Vi har haft ganska varmt och skönt fram tills måndags/tisdags då märkte vi att huset börjat bli kallt trots att vi alltid haft 30 grader inställt på temperatur dosan.

Vi har en pump inne i tvättrummet och så ser de ut. ITV590/550. Kan det vara trycket som är för lågt, isf hur ökar vi de?

• Inre delen av en värmepump med rör, en mätare, och en pump i ett tvättrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump i tvättrum med tryckmätare och kopparrör, märkning "MIMPEL 9 bar".
    Skapa konto
  • Manometer och röranslutningar vid värmepump i tvättrum. Tryckmätaren visar trycket i systemet.
    Skapa konto
  • Etikett på en värmepump IVT 590 1,3 kW med tekniska specifikationer, inklusive tryck och kylmedium, från Bosch Thermoteknik AB.
    Skapa konto
G Granensgranne skrev:
Vi har haft ganska varmt och skönt fram tills måndags/tisdags då märkte vi att huset börjat bli kallt trots att vi alltid haft 30 grader inställt på temperatur dosan.

Vi har en pump inne i tvättrummet och så ser de ut. ITV590/550. Kan det vara trycket som är för lågt, isf hur ökar vi de?
Det ser ut som att du behöver öka trycket. Mätaren med röda pilen visar max hur mycket du kan ha. Den står på 2,5 och ditt tryck är ca 0,5. Skruva lite på kranarna före mätaren så ser du när trycket ökar.

Anette två tre Anette två tre skrev:
Det ser ut som att du behöver öka trycket. Mätaren med röda pilen visar max hur mycket du kan ha. Den står på 2,5 och ditt tryck är ca 0,5. Skruva lite på kranarna före mätaren så ser du när trycket ökar.
Vilken kran ska jag skruva på? Antar någon utav dem 3 mellan tryckmätaren och kärlet.
9bar
Pimpel
Längst till höger svarta

P
Gissningsvis är den till höger nog ingen kran utan övertrycksventil.
Och den i mitten reglerar blandningsförhållande mellan var och kallvatten
Hur ser den vänstra ut?

Edit förresten mitten kan vara påfyllnad också.
Men låt oss se hur vänstra ser ut först

P PappasHammare skrev:
Gissningsvis är den till höger nog ingen kran utan övertrycksventil.
Och den i mitten reglerar blandningsförhållande mellan var och kallvatten
Hur ser den vänstra ut?

Edit förresten mitten kan vara påfyllnad också.
Men låt oss se hur vänstra ser ut först

• Närbild på en ventil med svart ratt märkt "JmpeL", monterad på ett rör, troligen en del av ett VVS-system.
    Skapa konto
P
Lite svårt att se hur rören går.
Kan du vrida den medurs? Om inte så gissar jag på påfyllning och då öppnar du med moturs.
Om det går medurs så är det blandningen kall/varmvatten. Kom då ihåg hur den stod.
Prova då den i mitten på samma sätt.

Den till vänster

G Granensgranne skrev:
Vilken kran ska jag skruva på? Antar någon utav dem 3 mellan tryckmätaren och kärlet.
9bar
Pimpel
Längst till höger svarta
Hos oss är det den röda. Den heter reglerväntil värme. Den högra tappar vi ur med om det blivit för högt tryck (säkerhetsventil för värme) och den vänstra är en säkerhetsventil för varmvatten

• Bild på rörsystem med ventiler; en röd reglersäkerhetsventil för värmecentralen syns i mitten, omgiven av metallrör och andra ventiler.
    Skapa konto
Manometer visar tryck i bar; påfyllningsventil till vänster och avstängningsventil till höger, kopplade till VVB och kallvattenrör.
Skapa konto

Den till vänster (över manometern) är påfyllningsventilen.
Ratten till höger är avstängningsventilen för inkommande kallvatten till VVBn (och till påfyllningsventilen).

• Gilla
Anette två tre
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Kan du vrida den medurs? Om inte så gissar jag på påfyllning och då öppnar du med moturs.
Om det går medurs så är det blandningen kall/varmvatten. Kom då ihåg hur den stod.
Prova då den i mitten på samma sätt.den
P PappasHammare skrev:
Prova då den i mitten på samma sätt.
Gick inte att dra den medurs pga redan maxad, när jag drar den åt andra hållet så går de inte ett halvt varv sedan ger de oljud nästan som om de gnisslar men då märkte jag att trycket ökade.

Ska jag vrida tillbaka där den var tidigare nu när trycket är högt (strax innan 2 har jag dragit den upp till nu).

P
Den var inte maxad. Den var stängd.
Det är inte någon ratt som reglerar trycket beroende på hur den står. Det är en kran. En kran som fyller på vatten i systemet. Denna kran ska vara normalt stängd.

Oljudet du hörde var när det strömmade vatten. Jag hoppas verkligen att du skruvat tillbaka till max medurs då det betyder stängt.

Runt 1.5 bar är lagom. Så låt det vara.
Det som nu kan vara är att du kan ha en hel del luft i systemet som borde bort. Det borde finnas avluftning någonstans.

P PappasHammare skrev:
Den var inte maxad. Den var stängd.
Det är inte någon ratt som reglerar trycket beroende på hur den står. Det är en kran. En kran som fyller på vatten i systemet. Denna kran ska vara normalt stängd.

Oljudet du hörde var när det strömmade vatten. Jag hoppas verkligen att du skruvat tillbaka till max medurs då det betyder stängt.

Runt 1.5 bar är lagom. Så låt det vara.
Det som nu kan vara är att du kan ha en hel del luft i systemet som borde bort. Det borde finnas avluftning någonstans.
Då vet jag att de som ökade trycket är ratt för påfyllning av varmvatten och den längst till höger är säkerhetsventil för tappvatten. Den i mitten är anslutningen till kallvatten.

Får försöka tömma luften ur systemet, är det bara lätta på ventilen?

• En isolerad varmvattenberedare med en mässingsventil synlig genom det reflekterande fodralet.
    Skapa konto
P
G Granensgranne skrev:
Då vet jag att de som ökade trycket är ratt för påfyllning av varmvatten och den längst till höger är säkerhetsventil för tappvatten. Den i mitten är anslutningen till kallvatten.

Får försöka tömma luften ur systemet, är det bara lätta på ventilen?
Det där är nog inte avlutningen.
Det verkar ligga en användar/installations manual där. Står det något nyttigt i den?

P
P PappasHammare skrev:
Jag googlade lite ([länk])
Ladda ner om du inte har den fysiskt
Kolla sida 8, punkt 9 & 10

[bild]
Det är annan modell den på bilden jämfört med min.

Så ser min ut och manualen du syftar på som ligger där är inte så mycket att läsa i, det är en sida där det står namn på systemet, det saknas massa sidor.

• Värmepump inomhus med isolerad tank och kontrollpanel. En manual med systemets namn ligger på enheten, saknar flera sidor.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.