8 915 läst ·
42 svar
9k läst
42 svar
Hur höja hyresgästens hyra?
Sida 1 av 3
Vårt hus består av två separata lägenheter och den ena hyrs ut tillsvidare till en hyresgäst. I kontraktet har vi angett (den aktuella) månadshyran och inte skrivit in någonting om kommande hyreshöjningar. Har vi ändå rätt att höja hyran för hyresgästen?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det är väl i så fall att säga upp avtalet och komma med ett nytt hyresavtal.
Tänk på att vid privatuthyrning gäller minst 3 månaders uppsägning från din sida, oavsett om ni avtalat om kortare tid (och en månad från hyresgästen).
Tänk på att vid privatuthyrning gäller minst 3 månaders uppsägning från din sida, oavsett om ni avtalat om kortare tid (och en månad från hyresgästen).
Kan det verkligen vara så att det måste stå något i kontraktet om hyreshöjningar för att man som värd ska kunna höja hyran?
Jag har inget minne av att jag sett något sådant i mina hyreskontrakt, men å andra sidan var det ju nu både ganska länge sedan och så läste man ju inte heller det där så noga ...
Jag har inget minne av att jag sett något sådant i mina hyreskontrakt, men å andra sidan var det ju nu både ganska länge sedan och så läste man ju inte heller det där så noga ...
Som hempularen skriver kan ni ju säja upp avtalet enligt privatuthyrningslagen med 3 månaders uppsägning, såvida ni inte hyr ut någon annan bostad också sedan tidigare.
Om det är en hyresgäst ni trivs med kan väl första steget vara att tala med vederbörande om att ni vill höja hyran och varför. Om hyresgästen inte protesterar skriver ni bara ett nytt hyresavtal. Om hyresgästen protesterar lämnar ni ett besked om uppsägning.
Om det är en hyresgäst ni trivs med kan väl första steget vara att tala med vederbörande om att ni vill höja hyran och varför. Om hyresgästen inte protesterar skriver ni bara ett nytt hyresavtal. Om hyresgästen protesterar lämnar ni ett besked om uppsägning.
Exakt, det är precis detta jag undrar.Mikael_L skrev:
Kan det verkligen vara så att det måste stå något i kontraktet om hyreshöjningar för att man som värd ska kunna höja hyran?
Jag har inget minne av att jag sett något sådant i mina hyreskontrakt, men å andra sidan var det ju nu både ganska länge sedan och så läste man ju inte heller det där så noga ...![]()
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag googlade lite på det. Det hanteras i jordabalken kap 12 §54.
Du behöver alltså skriftligen meddela att du vill ändra hyresvillkoren, där finns en massa formalia i lagen. Mest handlar det om vad som gäller ifall hyresgästen inte accepterar höjningen. Får du accept, så behöver du inte fundera så mycket mer.
Jag tror att man bör kontrollera om det finns någon annan skrivning i reglerna om privatuthyrning. Lagen jag refererade till gäller vid normal uthyrning. Kan finnas skillnader, framförallt eftersom uppsägningstiden av avtalet är längre i privatuthyrning.
Du behöver alltså skriftligen meddela att du vill ändra hyresvillkoren, där finns en massa formalia i lagen. Mest handlar det om vad som gäller ifall hyresgästen inte accepterar höjningen. Får du accept, så behöver du inte fundera så mycket mer.
Jag tror att man bör kontrollera om det finns någon annan skrivning i reglerna om privatuthyrning. Lagen jag refererade till gäller vid normal uthyrning. Kan finnas skillnader, framförallt eftersom uppsägningstiden av avtalet är längre i privatuthyrning.
Det är ju bara att göra som varenda aktör på den fantastiska marknaden. Elbolag, telebolag, you name it. Säg bara upp avtalet och skriv ett nytt. Kunden är givetvis fri att ta sin business elsewhere om det inte passar.
Säga upp avtalet behöver man väl ändå inte göra? Det är väl så att man normalt omförhandlar hyran en gång om året och ska då motivera hyreshöjningen med inflation och höjda omkostnader så som sophantering? Bostadsbolagen brukar ju göra så. Man får dock inte höja hyran särskilt mycket utan det ska som sagt motiveras av höjda omkostnader.
https://www.hemhyra.se/nyheter/har-ar-hyrorna-klara-2018/
https://www.hyresgastforeningen.se/var-verksamhet/vad-vi-gor/forhandlar-hyror/
https://www.hemhyra.se/nyheter/har-ar-hyrorna-klara-2018/
https://www.hyresgastforeningen.se/var-verksamhet/vad-vi-gor/forhandlar-hyror/
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
De som nämner bara säga upp avtalet hur blir det om hyresgästen har besittningsskydd?
https://lawline.se/answers/vad-ar-besittningsrattbesittningsskydd
https://www.hyresgastforeningen.se/...idik/fragor-och-svar/vad-ar-besittningsskydd/
https://lawline.se/answers/vad-ar-besittningsrattbesittningsskydd
https://www.hyresgastforeningen.se/...idik/fragor-och-svar/vad-ar-besittningsskydd/
