Jag kan inte läsa mig till hur vi ska isolera vårt garage på bästa sätt.
Huset är byggt -73 och tidigare har garaget varit isolerad med vanlig glasull utan plast, direkt innanför gips (utan glespanel direkt mot reglar) och direkt mot vindpapp och ytterpanel.

Utrymmet är ca 20 kvm, vi kommer att ha det uppvärmt med element och främst användas för förvaring av kläder men emellanåt även som gym för familjen. Ska ha vanliga luftventiler och även ställa in en avfuktare (typ en woods MRD10 eller 20). Inte tänkt att användas för bilen, nu iaf...

"Problemet" är att ena långsidan, som vetter mot grannens garage, har en tät hård stenskiva (klassisk asbestskiva) istället för vindpapp och panel. Där bedömer jag att det skulle kunna bli problem om det kommer in fukt som inte kan ventileras bort.

Taket är ett lätt lutande papptak med råspont under. Taket är ventilerat utmed ena långsidan med viss möjlighet för luften att cirkulera i luftspalten mellan de olika facken då takreglarna inte går riktigt hela vägen in mot asbestskivan.

Har nu plockat ner väggar och isolering inifrån, fått gamla impregnerade illaluktande syllar bytta, och är redo att börja isolera... Tänker spontant att jag kommer använda glasull utifrån att det känns rimligt i pris och med tanke på att det är ett garage.
Hur skulle ni göra?

Tät plast, diff.öppen plast/ångbroms, ingen plast?
Sätta glespanel innan gips?
Hur tänka vid den täta väggen mot grannen?

Jag har haft en tanke att sätta tät plast i taket, för att undvika att fukt går uppåt och ger problem mot råspont. Men kanske lämna väggar helt utan plast, eftersom fukt ändå kommer gå uppåt och att den som ev. går ut mot väggar ändå kommer kunna ventileras bort. Eller ska jag ha diff.öppen plast mot väggarna, eller kanske mot både tak och väggar?

Väggar har reglar på 95 mm och taket 220 mm. Garaget kommer ha en takskjutport framtill och en vanlig dörr baktill. Bonus fråga: Behöver takskjutporten vara isolerad om resten av utrymmet är isolerat? 🤔

Lagt in en bild som visar vägg mot grannen.

IMG20260802203042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
M Metroid skrev:
Behöver takskjutporten vara isolerad om resten av utrymmet är isolerat?
Om en yta som ert gym/förråd ska hållas permanent uppvärmda är gott vindskydd och nogrann isolering av golv,vägg,tak och port viktigt för värmeekonomin. Enklast och billigast är kanske att bygga en ny isolerad vägg innanför takskjutporten eftersom ni inte ska använda garaget som garage.

F fribygg skrev:
Om en yta som ert gym/förråd ska hållas permanent uppvärmda är gott vindskydd och nogrann isolering av golv,vägg,tak och port viktigt för värmeekonomin. Enklast och billigast är kanske att bygga en ny isolerad vägg innanför takskjutporten eftersom ni inte ska använda garaget som garage.
Tveksamt om vi ens får ändra utseendet på så sätt att vi tar bort porten, då alla hus på gatan har samma utseende. Eller du tänker att man endast bygger en vägg innanför porten, och att det utåt sett ser ut som vanligt med port. Är väl bygglov som krävs åtminstone.

Vi vill nog dock fortfarande ha möjligheten att kunna ha bil i garaget. Om inte annat inför en ev försäljning. Och även för att enkelt kunna lyfta in och ut möbler och grill osv som vinterförvara i garaget.

Vi tänker nog att vi med uppvärmt tänker kring 10-15 grader året runt, mest för att undvika fukt och lukt. Men inte så att det behöver vara inomhusklimat som i huset.

Redigerat:
Att ha lösa luckor eller t o m dörrar är en lösning för dörrar man inte kan, vill eller får ändra.
Eller ett lager isolering på insidan och se till att alla lister tätar som de ska.

Känner att det blev lite väl mycket fokus på dörren. :)

Priofrågan är om man ska sätta tät plast eller inte, och särskilt på väggen som går mot grannens garage, där det sitter en mineritskiva.

Använda en ångbroms som Isover Vario Xtra eller vanliga klassisk tät byggplast? Eller ngt annat?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.