Vårt hus består av två separata lägenheter och den ena hyrs ut tillsvidare till en hyresgäst. I kontraktet har vi angett (den aktuella) månadshyran och inte skrivit in någonting om kommande hyreshöjningar. Har vi ändå rätt att höja hyran för hyresgästen?
 
Det är väl i så fall att säga upp avtalet och komma med ett nytt hyresavtal.

Tänk på att vid privatuthyrning gäller minst 3 månaders uppsägning från din sida, oavsett om ni avtalat om kortare tid (och en månad från hyresgästen).
 
Byt ytterdörr, höj hyran med 10%.
 
Allt är nytt, så renoveringar är inte motiverade. Däremot har vissa kostnader, som ingår i hyran, höjts sedan hyresgästen flyttade in (ex. sophämtningsavgiften).
 
V Vicke1 skrev:
Allt är nytt, så renoveringar är inte motiverade. Däremot har vissa kostnader, som ingår i hyran, höjts sedan hyresgästen flyttade in (ex. sophämtningsavgiften).
Allt? Byt lås, hatthylla, balkongräcke så kan du motivera höjningen.
 
Mikael_L
Kan det verkligen vara så att det måste stå något i kontraktet om hyreshöjningar för att man som värd ska kunna höja hyran?

Jag har inget minne av att jag sett något sådant i mina hyreskontrakt, men å andra sidan var det ju nu både ganska länge sedan och så läste man ju inte heller det där så noga ... :oops:
 
  • Gilla
Vicke1 och 1 till
  • Laddar…
Som hempularen skriver kan ni ju säja upp avtalet enligt privatuthyrningslagen med 3 månaders uppsägning, såvida ni inte hyr ut någon annan bostad också sedan tidigare.
Om det är en hyresgäst ni trivs med kan väl första steget vara att tala med vederbörande om att ni vill höja hyran och varför. Om hyresgästen inte protesterar skriver ni bara ett nytt hyresavtal. Om hyresgästen protesterar lämnar ni ett besked om uppsägning.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Allt? Byt lås, hatthylla, balkongräcke så kan du motivera höjningen.
Ja, ALLT är nytt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan det verkligen vara så att det måste stå något i kontraktet om hyreshöjningar för att man som värd ska kunna höja hyran?

Jag har inget minne av att jag sett något sådant i mina hyreskontrakt, men å andra sidan var det ju nu både ganska länge sedan och så läste man ju inte heller det där så noga ... :oops:
Exakt, det är precis detta jag undrar.
 
Jag googlade lite på det. Det hanteras i jordabalken kap 12 §54.

Du behöver alltså skriftligen meddela att du vill ändra hyresvillkoren, där finns en massa formalia i lagen. Mest handlar det om vad som gäller ifall hyresgästen inte accepterar höjningen. Får du accept, så behöver du inte fundera så mycket mer.

Jag tror att man bör kontrollera om det finns någon annan skrivning i reglerna om privatuthyrning. Lagen jag refererade till gäller vid normal uthyrning. Kan finnas skillnader, framförallt eftersom uppsägningstiden av avtalet är längre i privatuthyrning.
 
  • Gilla
Vicke1
  • Laddar…
Det är ju bara att göra som varenda aktör på den fantastiska marknaden. Elbolag, telebolag, you name it. Säg bara upp avtalet och skriv ett nytt. Kunden är givetvis fri att ta sin business elsewhere om det inte passar.
 
  • Gilla
Nellys_husse och 1 till
  • Laddar…
Säga upp avtalet behöver man väl ändå inte göra? Det är väl så att man normalt omförhandlar hyran en gång om året och ska då motivera hyreshöjningen med inflation och höjda omkostnader så som sophantering? Bostadsbolagen brukar ju göra så. Man får dock inte höja hyran särskilt mycket utan det ska som sagt motiveras av höjda omkostnader.

https://www.hemhyra.se/nyheter/har-ar-hyrorna-klara-2018/

https://www.hyresgastforeningen.se/var-verksamhet/vad-vi-gor/forhandlar-hyror/
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
J
Ja men hyresgästen behöver ju inte flytta bara för att avtalet sägs upp. Man skriver ju ett nytt avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.