Hej!

Jag och sambon blev husägare 2023 till ett litet torp med tillhörande tomt. Huset är högt beläget med uppfart till gården från två olika håll. Bredvid huset står en mer eller minde fallfärdig bod, och bortanför denna finns en slänt/sluttning som vetter ner mot den allmänna vägen. I slänten, ett område om totalt ca 650 m2, växer sly (som jag dock hållit efter) och det är stenigt. Marken är väldigt kuperad. I jordlagret har jag funnit glas, porslin, tegel och mycket annat skrot som tidigare generationer husägare grävt ner. Och nu har vi precis fått ett litet barn och därför började tankarna att vi ville fixa till i slänten för att undvika att barnet springer där i framtiden och gör sig illa. Vi tänkte oss att man kunde riva loss allt sly, flytta om större stenar, lägga markduk och jämna till marken till en platt terass, samt även förbereda för en framtida betongplatta på mark då ett nytt garage känts som en nödvändig prioritering.

Sagt och gjort , ganska tidigt fick vi tag i en grävmaskinist som svarade på vår annonsering. Efter att ha varit ut på platsen och inspekterat förhållandena och vi kände oss överens så fick vi en offert på nämnda arbete. I offerten ingick precis det som var avtalat, till ett fast pris av 42 500 kr inkl moms. Eftersom offerten var fritextad så hade jag en del frågetecken, och vände mig tillbaka till grävmaskinisten med mina frågor. Efter en del missar i kommunikationen tyckte plötsligt istället grävmaskinisten att det var bättre att vi delade upp arbetet på två offerter istället för ökad trygghet - dvs en för själva utgrävningen och förberedelserna för betongplattan (dränering, markduk, bärlager mm), och en annan för resterande arbete runtomkring som i praktiken innebar det jobb som efterfrågats i den allra första fakturan.

När grävmaskinisten räknat om på den senare offerten som nu enbart avser förberedelserna för betongplattan så har denne valt att speca upp det tydligt i antal enheter, och inte i fritext. Däremot avser totalpriset nu istället 94 555 kr. Ett påslag från den allra första offerten med +52 055 kr. (Märk väl att det även enligt den första första offerten skulle ha ingått "förberedelser för framtida garage").

Jag har starkt ifrågasatt detta. Jag har aldrig anlitat en grävmaskinist för liknande arbete tidigare och vet alltså inte vilka kostnader jag har att förhålla mig till. Men att någonstans lämna en första offert på 42 500 kr för att sedan ändra sig och återkomma med en senare "uppdaterad" (förtydligad) offert på 94 555 kr känns oerhört märkligt.

Jag förstår att det är svårt att endast utifrån text bilda sig en uppfattning över arbetet, men givet områdets yta (650 m2) med kuperad slymark och en plushöjd på ca +1,40m på sina håll och med mellanstora till stora stenar i terrängen, har ni kloka experter med insyn i grävbranschen en "ungefärlig" prisuppfattning över nämnda arbete? Avser då att schakta bort, lägga markduk, fylla ut med bergkross som sedan vibreras/packas för en jämn terass.

Tack på förhand!

K
H HerrLiljonkvast_ skrev:
Vi tänkte oss att man kunde riva loss allt sly, flytta om större stenar, lägga markduk och jämna till marken till en platt terass, samt även förbereda för en framtida betongplatta på mark då ett nytt garage känts som en nödvändig prioritering.
I offerten ingick precis det som var avtalat, till ett fast pris av 42 500 kr inkl moms.
Efter en del missar i kommunikationen tyckte plötsligt istället grävmaskinisten att det var bättre att vi delade upp arbetet på två offerter istället för ökad trygghet - dvs en för själva utgrävningen och förberedelserna för betongplattan (dränering, markduk, bärlager mm), och en annan för resterande arbete runtomkring som i praktiken innebar det jobb som efterfrågats i den allra första fakturan.
När grävmaskinisten räknat om på den senare offerten som nu enbart avser förberedelserna för betongplattan så har denne valt att speca upp det tydligt i antal enheter, och inte i fritext. Däremot avser totalpriset nu istället 94 555 kr. Ett påslag från den allra första offerten med +52 055 kr. (Märk väl att det även enligt den första första offerten skulle ha ingått "förberedelser för framtida garage").
Det låter som att ni initialt inte var helt överens om vad som faktiskt skulle utföras. Under 50 000kr lät lite för bra för att vara sant i mina öron. Maskintransporten i sig brukar vara skitdyr.

Ingår "material" (makadam, grus, jord, annat), eller är det bara maskin och arbete?

Har tyvärr inga svar, men tyvärr viss erfarenhet av att det kan bli dyrt vid markarbeten.

- - - slänten, ett område om totalt ca 650 m2 - - - Vi tänkte oss att man kunde riva loss allt sly, flytta om större stenar, lägga markduk och jämna till marken till en platt terass- - - Efter att ha varit ut på platsen och inspekterat förhållandena och vi kände oss överens så fick vi en offert på nämnda arbete. I offerten ingick precis det som var avtalat, till ett fast pris av 42 500 kr inkl moms. - - -
Vad anser TS den första offerten "borde" innehålla ?

Det tycks som om det blev en stor missförståelse vid första anbudet och att grävaren uppfattat att marken främst skulle jämnas till etc.

Jag jämför med min egen villatomt vid nybygget och med jämförlig yta och tycker väl också att den första offerten låter för bra för att vara realistisk.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.