Hej! Behöver lite inspiration gällande hur soffa och matbord etc. rimligen placeras i följande rum, se dels ritning, dels bilden på själva rummet (tyvärr lite dålig då den är tagen när bostaden fortfarande byggdes).

Hittills har jag tänkt en soffa, Winston, med divan höger från Mio. Den är 257 cm bred och angränsar då med sin långsida, fönstren på höger sida i rummet (se bilden). Denna vägg är 3,5 meter fram till balkongdörren. Soffans höjd är 83 cm, det vill säga 23 cm av ryggstödet kommer skjuta över vid fönstren som är 60 cm ovanför golvet. Det ska vara bekvämt att titta på en 55 tums TV, som kommer sitta enligt ritningen på väggen som är 1,7 meter.

Den andra delen i rummet (längst bort i bilden), har en vägg som är 2,5 meter, och kortsidan som angränsar till köket är 2,3 meter för att sedan bli ganska fri efter diskbänkens djup på 60 cm. Här är tanken ett Mio Ekerö bord som är 170 (kan förlängas till 230) cm i längd, 90 cm i bredd.

Vad är era tankar och åsikter? Hur hade ni gjort? Vad för kulör hade ni valt på soffan? (Alla väggar är NCS S-0500-N, väldigt vita)

Allt gott

Neo

• Ritning av en lägenhet med markerade mått för vardagsrum och balkong, visar planlösning med sovrum, kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum under byggnation med vit vägg, fönster och balkongdörr. Byggställningar och utsikt mot bostadsområde syns utanför.
    Skapa konto
  • Grå soffa med divan till höger, två sitsar och tre ryggkuddar, monterad på träben.
    Skapa konto
  • Träbord i ljus träfärg med fyra ben, tillhörande Mio Ekerö kollektionen.
    Skapa konto
Redigerat:
RoTe
Lustigt, exakt den planlösningen valde jag bort då jag inte såg något möbleringsalternativ då jag har och kräver projektor med 90" duk.

• Gilla
Neo.J
  • Laddar…
BirgitS
N Neo.J skrev:
Hej! Behöver lite inspiration gällande hur soffa och matbord etc. rimligen placeras i följande rum, se dels ritning, dels bilden på själva rummet (tyvärr lite dålig då den är tagen när bostaden fortfarande byggdes).

Hittills har jag tänkt en soffa, Winston, med divan höger från Mio. Den är 257 cm bred och angränsar då med sin långsida, fönstren på höger sida i rummet (se bilden). Denna vägg är 3,5 meter fram till balkongdörren. Soffans höjd är 83 cm, det vill säga 23 cm av ryggstödet kommer skjuta över vid fönstren som är 60 cm ovanför golvet. Det ska vara bekvämt att titta på en 55 tums TV, som kommer sitta enligt ritningen på väggen som är 1,7 meter.

Den andra delen i rummet (längst bort i bilden), har en vägg som är 2,5 meter, och kortsidan som angränsar till köket är 2,3 meter för att sedan bli ganska fri efter diskbänkens djup på 60 cm. Här är tanken ett Mio Ekerö bord som är 170 (kan förlängas till 230) cm i längd, 90 cm i bredd.

Vad är era tankar och åsikter? Hur hade ni gjort? Vad för kulör hade ni valt på soffan? (Alla väggar är NCS S-0500-N, väldigt vita)

Allt gott

Neo
Jag tycker att det du tänker låter bra. För att bli mer säker i dina val inkl. färger föreslår jag att du ritar upp rummet i lämpligt möbleringsprogram där du kan se i 3D hur det ser ut. Själv använder jag datorprogrammet Sweet Home 3D men det finns andra också.

När det gäller soffan skulle jag personligen välja en färg som avviker och lyfter allt det vita. Soffben som matchar matbordet. Men färger är ju väldigt personligt, och man ska inte lyssna på andra utan själv komma fram till vad man gillar.

• Gilla
Neo.J
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.