Jag rev en innervägg och under denna saknades det en golvplanka. Befintligt golv är furu, 130 mm breda plankor, 19 mm tjocka. Jag har fått tag på liknande plankor, men de är 21 mm tjocka och 135 breda. Har tillgång till planhyvel och klyvsåg så jag kan justera efter behov. (Tänker att jag kör med en sänksåg och sågar ett helt rakt spår i den närliggande golvplankan för att få en rak kant att lägga nya golvplankan mot).

Golvet ligger på nedervåningen, där är det platta på mark, med vattenburen golvvärme.

Under det befintliga golvet ligger nån slags papp, och under det någon slags spackel/avjämningsmassa direkt mot plattan.

Den defekten som jag ska åtgärda är helt bar, dvs man ser rätt ned på plattan. Djupet är här cirka 24 mm. Jag behöver alltså jämna ut denna yta med någon form av spackel/avjämningsmassa, och min fråga är vad jag ska välja? Ovanpå detta har jag tänkt lägga en remsa grålumppapp, och därefter den nya golvplankan.

Tacksam för hjälp!!

• Öppet spår i golv med linjal, avslöjar betongunderlag där plankor saknas. Planeras att fyllas med golvspackel och matchande planka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt: Ett golv med en borttagen planka, synlig avjämningsmassa och verktyg på sidan. Rummet har furugolv och en buktande vägg.
    Skapa konto
  • Saknad golvplanka i furugolv, avslöjar isolering underst. Verktyg synliga bredvid.
    Skapa konto
BirgitS
Flytspackel eller handspackel borde fungera.

BirgitS BirgitS skrev:
Flytspackel eller handspackel borde fungera.
Vad menar du med handspackel? Samma sorts spackel som jag använder för att spackla gipsväggar?

Sättsand?

Jag skulle jobba så torrt som möjligt. Underst nåt skikt (platonmatta?) för att bromsa ev uppträngande fukt, sen torr sättsand. (Ev kanske ha kortlingar cc 30-40 cm i st f sand för att få rätt höjd, skulle i så fall skruvas fast under nya brädan med grålumppapp under och över.)

BirgitS
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Vad menar du med handspackel? Samma sorts spackel som jag använder för att spackla gipsväggar?
Nej, det är en särskild sorts spackel som t.ex. används för att fylla i gropar för att få en jämn yta innan man lägger på t.ex. parkettgolv. Sök på handspackel så hittar du sådana.

Sättsand låter som en bra ide. Kanske nån åldersbeständig plast i botten, sen sand, grålumppapp och så golvbräda?

Tack för alla tips. Jag använde mig tillslut av detta

https://www.bauhaus.se/final-finish...t2DkVJdPzPiQkUaAs7SEALw_wcB#go-to-description

Det funkade rätt bra att spackla med, blev acceptabelt jämnt.

Fick ta gamla golvbrädor av en granne, de var både bredare och tjockare än mitt golv men efter en del pillande och några varv igenom planhyveln fick jag det rimligt jämnt, men sen nya plankan sticker upp någon mm.

Nu till nästa fråga, borde jag hyra en riktig golvslip och slipa hela golvet för att få det helt jämnt, eller tror ni det räcker att köra med bandslip och försöka jämna till nya brädan?

• Golvrumsrenovering med nya och gamla träplankor lagda bredvid varandra, verktyg och material i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Golvet med breda och tjocka golvbrädor efter ombyggnad, där nya brädan sticker upp något jämfört med de andra.
    Skapa konto
  • Gilla
Johana1990
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.