8 149 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Hur jämnar jag ut spänning?
Bo.Siltberg skrev:Kan du inte mäta upp någon skillnad i spänningen alls? Låter som avbrott på kabeln mellan vindsnurra och batteri. Du ska visserligen mäta en ganska stabil spänning på batteriet - det är strömmen som kommer att variera mest. Kan du mäta strömmen också?
Sedan är din dynamo antagligen för klen för att ge något motstånd, inte ens om du kortsluter utgången.
Hm. Vad menar du med skillnad? Det är ju en stor skillnad beroende på om jag mäter vid generatorn eller vid batteriet, efter likriktaren. Mäter jag vid kablarna som går in i batteriet är spänningen stabil, ca 12,5v. Mäter jag vid generatorn varierar spänningen efter vindkraften. Kopplar jag ur batteriet är spänningen densamma var jag än mäter.
jag ska nog kunna klura ut hur multimetern mäter strömmen, men inte ikväll
Men spelar det någon roll om dynamon klarar att ge motstånd? Det borde väl inte inverka, förutom att jag inte bör placera den mitt där det blåser mest...
Det känns som att det är något väsentligt jag missat här nu. Hänger inte spänning och ström ihop på något sätt? På dig låter det som att jag får ladda längre tid ju mer vinden blåser och ju högre spänning jag matar in i batteriet? Jag har inte världens bästa koll på el-lära men tolkar jag dig rätt känns projektet helt lönlöst....snaggletooth skrev:
Hade det varit korrekt kopplat med en fungerande likriktare hade du sett en stabil spänning vid generatorn också, eftersom det inte ska bli stora spänningsfall någonstans. Förutom när det blåser så lite att det blir lägre spänning från generatorn än det är på batteriet förstås.Sister ray skrev:
Jag har en sån här inkopplad just nu. Dock lödde jag den inte utan kopplade via en sockerbit. De två kablarna från generatorn går in i trådarna märkt med ett liggande S (antar det betyder växelström), från + samt - kopplar jag sedan in till batteriets poler.b_hasse skrev:20-30V vid generatorn och 12.5V vid batteriet tyder på glappkontakt, felkoppling eller trasig likriktare.
Kan du beskriva vad du har för likriktare och hur den är kopplad?
Batteriet tar inte skada förrän spänningen över det är en bit över 14V under en längre tid, eller om man laddar ur det för mycket.
Du skriver att batteriet tar skada vid spänning högre än 14v under en längre tid. Så kommer det ju att vara från generatorn och det var ursprungligen därför jag startade tråden. Kanske ändå kan vara på sin plats med en laddningsregulator?
Ja, så måste det ju vara. Men nu när jag tänker på det så minns jag att det sprakade till vid ett tillfälle. Två av likriktarens "ben" nuddade varandra när den var inkopplad. Måste ju vara felet dåmulpac skrev:
Men jag blir ändå tveksam till projektet pga snaggletooth:s inlägg. Kommer jag öht kunna ladda ett batteri under en rimlig tid? Om strömmen sjunker när spänningen ökar är det ju lönlöst, tänker jag.
Du behöver inte vara orolig föt batteriet. När det är korrekt kopplat kommer batteriet lasta generatorn så att spänningen hålls ner. Jag tror dock att din generator är olämplig för laddning av ett bilbatteri. Den är gjord för att ge maximal effekt vid ca 6V. För laddning av ett bilbatteri behövs ca 14V, och vid den spänningen kommer din generator inte ge mycket effekt.Sister ray skrev:
Du behöver en boost (step-up) converter med MPPT (maximum power point tracking). Att köpa en "vanlig" laddningsregulator (utan boost/step-up) är bortkastade pengar.
Batteriet kommer att belasta generatorn så att tomgångsspänningen i första läget inte är något problem. Däremot kommer generatorn till sist att ha laddat upp batteriet, så en laddningsregulator som ser till att batteriet inte överladdas skulle kunna vara bra om det blåser mycket.Sister ray skrev:Du skriver att batteriet tar skada vid spänning högre än 14v under en längre tid. Så kommer det ju att vara från generatorn och det var ursprungligen därför jag startade tråden. Kanske ändå kan vara på sin plats med en laddningsregulator?
Ska plocka upp ett par nya imorgon. Har visserligen en till liggandes, denna, går den lika bra?
Men jag blir ändå tveksam till projektet pga snaggletooth:s inlägg. Kommer jag öht kunna ladda ett batteri under en rimlig tid? Om strömmen sjunker när spänningen ökar är det ju lönlöst, tänker jag.
Likriktarna du länkar till bör funka.
Generatorn är på ganska låg effekt, så är batteriet stort tar det naturligtvis ett tag att ladda upp det. Kollar man här http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=847275 verkar det dock inte så dumt att använda en högre spänning, precis som du gör.
Jag har något minne av att det står 2w vid 20kmh timmen på generatorn. Om jag fattat det rätt kan jag räkna ut stömmen genom att dela 2w med voltantalet. Alltså 2/14=0,16A? Stämmer det?b_hasse skrev:Du behöver inte vara orolig föt batteriet. När det är korrekt kopplat kommer batteriet lasta generatorn så att spänningen hålls ner. Jag tror dock att din generator är olämplig för laddning av ett bilbatteri. Den är gjord för att ge maximal effekt vid ca 6V. För laddning av ett bilbatteri behövs ca 14V, och vid den spänningen kommer din generator inte ge mycket effekt.
Du behöver en boost (step-up) converter med MPPT (maximum power point tracking). Att köpa en "vanlig" laddningsregulator (utan boost/step-up) är bortkastade pengar.
I så fall är det ju verkligen inte alls mycket effekt som kommer ur den. Batteriet är på 30Ah - är det korrekt att laddningstiden då är 30h vid 1A? I så fall kan jag ju räkna ut hur lång tid det tar att ladda batteriet - en jävla tid
Men vad skulle en sådan laddningsregulator ge mig, strömmen kan den väl inte öka?
Att batteriet kan bli överladdat är ett problem jag får lösa efter jag har löst problemet med att ladda batterietmulpac skrev:Batteriet kommer att belasta generatorn så att tomgångsspänningen i första läget inte är något problem. Däremot kommer generatorn till sist att ha laddat upp batteriet, så en laddningsregulator som ser till att batteriet inte överladdas skulle kunna vara bra om det blåser mycket.
Likriktarna du länkar till bör funka.
Generatorn är på ganska låg effekt, så är batteriet stort tar det naturligtvis ett tag att ladda upp det. Kollar man här [länk] verkar det dock inte så dumt att använda en högre spänning, precis som du gör.
Kollar jag på din länk fattar jag inte hur du menar. Vid högre spänning sjunker ju effekten, eller?
Men, nu är det så att jag har ytterligare en identisk generator till.
Jag skulle kunna montera denna på den befintliga generatorn så att snurran driver båda samtidigt, men skulle detta ge mig någon vinst i effekt? Jag vet ärligt talat inte hur jag ska räkna på det...
Tack för alla era svar, väldigt tacksam!
Redigerat:
Denna typ av generator ger i princip en viss ström, så ju högre spänning man tar ut, desto högre effekt får man. I länken är kopplingen till ett cykellyse, så med många lysdioder i serie tar man ut högre spänning och får därmed högre total effekt, för varje lysdiod lyser fortfarande lika starkt även om man har fler i serie, så länge man cyklar fort. Problemet var att det lyste för dåligt om man cyklade sakta, så med en spänningsdubblare (som ger högre spänning till lysdioderna, men belastar generatorn med en lägre spänning och högre ström) kunde man få igång lyset tidigare, men då blev effekten lägre vid hög fart (jämfört med att köra utan spänningsdubblaren).Sister ray skrev:Kollar jag på din länk fattar jag inte hur du menar. Vid högre spänning sjunker ju effekten, eller?
Men, nu är det så att jag har ytterligare en identisk generator till.
Jag skulle kunna montera denna på den befintliga generatorn så att snurran driver båda samtidigt, men skulle detta ge mig någon vinst i effekt? Jag vet ärligt talat inte hur jag ska räkna på det...
Det gäller alltså att belasta generatorn med en hög spänning för att få ut hög effekt, men inom rimliga gränser eftersom spänningen som den orkar ge blir lägre ju långsammare den roterar.
I ditt fall skulle du förmodligen kunna ha en omvandlare som sänker spänningen och ökar strömmen (step-down, buck) när det blåser hårt för att höja effekten. Alltså sänker spänningen i den meningen att generatorn belastas med en högre spänning än batteriet har, så omvandlaren sänker spänningen från generatorn till batteriet, men ger istället en högre ström till batteriet än vad generatorn belastas med. Kanske skulle du kunna vinna på en spänningsökning när det blåser lite (step-up, boost) för att nå upp till batterispänningen och åtminstone ge en liten laddström. Det komplicerar dock det hela rätt mycket, så det kostar förmodligen mer än det smakar, åtminstone jämfört med att bara få igång det hela med en enkel likriktare.
Med ytterligare en generator kan du i princip dubbla effekten, förutsatt att vinden fortfarande orkar driva hjulet, vilket den förmodligen gör eftersom det är rätt låg effekt. Enklast är nog med separata likriktare på varje generator, så slipper du problemen som annars uppstår om generatorerna är ur fas eller inte är identiska.
Redigerat:
Jag tror faktiskt jag fattar vad du menar om att plocka ut högre spänning och på så vis få högre effekt, men inte hur det funkar. Om man läser tidigare svar påpekas det att vid högre volt än vad generatorn är gjord för borde väl spänningen minska? Om min uträkning ovan är korrekt visar den ju också på det? Men så har jag som sagt inte någon djupare kunskap om detta så jag tvivlar inte på vad du skriver, försöker bara förståmulpac skrev:Denna typ av generator ger i princip en viss ström, så ju högre spänning man tar ut, desto högre effekt får man. I länken är kopplingen till ett cykellyse, så med många lysdioder i serie tar man ut högre spänning och får därmed högre total effekt, för varje lysdiod lyser fortfarande lika starkt även om man har fler i serie, så länge man cyklar fort. Problemet var att det lyste för dåligt om man cyklade sakta, så med en spänningsdubblare (som ger högre spänning till lysdioderna, men belastar generatorn med en lägre spänning och högre ström) kunde man få igång lyset tidigare, men då blev effekten lägre vid hög fart (jämfört med att köra utan spänningsdubblaren).
Det gäller alltså att belasta generatorn med en hög spänning för att få ut hög effekt, men inom rimliga gränser eftersom spänningen som den orkar ge blir lägre ju långsammare den roterar.
I ditt fall skulle du förmodligen kunna ha en omvandlare som sänker spänningen och ökar strömmen (step-down, buck) när det blåser hårt för att höja effekten. Alltså sänker spänningen i den meningen att generatorn belastas med en högre spänning än batteriet har, så omvandlaren sänker spänningen från generatorn till batteriet, men ger istället en högre ström till batteriet än vad generatorn belastas med. Kanske skulle du kunna vinna på en spänningsökning när det blåser lite (step-up, boost) för att nå upp till batterispänningen och åtminstone ge en liten laddström. Det komplicerar dock det hela rätt mycket, så det kostar förmodligen mer än det smakar, åtminstone jämfört med att bara få igång det hela med en enkel likriktare.
Med ytterligare en generator kan du i princip dubbla effekten, förutsatt att vinden fortfarande orkar driva hjulet, vilket den förmodlgen gör eftersom det är rätt låg effekt. Enklast är nog med separata likriktare på varje generator, så slipper du problemen som annars uppstår om generatorerna är ur fas eller inte är identiska.
Men att använda en spänningsdubblare tror jag inte är nödvändigt, här blåser det som tusan - konstant känns det som och generatorn lär snurra på bra även med belastning. Men skulle det hjälpa att seriekoppla fler batterier? I så fall borde ju belastningen öka och således också effekten? Å andra sidan så kommer ju kretsen att dra mer ström.
Det jag blev lite intresserad av är omvandlaren som sänker spänningen och ökar strömmen. Men i dagsläget är jag mest intresserad av att få det att funka och kan jag klara mig utan omvandlare till en början är jag glad.
Men om jag fattar dig rätt borde det ändå funka hjälpligt att bara koppla (korrekt denna gång) generatorn via en likriktare och in i batteriet? Frågan är bara om den kan leverera ström nog att kunna ladda batteriet på rimlig tid, alltså några dagar, alt. en vecka. Men jag antar att jag helt enkelt måste mäta strömmen som den genererar för att få svar på den frågan.
Ja, jisses. Jag försöker förstå men det märks nog rätt tydligt på mina följdfrågor att jag släpar efter
Generatorn är konstruerad så att den ger ungefär 0,5 A. Spänningen den kan ge är dock beroende av varvtalet, så roterar den för långsamt får man mindre ström. Belastar man den med en glödlampa på 6V och 3W kommer det funka rätt bra, för då räcker en låg hastighet på cykeln för att lampan ska tändas (även om den inte lyser så starkt), och cyklar man snabbt kommer lampan att ge sina 3 W. Ibland sitter det en zenerdiod som begränsar spänningen från generatorn, så inte lampan ska gå sönder av för hög spänning om den har lite för låg märkeffekt. Har man en sådan diod går det naturligtvis inte att få ut mer än 3 W, men du verkar ju inte ha någon sådan diod.Sister ray skrev:
Detta gör att man kan ta ut mer effekt vid en högre spänning än vad man normalt gör på en cykel, under förutsättning att generatorn roterar tillräckligt snabbt för att kunna ge spänningen.
Snurrar den tillräckligt fort kanske den klarar två seriekopplade batterier. Samma ström går ju genom båda, så det blir inte högre ström någonstans, utan strömmen är fortfarande runt 0,5 A.
Om man säger att den ger ca 10 Ah på ett dygn om det blåser hela tiden, så är det rimligt att ladda ett bilbatteri på en vecka, eftersom de ofta har en kapacitet någonstans runt 50-70 Ah.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du kan inte trolla fram högre effekt ur generatorn genom att transformera upp eller ned spänningen. P är konstant i formeln P = U*I så höjer du spänningen kommer strömmen att minska. Omvandlare kommer endast att sänka effekten pga dess verkningsgrad.
Men sedan ger generatorn ge olika hög effekt beroende på dess varvtal. Men frågan är om det verkligen finns något att hämta ur denna cykelgenerator som skulle motivera dyr elektronik.
Du skulle behöva mäta strömmen som batteriet laddas med för att se vad generatorn faktiskt förmår.
Men sedan ger generatorn ge olika hög effekt beroende på dess varvtal. Men frågan är om det verkligen finns något att hämta ur denna cykelgenerator som skulle motivera dyr elektronik.
Du skulle behöva mäta strömmen som batteriet laddas med för att se vad generatorn faktiskt förmår.
Jag ska absolut mäta strömmen. När jag kollar manualen till multimetern fattar jag bara inte hur den ska kopplas. Det står att den ska kopplas i serie med den krets som ska mätas? Mäter jag spänningen är det ju bara att hålla testkablarna mot de två sladdarna som går till batteriet. Men hur kopplar jag testkablarna i serie med kretsen?Bo.Siltberg skrev:Du kan inte trolla fram högre effekt ur generatorn genom att transformera upp eller ned spänningen. P är konstant i formeln P = U*I så höjer du spänningen kommer strömmen att minska. Omvandlare kommer endast att sänka effekten pga dess verkningsgrad.
Tack! Det var alltså inte värre än så 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du kanske t.o.m har en separat ingång på instrumentet som ska användas i detta fall.
Nu har jag läst på lite, och mulpac har rätt angående generatorns karakteristik. Spänningen följer varvtalet, nästan oberoende av strömmen. Får du bara upp varvtalet tillräckligt så har du ingen nytta av boost/step-up. För en cykel är generatorns last ganska liten jämfört med luftmotstånd och annat, så där kan man anse att varvtalet inte varierar så mycket med lasten. För ett vindkraftverk blir det annorlunda, där är generatorn den enda lasten, så varvtalet kommer variera mycket med lasten. Det gäller att hitta den optimala arbetspunkten, och det kallas MPPT. Jag vet inte om det funkar med en MPPT-regulator för solceller, för i ditt fall måste regulatorn ta hänsyn till att det tar tid för varvtalet att ändra sig. Solceller reagerar omedelbart på en laständring.
Det kommer fungera även utan MPPT, men laddningen går långsammare. Du måste på något sätt kunna avbryta laddningen när batteriet är fulladdat, så någon sorts laddningsregulator är nog det bästa.
Vid svag vind kommer den optimala arbetspunkten hamna vid ett varvtal där generatorns spänning är för låg för att ladda batteriet. Det kan fixas utan en step-up/boost-converter. Genom att halvvågslikrikta och filtrera kan spänningen dubblas direkt i likriktaren. I stället för 4 dioder som du har nu så behövs i stället två dioder plus två (ganska stora) kondensatorer. Den bästa lösningen bör då vara att man t.ex med ett relä kan välja likriktning med eller utan spänningsdubbling, och sedan ha en laddningsregulator (med eller utan MPPT). Helst vill man förstås ha automatisk styrning av relät, men det kan vara lite krångligt.
Likriktare med spänningsdubbling, se "circuit 8, Greinacher voltage doubler" här:
http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm
"Circuit 8" visar även hur man kan göra spänningsdubblingen valbar. C2 och C3 förklaras under "circuit 6", det skulle gå att göra kopplingen utan dem.
Det kommer fungera även utan MPPT, men laddningen går långsammare. Du måste på något sätt kunna avbryta laddningen när batteriet är fulladdat, så någon sorts laddningsregulator är nog det bästa.
Vid svag vind kommer den optimala arbetspunkten hamna vid ett varvtal där generatorns spänning är för låg för att ladda batteriet. Det kan fixas utan en step-up/boost-converter. Genom att halvvågslikrikta och filtrera kan spänningen dubblas direkt i likriktaren. I stället för 4 dioder som du har nu så behövs i stället två dioder plus två (ganska stora) kondensatorer. Den bästa lösningen bör då vara att man t.ex med ett relä kan välja likriktning med eller utan spänningsdubbling, och sedan ha en laddningsregulator (med eller utan MPPT). Helst vill man förstås ha automatisk styrning av relät, men det kan vara lite krångligt.
Likriktare med spänningsdubbling, se "circuit 8, Greinacher voltage doubler" här:
http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm
"Circuit 8" visar även hur man kan göra spänningsdubblingen valbar. C2 och C3 förklaras under "circuit 6", det skulle gå att göra kopplingen utan dem.