4 417 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Hur kan det vara möjligt att Lantmäteriet ändrar i den offentligt visa
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Vet inte om jag drömt det, men vill minnas att jag sett en karta där gränserna hade olika färgkod beroende på osäkerhet.Claes Sörmland skrev:
Vill minnas att det var LM, men hittar det inte just nu 🤔
Ja, men väldigt bra för att belysa problemet, och kanske få beslutsfattare att få upp ögonen för hur bra det vore om Lantmäteriet fick anslag för att bestämma alla gränser en gång för alla, istället för att som nu vänta på att någon stackars fastighetsägare ska beställa en gränsbestämning själv och stå för alla kostnader - och ännu värre när grannen som inte var intresserad av någon bestämning får ta halva kostnaden för att hans fastighet också blev bättre bestämd.Claes Sörmland skrev:
I den här takten kommer det ta många hundra år innan alla fastigheter fått bestämda gränser.
Medelosäkerhet för vissa kategorier finns för gränserna i datan. Så de kan plottas om man vill. T ex gör min kommun det på den karta de tillhandahåller på nätet och de använder just färgkod. Tyvärr säger ju medelosäkerheten inget om den enskilda gränsen, den säger ju bara hur fel en viss typ av gränser uppskattas vara.13th Marine skrev:
Här finns info, vissa förklaringar och länkar13th Marine skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/visning-av-graenspunkter-och-graenskvalitet.407988/
Ja, det fanns tidigare. Nu hittar jag att det finns i WMS-tjänst (kräver i gis-program, finns vissa sidor som har läsning i webbläsaren också) som heter Fastighetsindelning visning. Den är avgiftsbelagd, från vad jag kan se. Ändrades i våras, om jag minns rätt.13th Marine skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara