höj upp grad antalet på varmvatten beredaren till 80 grader.... Mer ekonomiskt.

el_richard skrev:
Hur kan det komma sig? Borde inte förlusterna bli större ju högre temperatur man har?

Det går då åt mindre varmvatten, mera kall vatten, och en VVB är så pass bra isolerad att det är bättre att ha denna på en högre temperatur.

Det där låter inte som någon orimlig förbrukning. Torktumlare på sommaren är dyrt. För en full tvättmaskin går det åt 4-5kWh för att torka, och det är värme som du helst vädrar ut ur huset. På vintern går det åt lika mycket, men du har åtminstone glädje av värmen i huset. En tvätt om dagen blir nästan 200kWh när man räknar samma tvätt + torkning.

Varmvatten är nästa bov. Att värma 10 liter vatten 35 grader kostar 0,56kWh på elmätaren. En dusch á 15 minuter med 10 liter/minut i detta inte särskilt varma vatten kostar 8kWh. En sån dusch om dagen blir 250kWh på en månad. Är ni tre personer, som duschar likadant så blir det 750kWh.

Lägg till skvättarna med varmvatten som går åt i köket, eller när man tvättar händerna efter toabesöket och för den delen vattnet i skurhinken så rasar förbrukningen iväg.

Vårt hus, som inte är nytt, drar c:a 50kWh/dygn på sommaren, och jag har bit för bit börjat kontrollera vart det tar vägen, och just de här dagliga sysslorna som man tar för självklara drar omedelbart upp hastigheten på elmätaren till någon slags hyperhastighet.

Det går då åt mindre varmvatten, mera kall vatten, och en VVB är så pass bra isolerad att det är bättre att ha denna på en högre temperatur.
Brukar man inte sätta smilegubbar om man driver med folk, annars kan ju folk tro att du menar allvar!

• Gilla
funderarn
  • Laddar…
Hemmakatten
Okej, har förstått att duschen drar en del.

Vad jag inte riktigt förstår är vilken skillnad, eller om det är någon skillnad, att värma upp varmvattnet via en acktank (med elpatron) eller via en vanlig eluppvärmd varmvattenberedare. Det borde väl vara samma sak, eller är det så att vattnet i acktanken (den är på 500liter) drar mer el att värma upp än en vanlig vvb som ju är mindre (2-300liter). Uttaget av varmvatten är ju detsamma.

Nästa fråga är om det blir billigare att värma tanken med pelletskaminen även på sommaren? Pellets är ju billigare än el, men i vårt fall så går 80% av energin till tanken och 20% går ut i rummet i form av uppvärmd luft. Verkningsgraden är uppåt 90%, men eftersom 20% går ut i rummet så borde det bli 80% av 90% som går till tanken? (Dessutom kanske man mitt i sommaren inte vill ha extra uppvärmning i huset.) Hur skall man tänka?

Det sista inlägget av Peter2400 gör mig förvirrad. Tycker att både hans och el_richards resonemang låter vettiga.

Det jag menar är att självklart ligger det ingen vinst i att värma vattnet till en högre
temperatur, det enda det resulterar i är att du får större värmeförluster från acktanken.

Hur du värmer upp vattnet, om det sker med elpatron i en acktank eller i en vvb spelar givetvis ingen
roll så länge båda värmer med direktverkande el.
Den enda skillnaden skulle i så fall ligga i eventuella mindre värmeförluster från en
mindre, bättre isolerad vvb.

Dina förbrukningssiffror är inte orimligt höga, det är inte ovanligt att ha
ca 6000kwh i hushållsel och ca 5000kwh i varmvatten, det blir totalt 11000kwh
d.v.s 11000/12=916kwh.

Tänk på att bara en dator kan dra mellan 5-6kwh per dygn, det gör min,
det har jag mätt med min clasolsson mätare.

Om man har stora varmvattenuttag så kan det löna sig att värma upp vattnet till kanske 80 gr. men annars inte, nackdelen med att göra detta är också att om man har kalkrikt vatten så ökar utfällningen av detta ju varmare vatten man har vilket gör att patronen och innanmätet oxiderar sönder mycket fortare i om man nu inte satsat på rostfritt vilket är mycket dyrare.

Peter2400 skrev:
Tänk på att bara en dator kan dra mellan 5-6kwh per dygn, det gör min,
det har jag mätt med min clasolsson mätare.

Lite OT. Du bör inte lita på en CO effektmätare när du mäter på en dator eller annan apparat som ger stor fasvridning.

I en tråd för något år sedan hade någon mätt tomgångseffekten på en mobilladdare, med effektmätare från Co gav den typ 2w (minns inte exakt). Senare mättes den med korrekt effektmätning, visade sig då dra 20mw istället.

Angående de 937kWh så ligger vi på ungefär samma.
(965kWh för September månad, ingen uppvärmning, bara hushållsel och varmvatten, inte så hemskt mycket duschande heller då jag duschar på gymet måndag till fredag).

Vi använder inte torktumlare eller torkskåp men har induktionshäll i spisen, alla vitvaror A eller A+ i klassning.

Tycker också det är lite mycket men vi har å andra sidan ganska mycket lampor och datorer igång....

Att höja temperaturen i VVB från 65 till 80 grader ökar värmeförlusterna med ca.25%.

Ska leta efter information.....

Hur menar Richard?
Du skrev att efterssom det går åt mindre volym varmvatten vid högre temp. så skulle det vara mer ekonomiskt?

men den mindre volymen har ju kostat mer energi att värma upp till den högre temperaturen så om man bortser från förluster i systemet så bode det bli samma energikostnad eller?

Och förlusterna (som kan vara små om isoleringen är bra) är proportionella mot temperaturen. Eller för att vara mer exakt proportionella mot temperaturskillanden mellan rummet och det varma vattnet innaför isoleringen.

el_richard skrev:
Menar ju allvar...

Bevisa motsatsen, med konkret fakta, inget eget på hittat.
Det är i alla fall en sanning att ju större tempskillnad dess snabbare försvinner värmen genom lika isoleringstjocklek. Går att räkna ut ganska precis rent matematisk enl. formel... som jag inte har i huvet.
Värmen förflyttas snabbare när tempskilnaden växer och tvärtom. Med andra ord är det inte lönt att ha 80gradig vatten stående uppsparat i beredskap i långa tider . Man håller ca 65 grader i en elektrisk vvb på grund av salmonella men det skulle räcka med 45-50 om förbrukningen pågår hela tiden utan alltför långa pauser i uttaget. Det är en balansgång att anpassa vvb storlek och lägsta möjliga vattentemperatur till dom ryckiga uttag man har i huset men jag ser ingen anledning att sträva efter en hög vattentemperatur.
gaia

Hemmakatten skrev:
Nästa fråga är om det blir billigare att värma tanken med pelletskaminen även på sommaren? Pellets är ju billigare än el, men i vårt fall så går 80% av energin till tanken och 20% går ut i rummet i form av uppvärmd luft. Verkningsgraden är uppåt 90%, men eftersom 20% går ut i rummet så borde det bli 80% av 90% som går till tanken? (Dessutom kanske man mitt i sommaren inte vill ha extra uppvärmning i huset.) Hur skall man tänka?
På sommaren kan du betrakta rumets uppvärmning som förluster eftersom du har ingen nytta av det. .... så utan att räkna bedömer jag inte det som mycket billigare än elpatrondrift.

Om din kamin har 90% verkningsgrad så kan du ladda bara ca 70% i tanken : 100% - 10% i skorsten - 20% i rummet. Elpatron har verkningsgrad som ligger mycket nära 100% ;). Jämför din elpris per 1kW och din pelletspris per 1kW x 1,3 + ladomatens elförbrukning så kan du se mycket exakt om det blir en vinst eller ej. Tror inte att den blir så stor att du eldar på sommaren.
Det gör vi men panna står i källaren och alla förluster bidrar till att hålla sommarfukten borta från vårt gamla hus.
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.