Medlem
· västmanland
· 39 inlägg
Hej,
Vad tycker ni, hur högt ska vi sätta kakel i köket på bilden? Runt om fönster eller i höjd med underkant på överskåpen? Hela vägen upp bakom fläkten?
(Luckan mellan spisen och högskåpet är plats för vedspis)
Vad tycker ni, hur högt ska vi sätta kakel i köket på bilden? Runt om fönster eller i höjd med underkant på överskåpen? Hela vägen upp bakom fläkten?
(Luckan mellan spisen och högskåpet är plats för vedspis)
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Vilka plattor har du tänkt dig?
Kakelstorlek kan spela in lite tycker jag, men är det "normalstora" eller mindre plattor tycker jag personligen att det brukar blir lite väl mycket kakel att gå ända upp till taket (åtminstone när det är så mycket yta som du har). Fönstrets överkant kanske kan funka, men jag är tveksam om man fattar den linjen. Därför tycker jag att överskåpens underkant är att rekommendera (kommer det linjera med höjden ni tänkt er kåpan på?)
Själv har jag ganska stora plattor (15x60 tror jag) och aningens mindre yta. Jag körde ända upp till tak och är nöjd med det, men då gillar jag "kakelkänslan"
/U
Kakelstorlek kan spela in lite tycker jag, men är det "normalstora" eller mindre plattor tycker jag personligen att det brukar blir lite väl mycket kakel att gå ända upp till taket (åtminstone när det är så mycket yta som du har). Fönstrets överkant kanske kan funka, men jag är tveksam om man fattar den linjen. Därför tycker jag att överskåpens underkant är att rekommendera (kommer det linjera med höjden ni tänkt er kåpan på?)
Själv har jag ganska stora plattor (15x60 tror jag) och aningens mindre yta. Jag körde ända upp till tak och är nöjd med det, men då gillar jag "kakelkänslan"
/U
Medlem
· västmanland
· 39 inlägg
Tack för dina tankar!
Ja det är en bra fråga. Vi är inte riktigt på det klara med det ännu. Eftersom det är nyproduktion får vi vänta någon vecka innan vi kan stå i rummet å känna in känslan... Men jag tror det lutar åt lite mindre rektangulära plattor eller möjligen mosaik.
Ja det är en bra fråga. Vi är inte riktigt på det klara med det ännu. Eftersom det är nyproduktion får vi vänta någon vecka innan vi kan stå i rummet å känna in känslan... Men jag tror det lutar åt lite mindre rektangulära plattor eller möjligen mosaik.
Jag hade satt kaklet i linje med överskåpens underkant. Möjligen att jag hade kunnat tänka mig att dra upp det högre om det är ett matt kakel som inte är så framträdande. Om ni väljer ett väldigt framträdande kakel, som t.ex. en färgstark mosaik eller ett kakel med högglans, så tror jag att det riskerar att ta över väldigt mycket om ni drar upp det till taket.
Det beror lite på vad ni tänker göra med väggen i övrigt. Om ni tänker sätta upp någon öppen hylla, för salt och olja mm eller någon list för att hänga köksredskap på mellan spisfläkten och fönstret hade jag nog dragit kakel/mosaik hela vägen upp till tak. behövs så lite för att bryta av vid stora ytor.
Köksbänkar har ju en tendens till att bli fyllda av fruktskålar, degmaskiner, esppressomaksiner mm. Och om man då bara sätter kakel till under fönstret tenderar man till att inte se det alls.
Köksbänkar har ju en tendens till att bli fyllda av fruktskålar, degmaskiner, esppressomaksiner mm. Och om man då bara sätter kakel till under fönstret tenderar man till att inte se det alls.
Klicka här för att svara
![20130811_121259[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/78/78078-151a294498981d4d2efafe970bee34cf.jpg)
