Byggahus.se

Hur isolera stenhus från 1860

4k läst  4 svar

  1. T
    Medlem Nivå 1
    Bakgrund:
    Vi har ett hus byggt 1860 som vi har som sommarboende och enstaka helger vår/höst/vinter.
    Tegelfasad 30-40 cm tjock med puts både ut-och invändigt.
    Det har en grundmur i natursten som vi för ett par år sedan stabiliserade, dränerade, satte platonmata och isolerskivor utanpå det.
    Källaren blev varmare och torrare än innan men upplevs fortfarande sval. Vi har ingen värme på där nere.
    Nu skall vi fortsätta med insidan huset och funderar på hur man bäst isolerar det då vi ska installera luft/luft värmepump.

    1. Taket i källaren, främst för att få det varmare och torrare på plan 1 ovanpå källaren. Vi ska inte ha källaren uppvärmd i dagsläget. Men ska ev inreda där om några år...
    Takbjälkarna är trädstammar på ca 30 cm i diameter. Ovan på dessa ligger råspont, ovan på det förmodligen reglar och så själva golvet på plan 1. Däremellan gammal isolering av spån, barr, mossa mm som vi tänkte lämna kvar pga allt jobb det innebär att bryta upp de fina plankgolven och byta/utöka isoleringen där.
    Bör man sätta diffussionsspärr/plast i taket eller bara vindpapp? Vilken isolering lämpar sig bäst där i källartaket? Helt enkelt hur isolerar vi detta tak/golv på enkast och bästa sätt?

    2. Isolerar en 30-40 cm tegelvägg tillräckligt, (den verkar vara solid och har ingen luftspalt i den)?
    Eller bör man tilläggsisolera de putsade tegelväggarna på plan1 invändigt? Obs endast invändig isolering är acceptabel då vi förra året renoverade fasaden. Vilken metod och isoleringsmaterial fungerar bäst för detta?

    3. Tilläggsisolera vindsbjälklaget. Idag är det spån, sand, barr mm som ramlar ner mellan plankorna till plan 1. Jag tänkte sätta papp i taket på plan 1, gipsa och eller panela innertaket och på vinden fylla på med träull eller ekofiber lägga nya golv ovanpå det. Alltså ingen ångspärr. Ett alternativ som vi nog inte tänkte ta är att riva upp golvet på vinden och ta bort all gammal isolering, sätta papp och lägga dit ny träull/ekofiber.

    4. Om vi senare ska isolera vindstaket så vinden blir beboelig är det något vi bör ta hänsyn till då vad gäller isolering, ångspärr mm?

    Tips och synpunkter mottages tacksamt!

    Mvh Tobbe
     
  2. G
    Medlem · Nivå 14
    ser ingen idee att isolera ett hus som är inte uppvärmt till rumstemp året om. De enstaka gånger ni är där vintertid kan man ju kosta på och värma snabbt och intensivt och inte spara medan man är där. Kostnaden av extra isoleringar blir större än en ordentlig brasa i kaminen :).
    Möjligtvis skulle jag investera i en avfuktare som kan hålla rätt fukthalt och minimerar den instängda lukten som uppstår i ett stängt hus.
    gaia
     
  3. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar!

    Vi har redan startat renoveringen och vi jobbar utifrån tesen att inte isolera väggarna som du även skriver.

    Däremot ska vi isolera lite bättre i vinsbjälklaget och täta det med papp.
    Vi tar bort den gamla isoleringen i vindsbjälklaget som består av mossa mm, (för den ramlar ner genom taket till vardagsrummet) förstärker vindsbjälklaget, spikar fast vindpapp (ingen plast), lägger ny isolering av lin-skivor (finns på Bauhaus) men vi spar den gamla mossan för att ev lägga den ovanpå för att få ytterligare isolering...
    /T
     
  4. M
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle nog vara rätt försiktig med att isolera eller täta mellan plan 1 och källaren. Du skriver att ni vill göra det för att det kommer upp fukt från källaren. Problemet blir ju bara att ni istället stänger in fukten i källaren och riskerar skaffa er fuktproblem där. Kräver nog att ni då sätter en avfuktare där. Fast såna drar rätt mkt el så det blir nog dyrare än att värma upp huset när ni är där.

    Håller helt med gaia om att det knappast är lönt att göra mer ett minimum av isoleringsåtgärder på ett hus som knappt används vintertid. Överarbeta inte saker och ting alltså. Satsa på tätning mot drag snarare än isolering om ni tycker det är kyligt. Det är så den mesta värmen försvinner i gamla hus. Att få upp värmen i ett stenhus med tjocka solida väggar tar dock med nödvändighet en del tid.

    Vad gäller vindsbjälklaget känns det som det hänger på om ni faktisk ska inreda övervåningen eller inte. Vill ni göra det inom några år skulle jag inte göra något i isoleringsväg här nu. Låter bara som det blir dubbeljobb. För den nedfallande spånen skulle jag rekommendera pappspänning av taket endast. Enkelt och billigt Gipstak hör inte hemma i ett 1860-talshus. Möjligtvis kan man tänka sig panel som alternativ.
     
    Redigerat 23 apr 2012 20:24
  5. H
    Medlem Nivå 5
    Utifrån din beskrivning ser jag inget annat alternativ som lämpligt än att isolera vindsbjälklagret. Och att det görs från vinden. Oavsett vilken typ av isolering ni väljer bör ni lägga lite tid på att minimera konvektionen av varm luft upp i isoleringen. Vindpapp duger, men är svår att jobba med. Det finns modernare fiberförstärkta dukar som inte rivssönder så lätt. Den kan ni lägga ut mellan takbjälkarna från ovansidan efter det att ni skottat bort all gammal isolering. Käm fast den mot insidan i "facken" med träribbor som fästs med spik eller skruv.

    Vindsbjälklagret är den byggnadsdel som är mest kostnadseffektiv att isolera. innertaket har ofta samma yta som ytterväggarna - netto, (dvs minus fönster och dörrar) i ett enplanshus. Köp en SMS modul till värmepumpen, då kan ni slå på värmen fullt ett par dagar innan ni kommer dit och anlända till ett uppvärmt hus där värmen satt sig i väggar och inredning. Skönare!
     
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka