Rickard.
A AndersS skrev:
Snälla, så fort ordet "bult" dyker upp blir det en stor sidodiskussion om det är rätt benämning
Har man den brinnande passionen att rätta andra så ska man väl få göra det också, internet är för oss alla 😉

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Som jag har letat efter den - stort tack till upphittaren!

• Haha
  • Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
Jag har sett olika spännande saker nerpressat i asfalt. Antingen med flit (text och siffror) eller förmodligen omedvetet i form av bultar och verktyg.

Och jag som dessutom använder sprint (och saxpinne) utöver bult, skruv, mutter och nit... Vad är då skillnaden på en bult och en axel anser folk? Och vad är en tapp i relation till en bult?

Min åsikt är att en bult har en slät friktionsyta man låser på plats med antingen sprint eller mutter. Är den helgängad blir det istället en skruv. Niten deformerar man för att fästa. Tappen är inte låst.

D Dilato skrev:
Det är ingen bult, det är en skruv 😉
[bild]
bult är något man bultar på , skruv skruvar man på.

L L A Axelsson skrev:
Den kan ha lossnat från asfaltläggaren eller välten. Någon annan maskin kan också vara inblandad när asfalten tillverkades eller när ytan asfalterades.

Tillägg: Skulle vara kul om skruven kunde berätta sin historia.
lägg en skruv på en varm asfalt även en solig dag och kör på den så trycks den ner.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
M12-bult i asfalten? Någon som har en idé hur den kom dit?
Inte en aning, men vad du än gör så rör den inte. Är det i en körbana så är den som håller ihop höger och vänster körfält. Är den i trottoaren så den som håller fast den vid vägen.

• Haha
  • Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Inte en aning, men vad du än gör så rör den inte. Är det i en körbana så är den som håller ihop höger och vänster körfält. Är den i trottoaren så den som håller fast den vid vägen.
OT: Är inte väl separerade körfält och separat gångbana att föredra?

L L A Axelsson skrev:
Jag vill påstå att det är det gamla företaget Bulten Kanthal som har etablerat ordet bult för en sexkant skruv. Oavsett så vet vi vad som menas ändå, allrahelst när det finns en bild på ”bulten”.
Nja ordet "bult" kommer ifrån engelskans "bolt".
Du får hoppa tbx till medeltiden och då fanns inte företaget du pratar om 😆

Så länge har vi använt ordet bult här i Sverige för dessa cylindriska metallföremål.

Har själv sålt bult i över 20 år nu inte för att det har något med saken att göra😁

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Är inte väl separerade körfält och separat gångbana att föredra?
Jo, men det justerar man med bulten. Tar man bort den så kan konsekvenserna bli förödande

66753C2B-71B6-42FE-A73D-E6169C184225.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Då tycker jag att det bevisat att asfaltsläggare har skruvar lösa.

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.