4 384 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Hur isolera vid byte av fasad? Hjälp.
Är en blivande husägare till ett 1-1/2 plans hus byggt 1880 som har någon budget panel (Boardskiva med lockläkt) som behöver bytas pga av att det har börjat glipa i skarven,så fukt kommer in till dom underliggande stående brädorna.
Vad man kan se i glipan är att det finns stående 1" plank med isoleringen bakom och sedan ytterst boarden med locklisterna.
Så jag tänkte byta hela fasaden till riktig lockläkt panel och byta isoleringen när man ändå är där och river.men till frågan hur ska man isolera?
Räcker det att isolera med den tjockleken som får plats,sedan vindpapp,spikläkt,ytterpanel?
Vill helst inte flytta ut fönsterna som man brukar göra när man tilläggsisolerar.
Vilket avstånd rekomenderas spikläkten sitta på?
Någon som har tips till en händig amatör
Vill gärna göra rätt från början då detta blir det första huset jag blir ägare till.
Vad man kan se i glipan är att det finns stående 1" plank med isoleringen bakom och sedan ytterst boarden med locklisterna.
Så jag tänkte byta hela fasaden till riktig lockläkt panel och byta isoleringen när man ändå är där och river.men till frågan hur ska man isolera?
Räcker det att isolera med den tjockleken som får plats,sedan vindpapp,spikläkt,ytterpanel?
Vill helst inte flytta ut fönsterna som man brukar göra när man tilläggsisolerar.
Vilket avstånd rekomenderas spikläkten sitta på?
Någon som har tips till en händig amatör
Vill gärna göra rätt från början då detta blir det första huset jag blir ägare till.
Redigerat:
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Vi har gjort en tilläggsisolering på vårt tidigare hus. Vi spikade på en 45*45 regel och isolerade 45mm sedan vidpapp, läkt, panel. Anledningen var att vi inte heller ville flytta ut alla fönster, huset kommer att se ut som om det hade "svarta hål" i fasaden om fönstren kommer för djupt in. Nu blev det väldigt lyckat och snyggt och foder och fönsterbleck harmonerade fint. Tjockare än 45 mm tycker jag inte är befogat och inte heller den besiktningsman som besiktigade vårt hus inför försäljningen, anledningen är att den gamla väggen har ju en viss isolering i sig och i vårt fall tretex skivor på insidan. Den stora vinsten göt man i våt fall att det blev mer vindtätt. Så i ditt fall skulle jag inte göra väggen tjockare än vad du har idag.
tretex skivor e juh ingen isolering.....Havsutsikt skrev:Vi har gjort en tilläggsisolering på vårt tidigare hus. Vi spikade på en 45*45 regel och isolerade 45mm sedan vidpapp, läkt, panel. Anledningen var att vi inte heller ville flytta ut alla fönster, huset kommer att se ut som om det hade "svarta hål" i fasaden om fönstren kommer för djupt in. Nu blev det väldigt lyckat och snyggt och foder och fönsterbleck harmonerade fint. Tjockare än 45 mm tycker jag inte är befogat och inte heller den besiktningsman som besiktigade vårt hus inför försäljningen, anledningen är att den gamla väggen har ju en viss isolering i sig och i vårt fall tretex skivor på insidan. Den stora vinsten göt man i våt fall att det blev mer vindtätt. Så i ditt fall skulle jag inte göra väggen tjockare än vad du har idag.
skall man börja med ett sådant här jobb tycker jag man ställer 2"2" först sen liggande!
mvh
snickar estwing
varför snåla när man lika gör..?!..tycker som föregående talare, jag har just gjort det på mitt hus från 50-talet...blev inga "skottgluggar". Huset blev väldigt fint!Frågan om utseende ska gå före funktion alltid?..jag tycker det är dumsnålt
att inte isolera med endera korsreglade 2*45´or eller en 90´s iso-skiva som gör att man inte får ngn köldbrygga. Tror att
det gör Väldig mycket på ett gammalt hus som förmodligen läckt ut mkt värme förut. Det man måste tänka på när man
tätar till ett gammalt hus är att öka på ventilationen. Vi satte spaltventiler i alla fönster när vi bytte i fjol...
lycka till
/
M
att inte isolera med endera korsreglade 2*45´or eller en 90´s iso-skiva som gör att man inte får ngn köldbrygga. Tror att
det gör Väldig mycket på ett gammalt hus som förmodligen läckt ut mkt värme förut. Det man måste tänka på när man
tätar till ett gammalt hus är att öka på ventilationen. Vi satte spaltventiler i alla fönster när vi bytte i fjol...
lycka till
/
M
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden