5 158 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Hur kan denna bult ha hamnat här?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Jag har sett olika spännande saker nerpressat i asfalt. Antingen med flit (text och siffror) eller förmodligen omedvetet i form av bultar och verktyg.
Och jag som dessutom använder sprint (och saxpinne) utöver bult, skruv, mutter och nit... Vad är då skillnaden på en bult och en axel anser folk? Och vad är en tapp i relation till en bult?
Min åsikt är att en bult har en slät friktionsyta man låser på plats med antingen sprint eller mutter. Är den helgängad blir det istället en skruv. Niten deformerar man för att fästa. Tappen är inte låst.
Och jag som dessutom använder sprint (och saxpinne) utöver bult, skruv, mutter och nit... Vad är då skillnaden på en bult och en axel anser folk? Och vad är en tapp i relation till en bult?
Min åsikt är att en bult har en slät friktionsyta man låser på plats med antingen sprint eller mutter. Är den helgängad blir det istället en skruv. Niten deformerar man för att fästa. Tappen är inte låst.
lägg en skruv på en varm asfalt även en solig dag och kör på den så trycks den ner.L L A Axelsson skrev:
Nja ordet "bult" kommer ifrån engelskans "bolt".L L A Axelsson skrev:
Du får hoppa tbx till medeltiden och då fanns inte företaget du pratar om 😆
Så länge har vi använt ordet bult här i Sverige för dessa cylindriska metallföremål.
Har själv sålt bult i över 20 år nu inte för att det har något med saken att göra😁
Klicka här för att svara