K Kriss Marc skrev:
Skoglunds har varit/är ett seriöst företag dom gjort bra jobb åt mig!
Vad beställde du för jobb?

1. Vad fanns mellan innertak och yttertak tidigare?

2. Den som installerade kaminen har gjort fel om Skorstenen inte var isolerad genom taket och uppe på vinden.
Det är för nära mellan innertak och skorsten om den inte är dubbelmantlad (vilket jag ser att den kan vara på bilden). Då är det då bara att isolera vinden, inte skoglunds jobb om du inte beställt det? Var det isolerat och någon tog bort den utan att lägga ny pga. läckaget?

3. Sotaren har varit lat om han inte givit dig eldningsförbud med felen beskrivna vid besiktning om kraven på skorstenen inte uppfylls..

Åtgärdspogramm: isolera runt röret på vinden med Stenull, håll den på plats med ett Hönsnät om det inte duger med löst liggande. Förstora hålet i undertaket så att brandkraven uppfylls om röret inte är mantlat. Återmontera täckplåt av nödvändig storlek för att täcka hålet.
Elda inte förräns sotare godkänt arbetet. Begär en ny brandskyddsbesikting/ installation av kamin. Fota hela arbetet och ge sotaren bilder på arbetet och färdig installation?

T.ex. Eldabutiken kan nog hjälpa dig på ett proffsigt sätt!

Lycka till!
PS. Riktigt snyggt plåtarbete! Kunde inte gjort det bättre. Inget silikon där... Ds.
Det bör också finnas en manschett/gummiduk som ansluter mellan skorsten och ångspärr för att hindra utfällning av kondens i isoleringen (om huset i övrigt har ångspärr), annars riskerar isoleringen bli en blöt svamp vintertid, och vatten kommer droppa ner. Man får väl klippa upp gummiduken och limma på något vis om den inte går att trä på som tänkt.

Jag eftermonterade denna själv på en av mina kaminer, genom att lyfta rörkröret på toppen av kaminen kunde jag trä på gummiduken nerifrån, vilken jag beställt från tillverkaren av kaminen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.