Hej, river tapeter och gammal el i sovrum. Har stängt av elen tillfälligt, matningen kommer från rummet intill. När jag slår på elen igen får jag ju el i trådarna som kommer genom väggen. Kan jag bara linda dem med eltejp så länge och inte röra dem?

• Exponerade elkablar genom ett hål i väggen under borttagna tapeter i ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra tips, problemet är att jag måste slå på elen igen ikväll och får inte tag i sådana nu.

Låt bli att röra dom tills du har varit på gubbaffären...

Eltejp är bättre än ingenting.

Då blir det eltejp sålänge.

• Gilla
Smygtittaren
  • Laddar…
Men spretar de isär som på bilden och dessutom under taket är det bara att slå på strömmen och hålla fingrarna borta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Eltejp är bättre än ingenting.
Annars, en "sockerbit" + eltejp något bättre. Jag tycker inte du ska ha strömmen på med blanka tåtar.

Funkar detta som tillfälligt "skydd"? Ny el skall naturligtvis en elektriker komma och fixa.

• Öppen vägg med elektriska ledningar och ett elektriskt uttag som hänger löst, delvis exponerade i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Scimitar skrev:
Funkar detta som tillfälligt "skydd"? Ny el skall naturligtvis en elektriker komma och fixa.
Skruvarna är spänningssatt. Bättre klippa av kopparn och tejpa med eltejp om du inte har toppklämma eller öppningsbar wago

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Eftersom trådarna är uppe vid taket har jag svårt att se att någon utan att veta vad han/hon gör, skulle få tag på den bara kopparn.
Man kan ju även lossa ledningen i matande ände för att få det spänningslöst.

• Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom trådarna är uppe vid taket har jag svårt att se att någon utan att veta vad han/hon gör, skulle få tag på den bara kopparn.
Man kan ju även lossa ledningen i matande ände för att få det spänningslöst.
Precis, ibland går det hysteri i risken med el..
Sätt en stor lapp på väggen med RÖR EJ KABLARNA, LIVSFARA så fattar vem som helst, väl🤔

J J-banan skrev:
Skruvarna är spänningssatt. Bättre klippa av kopparn och tejpa med eltejp om du inte har toppklämma eller öppningsbar wago
Det får bli så här ikväll, tack för alla svar. Uppskattas!

D Dilato skrev:
Precis, ibland går det hysteri i risken med el..
Sätt en stor lapp på väggen med RÖR EJ KABLARNA, LIVSFARA så fattar vem som helst, väl🤔
Ja om någon annan ska komma pilla på det så vore det schysst göra det mer säkert

J J-banan skrev:
Ja om någon annan ska komma pilla på det så vore det schysst göra det mer säkert
Man ska inte behöva ta hänsyn till varenda idiot som finns, ibland behövs det en Darwin Award för att lära folk 🤓

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.