I pandemiläget jobbar vi båda vuxna hemma i varierande omfattning. Vi håller på att utveckla konceptet hemmakontor och har ett gästrum att tillgå med en mindre bäddsoffa i (gissar att den är mindre än 2 meter bred). Rummet är ca 4*5 meter och borde räcka till två arbetsplatser. Det jag funderar är hur man ska tänka angående placering av skrivbord? Vi har idag ett större skrivbord på 160*80 cm och planerar att införskaffa ett till likadant.
Hur vill man sitta för att inte störa varandra onödigt mycket? Ska vi försöka få till det så att vi tittar in i varsin vägg, eller sitta vända mot samma vägg? Eller ska jag försöka få till det så att skrivborden står mitt på golvet och vi är vända mot varandra?
Det är lite lyx att i stort sett kunna dedikera ett rum till detta och bäddsoffan bör gå att klämma in nästan oavsett hur vi ställer upp möblemanget. Men jag vill ha en plan innan vi köper ett till skrivbord så att det blir rätt storlek och modell.
Tar jättegärna input, tips och allt möjligt. Erfarenheter från hur det fungerar att sitta två i samma rum också. Men idag är en i vardagsrummet och det blir konstigt när man tar rast, lämnar kontoret och går och stör sin partner som sitter och jobbar i soffan... Ser gärna att jobbgrejerna får en dedikerad plats, och på jobbet sitter en av oss i landskap och den andra delar kontor, så jag tänker att vi bör fixa det. Man kan ju även smyga undan om man ska ha onlinemöte.
Hur vill man sitta för att inte störa varandra onödigt mycket? Ska vi försöka få till det så att vi tittar in i varsin vägg, eller sitta vända mot samma vägg? Eller ska jag försöka få till det så att skrivborden står mitt på golvet och vi är vända mot varandra?
Det är lite lyx att i stort sett kunna dedikera ett rum till detta och bäddsoffan bör gå att klämma in nästan oavsett hur vi ställer upp möblemanget. Men jag vill ha en plan innan vi köper ett till skrivbord så att det blir rätt storlek och modell.
Tar jättegärna input, tips och allt möjligt. Erfarenheter från hur det fungerar att sitta två i samma rum också. Men idag är en i vardagsrummet och det blir konstigt när man tar rast, lämnar kontoret och går och stör sin partner som sitter och jobbar i soffan... Ser gärna att jobbgrejerna får en dedikerad plats, och på jobbet sitter en av oss i landskap och den andra delar kontor, så jag tänker att vi bör fixa det. Man kan ju även smyga undan om man ska ha onlinemöte.
Jag skulle ha placerat skrivborden mot varandra och haft stol/rygg mot varsin vägg, om plats finns för detta. Det underlättar dels med alla kablar till dockningsstation, skärmar o.s.v, sen slipper man störa varandra med flytt av stolar.
Vi jobbar alltid med öppna kontorslandskap och det tycker jag fungerar bra. Just nu sitter vi kring 10 personer i samma lite större rum och det är ingenting som stör någon av oss.
Vi jobbar alltid med öppna kontorslandskap och det tycker jag fungerar bra. Just nu sitter vi kring 10 personer i samma lite större rum och det är ingenting som stör någon av oss.
Kul att så många svarar mot varandra. Har precis lyckats stuva om för att få bort en släktklenod till möbel (den hamnade i klädkammaren), vilket utökar möjligheterna än mer till just den typen av lösning. Det blir nog en släpkärra fullt till återvinningen känns det som, men varför ska man spara på grejer som aldrig används? Bättre att slänga bråtet och få till möblemanget funktionellt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
S Sackaros skrev:
Bra frågor, och jag har lite idéer!S Sackaros skrev:
Men jag skulle vilja se en enkel plan över rummet.
Dvs var dörr och fönster sitter. Annat, som t.ex. garderober och skåp.
Och med mått.
Vi har skrivborden vända mot varandra med tillhörande skärmvägg som går upp en 50cm.
Visst blir det lite "sitta på vanliga kontoret"-känsla, men å andra sidan funkar det väldigt bra. Lite mer praktiskt än estetiskt.
Av samma anledning har vi höj- och sänkbara skrivbord. Visst hade det varit snyggare med någon annan lösning, men det är väldigt skönt att kunna stå upp emellanåt.
I korta drag har vi inrett precis som på vilket annat modernt kontor som helst och jag har därmed inte kunnat känna igen mig alls under våren med alla som sagt att det är så knepigt att jobba hemma och att det blir svårt med ergonomin osv. Jag har det till och med bättre här än vad jag har på mitt vanliga kontor.
Visst blir det lite "sitta på vanliga kontoret"-känsla, men å andra sidan funkar det väldigt bra. Lite mer praktiskt än estetiskt.
Av samma anledning har vi höj- och sänkbara skrivbord. Visst hade det varit snyggare med någon annan lösning, men det är väldigt skönt att kunna stå upp emellanåt.
I korta drag har vi inrett precis som på vilket annat modernt kontor som helst och jag har därmed inte kunnat känna igen mig alls under våren med alla som sagt att det är så knepigt att jobba hemma och att det blir svårt med ergonomin osv. Jag har det till och med bättre här än vad jag har på mitt vanliga kontor.
Hade glömt bort tråden lite. Fick input från människor i verkliga livet och har inrett så att skrivborden är placerade vid kortsidan av rummet, en bit ut från väggen (så att man sitter med ryggen mot väggen och tittar ut mot rummet). Rummet var aningen mindre än jag trodde, ca 3,30*3*80 (undrar hur jag tänkte innan) så det ena skrivbordet är 120 cm brett. Mellan skrivborden har vi en relativt smal gång, men det fungerar bra att gå igenom.
Framför skrivborden har vi då soffan med ett litet rullbart soffbord. Det blev himla skönt faktiskt att sitta och titta ut över rummet. Det enda är att vi har lite problem med ljud, men det saknas en gardin/draperi som förhoppningsvis kommer att dämpa ljudet mer. Tyvärr är det ju en del onlinemöten för oss båda. Men enligt mina kollegor störs de inte av att min man pratar i alla fall och det är ju skönt. Men även om jag känner att det här blev ganska bra så laddar jag upp en bild eftersom jag vet att man gärna vill veta hur det gick/blev. Har ritat i paint och det är absolut inte skalenligt, men hyggligt representativt tycker jag.
Framför skrivborden har vi då soffan med ett litet rullbart soffbord. Det blev himla skönt faktiskt att sitta och titta ut över rummet. Det enda är att vi har lite problem med ljud, men det saknas en gardin/draperi som förhoppningsvis kommer att dämpa ljudet mer. Tyvärr är det ju en del onlinemöten för oss båda. Men enligt mina kollegor störs de inte av att min man pratar i alla fall och det är ju skönt. Men även om jag känner att det här blev ganska bra så laddar jag upp en bild eftersom jag vet att man gärna vill veta hur det gick/blev. Har ritat i paint och det är absolut inte skalenligt, men hyggligt representativt tycker jag.
Jag skulle flytta soffan till väggen med snedtaket, sedan sätta två 160 skrivbord utmed väggen till höger så att man utnyttjar fönstret bättre samtidigt som man har gott om plats. Sedan lägger man en snygg matta på den öppna golvytan.S Sackaros skrev:Hade glömt bort tråden lite. Fick input från människor i verkliga livet och har inrett så att skrivborden är placerade vid kortsidan av rummet, en bit ut från väggen (så att man sitter med ryggen mot väggen och tittar ut mot rummet). Rummet var aningen mindre än jag trodde, ca 3,30*3*80 (undrar hur jag tänkte innan) så det ena skrivbordet är 120 cm brett. Mellan skrivborden har vi en relativt smal gång, men det fungerar bra att gå igenom.
Hej!
Nu har ni ju hittat en lösning, men jag svarar ifall någon annan är i dessa tankar
Vi hade två stycken 120x70 skrivbord från Ikea (höj o sänkbart via vev). Vi placerade dem mitt emot varandra. Vi funderade på bäddsoffa men skippade det pga platsbrist. Ställde istället in Bestå skåp / bänk för förvaring och skrivare. En stor matta på golvet för att få bra ljud.
Det vi märkte efter ett tag är att det inte funkar att vara två en hel arbetsdag. Funkar om man jobbar extra några timmar på kvällen, men inte en arbetsdag. Så vi ordnade helt enkelt en till arbetsplats i annan del av huset.
Sen strukturerade vi upp lite fasta fika-pauser då vi tog kaffe o en bensträckare.
Nu har ni ju hittat en lösning, men jag svarar ifall någon annan är i dessa tankar
Vi hade två stycken 120x70 skrivbord från Ikea (höj o sänkbart via vev). Vi placerade dem mitt emot varandra. Vi funderade på bäddsoffa men skippade det pga platsbrist. Ställde istället in Bestå skåp / bänk för förvaring och skrivare. En stor matta på golvet för att få bra ljud.
Det vi märkte efter ett tag är att det inte funkar att vara två en hel arbetsdag. Funkar om man jobbar extra några timmar på kvällen, men inte en arbetsdag. Så vi ordnade helt enkelt en till arbetsplats i annan del av huset.
Sen strukturerade vi upp lite fasta fika-pauser då vi tog kaffe o en bensträckare.
Får jag fråga vad som gjort att ni inte kan sitta tillsammans hela dagen?F Femtiotals hus skrev:Det vi märkte efter ett tag är att det inte funkar att vara två en hel arbetsdag. Funkar om man jobbar extra några timmar på kvällen, men inte en arbetsdag. Så vi ordnade helt enkelt en till arbetsplats i annan del av huset.
Sen strukturerade vi upp lite fasta fika-pauser då vi tog kaffe o en bensträckare.![]()
Vad gäller onlinemöten är ett bra headset a och o. Aktiv brusreducering och bommikrofon, så blir det en njutning både för en själv och den på andra sidan. Jag sitter nästan alltid ensam, så jag kör istället med bra hörlurar och en riktig studiomikrofon.