10 751 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Hur justera äldre SP-fönster
Det som gör att jag dragit mig för att kika närmare på det där är att fönstret är så jädra tungt och omständligt att hantera...men det blir nog till att lyfta av det som är skevt och se ifall jag kan reverse engineer:a gångjärnens konstruktion.
Lovar att uppdatera om/när jag fått ändan ur och kommer fram till något.
Edit: det där med bromsmekanism är intressant. Alla våra pivotfönster löper galet lätt runt gångjärnen, så slinter man när man hantera dem blir det en jädra smäll.
Lovar att uppdatera om/när jag fått ändan ur och kommer fram till något.
Edit: det där med bromsmekanism är intressant. Alla våra pivotfönster löper galet lätt runt gångjärnen, så slinter man när man hantera dem blir det en jädra smäll.
Poff, ytterligare ett lyft på denna tråd :-D
Jag har exakt likadana fönster och skulle vilja renovera persiennerna.
För att göra det så måste jag vrida runt fönstret helt.
Sedan jag öppnat det och släppt spärren och fortsätter att vrida fönstret så ser det ut som att det håller på att kliva ut skålen(gångjärnet), men det ser bara ut så eller? är det bara att fortsätta vrida eller finns der risk att det hoppar ur skålen?
Sedan jag öppnat det och släppt spärren och fortsätter att vrida fönstret så ser det ut som att det håller på att kliva ut skålen(gångjärnet), men det ser bara ut så eller? är det bara att fortsätta vrida eller finns der risk att det hoppar ur skålen?
Kolla bild två i inlägg #19 i den här tråden. Där ser du hur våra fönster ser ut när de är vända helt in och ut. De sitter väldigt stadigt i det läget, så det är ingen fara. Vi gör så varje gång vi ska putsa fönstren, och jag gjorde det när jag renoverade alla våra persienner (vilket var bland det värsta jobb jag gjort!!S SMachnow skrev:Poff, ytterligare ett lyft på denna tråd :-D
Tack så mycket!P Paxman skrev:Kolla bild två i inlägg #19 i den här tråden. Där ser du hur våra fönster ser ut när de är vända helt in och ut. De sitter väldigt stadigt i det läget, så det är ingen fara. Vi gör så varje gång vi ska putsa fönstren, och jag gjorde det när jag renoverade alla våra persienner (vilket var bland det värsta jobb jag gjort!!"
Nej nej, det står i beskrivningen för reservdelarna "...du kan enkelt renovera dina persienner..." :-D
Haha...återkom när du är klar, så får vi se ifall du håller med.S SMachnow skrev:
Lyckades du någonsin plocka loss bågen?P Paxman skrev:
Sitter i samma sits här, fattar ingenting typ, och då är jag ändå ingenjör
Nope, inte kommit mig för ännu. Jag har dock haft ur en annan likadan båge för ommålning...jag minns inte exakt vad som krävdes, annat än att man behöver vara två när man lyfter. Har för mig att det var någon liten spärr som behövde vridas på i gångjärnen och sedan lyfter man bara fönstret rakt upp och in i rummet.
Ska nog ge mig på att lyfta ur mitt skeva fönster under sommaren, för att se ifall jag kan komma på ett sätt att justera. I värsta fall får man väl fräsa ur karmen, plugga skruvhålen och flytta gångjärnet.
Ska nog ge mig på att lyfta ur mitt skeva fönster under sommaren, för att se ifall jag kan komma på ett sätt att justera. I värsta fall får man väl fräsa ur karmen, plugga skruvhålen och flytta gångjärnet.
Löste du problemet med ditt fönster som liksom halkat snett? Jag tror jag har samma fönster och samma problem nämligen och har ingen aning om hur jag ska lösa det.mexitegel skrev:
Klicka här för att svara