520 läst ·
5 svar
520 läst
5 svar
Hur isolerar jag ljudet från mina maskiner
Jag har en liten snickarverkstad i källaren i ett flerfamiljshus, ovanför min verkstad har jag en mäklare. När jag kör min rikt och planhyvel eller justersågen så låter det och dom blir störda. Det är ”no hard feelings” men ljuden kan tydligen vara enerverande och dom vill att jag försöker att dämpa. Maskinerna står på betong och tak och väggar är betong. Är det vibrationerna eller ljud som jag bör åtgärda?
maskinfötter?I IBIT skrev:Jag har en liten snickarverkstad i källaren i ett flerfamiljshus, ovanför min verkstad har jag en mäklare. När jag kör min rikt och planhyvel eller justersågen så låter det och dom blir störda. Det är ”no hard feelings” men ljuden kan tydligen vara enerverande och dom vill att jag försöker att dämpa. Maskinerna står på betong och tak och väggar är betong. Är det vibrationerna eller ljud som jag bör åtgärda?
ljudabsorbenter i tak
använder du inte maskinfötter idag tycker jag att du prövar detI IBIT skrev:
i taket finns det olika porösa material likt gullfiber eller plocktak
tjacka nen bal gullfiberskivor och fäst upp som prov
Bra grannsämja är guld värd! Ta vara på den genom att fortsätta hålla bra kontakt. En pratstund över en kopp kaffe kan dämpa en hel del! Visa din verkstad och vad du gör, folk tål mer buller om dom tycker att det är för ett vettigt ändamål. Kanske be att få lyssna uppe hos dom före och efter åtgärd.I IBIT skrev:Jag har en liten snickarverkstad i källaren i ett flerfamiljshus, ovanför min verkstad har jag en mäklare. När jag kör min rikt och planhyvel eller justersågen så låter det och dom blir störda. Det är ”no hard feelings” men ljuden kan tydligen vara enerverande och dom vill att jag försöker att dämpa. Maskinerna står på betong och tak och väggar är betong. Är det vibrationerna eller ljud som jag bör åtgärda?
Åtgärder mot stomljud: Att montera maskinerna på mjukt underlag borde vara effektivt, men inte helt lätt. Maskinerna behöver troligen få ett tt stadigt underlag som i sin tur monteras mjukt.
Åtgärder mot luftljud: Akustikplattor i taket har ingen effekt då det gäller ljudgenomsläpp, marginell effekt genom att dämpa bullernivån i verkstan lite grann. Tätt undertak typ dubbla gipsskivor har betydligt mer påtaglig effekt.
Klicka här för att svara