Hej! Cisternkåpan på min IDO-toalett har gett upp och en stor spricka har uppstått. Efter flera timmars googling så tror jag mig vara ganska säker på att det är modellen Seven D, vilken det går att köpa en separat cisternkåpa till som reservdel.

Problemet är dock:
1. Jag är inte helt säker på att det är den modellen, finns det någon här som har något superhjältetips i hur jag kan säkerställa att det är den?

2. Det verkar finnas Seven D10, 11, 12, 13, etc ända upp till 18. Dock så heter produkten "cisternkåpa standard" vilket ju på sätt och vis indikterar att det är standardmått som bör funka?

Jag kan verligen nada om badrum och sitter med panik i kroppen för tillfället, så uppskattar all hjälp jag kan få! :)
Bifogar en bild på kåpan samt länk till produkten.

https://www.hornbach.se/shop/Cisternkapa-IDO-Seven-D/10232596/artikel-detaljer.html

• Cisternkåpa med spricka till en IDO-toalett, möjlig modell Seven D.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Har du försökt kontakta Ido:s kundtjänst?

Nu känner jag mig rätt korkad, men nej faktiskt inte!
När jag googlar på IDO kommer jag in på IFÖ's hemsida där det står att IDO inte längre finns i Sverige, men må hända att de kan svara på frågorna ändå!

• Älska
multix
  • Laddar…
Ido o Ifö är samma företag typ, så skicka du till Ifö, de lär kunna svara, sen om jag inte minns helt fel så ska den cisternkåpan du länkade till funka till alla 7d.

BirgitS
Det finns det ingen anledning till, det finns inga dumma frågor :)

Både IFÖ och IDO är samma koncern (Gerberit) numera så det vore konstigt om Ifö inte kan hjälpa dig. Så här skriver Ifö:
Geberit Sverige har valt att fokusera på våra mycket starka varumärken Ifö och Geberit.
Det innebär att vi från den 1 januari 2022 inte längre kommer att tillhandahålla varumärket IDO i Sverige. Du kan fortfarande beställa de flesta reservdelar för IDO-sortimentet.
https://www.ifo.se/ido/

om du kollar på cisternbilderna så tror jag inte du har slimvarianten utan den översta om man jämför hur hålet till spolknappen sitter

IDO reservdelar

• Gilla
Larhol
  • Laddar…
G Glogs skrev:
Ido o Ifö är samma företag typ, så skicka du till Ifö, de lär kunna svara, sen om jag inte minns helt fel så ska den cisternkåpan du länkade till funka till alla 7d.
Där ser man, då kontaktar jag dom imorgon. Tack snälla för input!

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns det ingen anledning till, det finns inga dumma frågor :)

Både IFÖ och IDO är samma koncern (Gerberit) numera så det vore konstigt om Ifö inte kan hjälpa dig. Så här skriver Ifö:
[länk]
Ibland är infon för nära när man är stressad, tack för hjälpen! :)

T tergo skrev:
om du kollar på cisternbilderna så tror jag inte du har slimvarianten utan den översta om man jämför hur hålet till spolknappen sitter

IDO reservdelar
Det tror jag du har rätt i. Måtten är dessutom för snäva när jag jämför.

Skulle det kunna vara en Ido seven d kanske?

ådal ådal skrev:
Skulle det kunna vara en Ido seven d kanske?
Det är det jag misstänker, känns skönt att vi är flera! :-)

ClasseClas
T tergo skrev:

IDO reservdelar
Jag håller med. Då är TS länk till cisternen hos Hornbach rätt produkt,
Leverantörartikelnummer 7925833

På IDO-sajten
Nr Bild Namn IDO nr RSK nr
1 IDO Seven D cisternkåpa 10,11,12,13,17,19 Z2771001001 7925833 72959_2_350.png

• Gilla
tergo
  • Laddar…
ClasseClas
Vad har hänt? Slog någon för hårt på touchsensorn?;)

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag håller med. Då är TS länk till cisternen hos Hornbach rätt produkt,
Leverantörartikelnummer 7925833

På IDO-sajten
Nr Bild Namn IDO nr RSK nr
1 IDO Seven D cisternkåpa 10,11,12,13,17,19 Z2771001001 7925833 [bild]
Underbart, tack snälla!

ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad har hänt? Slog någon för hårt på touchsensorn?;)
Det kommer låta helt sjukt, men jag hade bråttom och skulle ta på mig en strumpa, visade sig att den hade ett hål i sig och när jag drog så sprack den vilket fick mig att tappa balansen. Plötsligt låg jag tvärs över toan och var 1500kr fattigare. Har alltid varit klumpig, men detta är tamefan en helt ny nivå.

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Ettlitetyrväder och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.