, tidsspill pga materialsök, stöd från leverantör etc...) är åtminstone en sorts drav som jag som normalsvin helst ratar.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
P
Och snart låses tråden

K
Person som äter popcorn och läser text, med text överlagrad som säger "I'm just here to read the comments".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Då ställer jag frågan en gång till vad är det jag har skrivit som du inte förstår?
Du skriver att "inte söker nyttja nutida kanaler/metoder" när det gäller inköp av matr. är just grossisterna överlägset bästa kanal.
Och det var just frågan om vart man skulle handla som gjorde att jag blandade mig i tråden.
Och menar du att majoriteten av Elföretag beter sig illa? Jag skulle vilja påstå att det är ett fåtal som inte sköter sig. För egen del har jag haft en kundstock på ca 600 återkommande kunder vilket knappast tyder på ett utbrett missnöje.
Varför jag undrar vad du syssla med är kanske intressant då man ska försöka bilda sig en uppfattning om vilken insikt du har och därmed lite hur stor "tyngd" dina argument får. Det finns ju många med en vass penna som kanske inte har "rätt" bakgrund för att man ska uppleva dom som trovärdiga eller man kan misstänka att dom har någon dold agenda. Hur det är med dig har jag inte lyckats lista ut .

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag förstår vad du skriver elmont inget konstigt med det och ser du grossister av detta slaget som bästa lösning är det ju utmärkt så. Vi får avsluta detta lilla sidospår. jag ser tex dig och Müssli mfl som brukar skriva här som inte helt representativa dvs åt det positiva hållet kanske därav de tydliga reaktionerna som brukar komma.

Min penna är trubbig och inga medvetna agendor så tyngden lär bli ringa, du kan känna dig helt lugn och trygg elmont. :)

Om vi försöker närma oss ursprungsfrågan igen... Kan någon förklara, på ett pedagogiskt sätt, vad syftet med grossisternas fantasiprislistor är om ändå alla får 70-90% rabatt? Kan dom inte bara anpassa priserna till verkligheten och minska rabattsatserna i motsvarande grad så att det går att jämföra priserna?
Jag förstår att dom gärna vill att det ska se ut som att dom ger bättre rabatt än konkurrenterna, men finns det något annat syfte?

useless skrev:
Jag förstår att dom gärna vill att det ska se ut som att dom ger bättre rabatt än konkurrenterna, men finns det något annat syfte?
Ja, att prislistan skall kunna visas till kund. Det har vi ju hört i hur många inlägg som helst att om elektrikerskrået tog ut den timpenning som de skulle behöva för att "gå runt" så skulle ingen anlita dem. Så då tar de in på materialet vad de förlorar på arbetet. Och det går ju näppeligen utan en rejält saltad "riktprislista".

Det är en sak att lägga på 10-20%. Så kan det se ut i det mera pressade segmentet. Det är en annan att lägga på 100%, så ser det också ut i andra branscher och det är fortfarande rimligt. Men när man lägger på 500%, eller 800% eller 1000% som vi sett många exempel på. Då är det något ruttet!

• Gilla
politby och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.