4 416 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Hur kan det vara möjligt att Lantmäteriet ändrar i den offentligt visa
Hur kan det vara möjligt att Lantmäteriet ändrar i den offentligt visade DigitalaRegisterKarten utan något bakomliggande laga kraft beslut?
.Men efter önskan av utomstånde personers önskan som inte är rättsägare i aktuella gränser
.Men efter önskan av utomstånde personers önskan som inte är rättsägare i aktuella gränser
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Den digitala kartan har ingen rättslig kraft. Att ändra den har därför ingen rättslig effekt och då behövs inte heller något särskilt beslut. De försöker förstås hålla den så korrekt de kan, men det är inte den som styr några beslut.
Med andra ord, det som skett betyder ingenting för dig eller din fastighet. Allt i sinnevärlden är som innan.
Med andra ord, det som skett betyder ingenting för dig eller din fastighet. Allt i sinnevärlden är som innan.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Det är inte första gången frågan är uppe för diskussion, här är ett exempel:
https://www.byggahus.se/forum/threa...n-vaegrar-laemmna-besvaershaenvisning.313607/
https://www.byggahus.se/forum/threa...n-vaegrar-laemmna-besvaershaenvisning.313607/
Alla myndigheter använder den DigitalaRegisterKartan .
Blir fel överallt och stora problem.
Skogsstyrelsens mina sidor bygger på Lantmäteriets digitala Register Karta med dess gränser om lantmäteriet flyttar gränser efter tips från tex sommarstugägare som inte är sakägare i dessa gränser bara för att jävlas. så kan man som skogsägare inte göra avverkningsanmälan eftersom skogsstyrelsen litar blint på den manipulerade registerkartan samma sak med entreprenörer som ska göra typ gallring eller avverkning de har GPS-kartor som helt går efter den digitala registerkartan.
Samma sak med mäklare banker kommunen, Länsstyrelsen som anser att någon annan äger ens mark och helt plötsligt har de gett bygglov på min fastighet och omfattande, besvärliga och dyrbara rättsprocesser måste bekostas av den oskyldigt drabbade markägaren för att få rätt.
Blir fel överallt och stora problem.
Skogsstyrelsens mina sidor bygger på Lantmäteriets digitala Register Karta med dess gränser om lantmäteriet flyttar gränser efter tips från tex sommarstugägare som inte är sakägare i dessa gränser bara för att jävlas. så kan man som skogsägare inte göra avverkningsanmälan eftersom skogsstyrelsen litar blint på den manipulerade registerkartan samma sak med entreprenörer som ska göra typ gallring eller avverkning de har GPS-kartor som helt går efter den digitala registerkartan.
Samma sak med mäklare banker kommunen, Länsstyrelsen som anser att någon annan äger ens mark och helt plötsligt har de gett bygglov på min fastighet och omfattande, besvärliga och dyrbara rättsprocesser måste bekostas av den oskyldigt drabbade markägaren för att få rätt.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Ett annat sätt att se på saken är att en fantastisk mängd saker blir enklare och billigare av att den digitala registerkartan finns. Allt de du räknade upp från avverkning till bygglov. Alternativet vore kanske att den inte funnits alls.
Sen lär inte kartan ändras av att någon oberörd hör av sig, utan har något ändrats lär det vara för att man på totalen får en bättre kartbild inom det ändrade området (eller så har det bara blivit fel).
Givet hur många som klagar på priserna för lantmäteritjänster är det inte förvånande att även kartmaterialet är undermåligt.
För egen del tror jag att det skulle vara värt att göra en fullskalig nationell inmätning, där varenda kartpunkt mäts in varvid det digitala underlaget successivt får företräde framför fysiska märken. Det skulle man exempelvis kunna göra genom att dedikera stämpelskatten till det för att därefter ta bort den.
Sen lär inte kartan ändras av att någon oberörd hör av sig, utan har något ändrats lär det vara för att man på totalen får en bättre kartbild inom det ändrade området (eller så har det bara blivit fel).
Givet hur många som klagar på priserna för lantmäteritjänster är det inte förvånande att även kartmaterialet är undermåligt.
För egen del tror jag att det skulle vara värt att göra en fullskalig nationell inmätning, där varenda kartpunkt mäts in varvid det digitala underlaget successivt får företräde framför fysiska märken. Det skulle man exempelvis kunna göra genom att dedikera stämpelskatten till det för att därefter ta bort den.
Vem är det som ritar in strandlinjen på dessa kartor, är det LM?
Jag tar upp det för det är ett av de exempel jag känner till där en sak på kartan får rättskraft. I samband med frågan vilken mark som omfattas av strandskydd så räcker det med att myndigheten/tillsynsmyndigheten mäter från denna kartbaserade linje. Det är s a s så strandskyddet definieras i sin utbredning. Så när kartan ritas om så ändras omedelbart vilken mark som är strandskyddad och inte.
Jag tar upp det för det är ett av de exempel jag känner till där en sak på kartan får rättskraft. I samband med frågan vilken mark som omfattas av strandskydd så räcker det med att myndigheten/tillsynsmyndigheten mäter från denna kartbaserade linje. Det är s a s så strandskyddet definieras i sin utbredning. Så när kartan ritas om så ändras omedelbart vilken mark som är strandskyddad och inte.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Intressant fråga! Borde vara Lantmäteriet det med. Men då strandlinjen ju inte påverkas av/påverkar fastighetsgränser, så jag antar att det är någon annan avdelning än den vi oftast tänker på som står för den grunddatan.
Läskunnighet är ett måste, det redovisas tydligtAlfredo skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/min-karta/
Kartans fastighetsgränser är inte exakta
Tänk på att fastighetsgränserna i Min karta inte är juridiskt gällande. Det innebär att du inte bör utgå från kartans gränser om du vill bygga, avverka skog eller göra andra åtgärder på en fastighet.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Det är nog som sagt inte det enda problemet. Eftersom den digitala kartan är så användbar vill man även att den ska gälla då alla manuella alternativ blir mycket mer tidsödande och därmed kostsamma.Alfredo skrev:
En reform vore en välgärning, även om den blir dyr och tar tid.